Comisia Europeană alocă 1 miliard de euro în vederea sporirii securităţii alimentare la nivel mondial

G.D.
Internaţional / 14 noiembrie 2022

Comisia Europeană alocă 1 miliard de euro în vederea sporirii securităţii alimentare la nivel mondial

Ca parte a răspunsului Uniunii Europene la agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, Comisia Europeană şi statele membre ale UE din vecinătate au instituit, la 12 mai 2022, culoarele de solidaritate UE-Ucraina, conform unui comunicat al Comisiei Europene. Culoarele de solidaritate sunt coridoare esenţiale pentru exporturile agricole ale Ucrainei, precum şi pentru exportul şi importul de alte mărfuri.

Potrivit sursei citate, fiind unul dintre cei mai mari producători de cereale din lume, Ucraina furniza în mod normal aproximativ 45 de milioane de tone de cereale pe piaţa mondială în fiecare an. Cu toate acestea, în războiul său brutal împotriva Ucrainei, Rusia vizează în mod deliberat producţia şi exporturile agricole, blocând tranzitul în condiţii de siguranţă către şi dinspre porturile ucrainene de la Marea Neagră şi constituind stocuri în silozuri de cereale. Acest lucru a determinat creşterea preţurilor la cereale la nivel mondial, a creat insecuritate alimentară la nivel global şi a pus în pericol mijloacele de subzistenţă a milioane de oameni care depind de cerealele respective.

De la crearea culoarelor de solidaritate, au fost exportate peste 15 milioane de tone de produse agricole ucrainene (cereale, seminţe oleaginoase şi produse conexe), pe cale rutieră, feroviară şi prin porturile Mării Negre şi ale Dunării. În plus, începând cu luna august, Iniţiativa cerealelor de la Marea Neagră a contribuit la relansarea transporturilor de cereale din porturile ucrainene de la Marea Neagră, reducând astfel în continuare preţurile la alimente la nivel mondial.

Împreună, aceste iniţiative au permis exportul a aproximativ 25 de milioane de tone de cereale, seminţe oleaginoase şi produse conexe ucrainene între luna mai şi sfârşitul lunii octombrie către pieţele mondiale, inclusiv către ţările care au cea mai mare nevoie de acestea.

Culoarele de solidaritate sunt în prezent singura opţiune pentru exportul tuturor celorlalte mărfuri ucrainene neagricole către restul lumii şi pentru importul tuturor mărfurilor de care Ucraina are nevoie, cum ar fi combustibilul şi asistenţa umanitară. Ca atare, culoarele de solidaritate au devenit resursa vitală a economiei Ucrainei, aducând venituri atât de necesare fermierilor şi întreprinderilor ucrainene, în valoare de peste 15 miliarde EUR, subliniază sursa citată.

UE a colaborat cu statele membre, cu Ucraina şi Republica Moldova, cu parteneri şi companii internaţionale, precum şi cu operatori de transport pentru a îmbunătăţi funcţionarea culoarelor de solidaritate. Ca state membre ale UE aflate în vecinătate, Polonia, România, Slovacia şi Ungaria au făcut eforturi şi investiţii enorme pentru a facilita aceste rute comerciale.

Culoarele de solidaritate au devenit o legătură indispensabilă pentru aprofundarea relaţiilor cu Ucraina şi Republica Moldova şi sunt esenţiale pentru stabilirea unei conectivităţi mai stabile cu UE în perspectiva viitoarei aderări. Acestea aduc Ucraina şi Republica Moldova mai aproape de piaţa unică a UE, menţinând totodată ambele ţări conectate la restul lumii.

Totuşi, culoarele de solidaritate îşi ating limitele de capacitate, blocajele persistă, iar costurile logistice sunt ridicate. Pentru a susţine şi a spori în continuare capacitatea culoarelor de solidaritate, am mobilizat investiţii semnificative prin intermediul diferitelor programe existente la nivelul UE şi la nivel naţional. Facilitarea administrativă şi operaţională trebuie să continue, inclusiv în ceea ce priveşte simplificarea procedurilor de trecere a frontierei, şi este nevoie de mai multe fonduri.

Comisia Europeană va aloca de urgenţă granturi în valoare de 250 de milioane EUR pentru a consolida culoarele de solidaritate. Pe termen scurt, vom sprijini îmbunătăţiri rapide, în special în ceea ce priveşte echipamentele mobile, pentru a reduce timpii de aşteptare şi pentru a ameliora circulaţia prin punctele de trecere a frontierei şi căile de acces ale acestora. Pe termen mediu, mobilizăm Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) şi 50 de milioane EUR pentru a sprijini dezvoltarea infrastructurii necesare în scopul de a spori şi mai mult capacitatea culoarelor de solidaritate.

Colaborând cu instituţii financiare partenere, precum Banca Europeană de Investiţii, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Banca Mondială, dorim să asigurăm lichidităţi pentru operatori, precum şi finanţarea reparaţiilor şi creşteri ale capacităţii. În special,

Banca Europeană de Investiţii intenţionează să investească până la sfârşitul anului 2023 până la 300 de milioane EUR în proiecte care răspund obiectivelor culoarelor de solidaritate. Aceasta se adaugă activităţii deja anunţate şi finanţate [1] în Ucraina, din care o parte semnificativă este dedicată modernizărilor rutiere şi feroviare. În plus, Banca Europeană de Investiţii şi Comisia Europeană pun la dispoziţie expertiza tehnică a Jaspers (Asistenţă comună în vederea sprijinirii proiectelor în regiunile europene) pentru identificarea şi pregătirea proiectelor de transport transfrontaliere care urmează să fie finanţate în cadrul MIE şi care pot atrage o potenţială cofinanţare din partea BEI.

Pe baza activităţii desfăşurate timp de mai multe luni pe teren cu Comisia Europeană şi cu toate părţile interesate relevante, în perioada 2022-2023 Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare intenţionează să investească în favoarea culoarelor de solidaritate 300 de milioane EUR, din care o parte va fi destinată proiectelor deja identificate şi în curs de aprobare.

Pe lângă modelarea transporturilor regionale, evaluarea rapidă a daunelor pentru a identifica investiţiile prioritare în materie de reparaţii şi redresare, precum şi activitatea în curs privind comerţul şi logistica, Grupul Băncii Mondiale pregăteşte un proiect de urgenţă pentru a efectua reparaţii ale infrastructurii feroviare şi rutiere deteriorate de război, urmând ca în 2023 să fie plătite până la 100 de milioane USD. Reabilitarea infrastructurii feroviare şi a logisticii multimodale din România şi Republica Moldova la frontierele cu Ucraina face obiectul dezbaterii pentru a susţine exporturile şi importurile critice ale Ucrainei şi pentru a pune bazele reconstrucţiei.

De asemenea, facem apel la partenerii noştri internaţionali să ofere sprijin financiar suplimentar în favoarea acestor acţiuni, care sunt esenţiale pentru Ucraina, pentru Republica Moldova şi pentru securitatea alimentară la nivel Mondial, se mai arată în comunicat.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb