Comisia Europeană a constatat că de la privatizarea eşuată a combinatului petrochimic Oltchim Râmnicu Vâlcea (OTL), în septembrie 2012, societatea a beneficiat de ajutoare de stat incompatibile în valoare aproximativă de 335 de milioane de euro, astfel încât Comisia a hotărât că ţara noastră trebuie să recupereze aceste ajutoare chiar de la Oltchim, potrivit unui comunicat de presă de ieri al Executivului comunitar.
Totodată, Comisia a concluzionat că, deoarece au achiziţionat activele în condiţiile pieţei, societăţile care le-au cumpărat nu au beneficiat de ajutoarele acordate anterior societăţii Oltchim.
"Aceasta înseamnă că răspunderea pentru rambursarea ajutoarelor îi revine exclusiv companiei Oltchim", se arată în comunicatul Comisiei Europene.
Margrethe Vestager, comisarul european responsabil cu politica în domeniul concurenţei, a declarat: "De-a lungul anilor, Oltchim a beneficiat de anularea unor datorii publice semnificative. În urma investigaţiei am constatat că măsurile respective au conferit societăţii un avantaj economic neloial, încălcând normele Uniunii Europene (UE) privind ajutoarele de stat, avantaj pe care România trebuie să îl recupereze în prezent.
În acelaşi timp, vânzarea majorităţii activelor Oltchim în condiţiile pieţei poate asigura un viitor durabil pentru activităţile economice ale societăţii, fără a fi nevoie de sprijin public suplimentar".
Investigaţia Comisiei la combinatul Oltchim a fost declanşată în aprilie 2016 ca urmare a suspiciunilor că societatea ar fi beneficiat de un ajutor de stat în forma neexecutării silite a datoriilor şi acumularea în continuare de alte datorii, anulării datoriilor în valoare de peste 300 milioane de euro pe care Oltchim le avea faţă de Autoritatea de Administrare a Activelor Statului (AAAS) şi alte întreprinderi de stat precum şi continuarea aprovizionării de către Statul Român şi alte întreprinderi de stat (Comisia nominalizează CET Govora şi Salrom), în ciuda deteriorării situaţiei financiare.
"Comisia a constatat că, în cazul de faţă, niciun creditor operând în economia de piaţă nu ar fi fost de acord să anuleze datoriile existente ale Oltchim sau să continue furnizările către această societate în condiţiile în care AAAS şi alţi creditori aflaţi în proprietatea statului au făcut-o în 2015. Prin urmare, măsurile de sprijin public constituie ajutor de stat în sensul normelor UE", se mai arată în comunicatul Executivului european.
Ulterior, Comisia a evaluat aceste măsuri în conformitate cu normele UE aplicabile privind ajutoarele de stat, şi anume Orientările din 2014 privind ajutoarele de stat pentru salvare şi restructurare. Orientările îi permit statului să intervină în sprijinul unei întreprinderi aflate în dificultate financiară numai în condiţii specifice şi impun, în special, ca respectiva întreprindere să facă obiectul unui plan de restructurare solid, să contribuie la costurile aferente restructurării sale şi ca orice eventuale denaturări ale concurenţei să fie limitate.
"În cazul de faţă, Comisiei nu i-a fost notificat niciun astfel de plan de restructurare. În plus, Comisia a constatat că nu a existat nicio contribuţie vizibilă din partea investitorilor la costurile de restructurare ale societăţii. Prin urmare, Comisia a concluzionat că finanţarea publică acordată de România societăţii Oltchim, de aproximativ 335 de milioane de euro plus dobânzi, este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat şi trebuie să fie recuperată de România", subliniază Comisia Europeană.
În 25 octombrie 2018, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, afirma că privatizarea Oltchim nu ar fi fost posibilă fără investigaţia Comisiei Europene.
În cadrul unei conferinţe de la BNR, domnul Chiriţoiu a declarat: "Am folosit foarte mult reglementările legate de ajutorul de stat pentru a impulsiona restructurarea companiilor de stat, cele nu multe care au mai rămas. Dacă vom avea succes cu Oltchim, vom folosi aceeaşi reţetă şi cu operatorul feroviar de marfă, CFR Marfă, care, de asemenea, a acumulat pierderi an de an. Complexul Energetic Hunedoara, care, deşi a fost iertat de datorii în urmă cu câţiva ani, a acumulat altele între timp, iar singura şansă să rezolvăm această problemă este, din nou, prin intermediul investigaţiei Comisiei Europene".
Potrivit lui Daniel Geantă, preşedintele AAAS, preluarea Oltchim de către Chimcomplex nu este afectată de decizia Comisiei Europene.
Domnul Geantă a declarat, pentru Agerpres: "Decizia Comisiei Europene se referă la Oltchim SA, însemnând pachetele de acţiuni care nu au fost achiziţionate de Chimcomplex. AAAS este principalul creditor şi în următoarea perioadă vom avea o şedinţă pe această temă, inclusiv cu avocaţii şi cu reprezentanţii firmelor care gestionează procedura de insolvenţă, să vedem cum vom recupera aceşti bani. Este o decizie grea".
De asemenea, reprezentantul AAAS a mai spus: "Privatizarea a fost încheiată şi acţionarii şi-au primit banii, inclusiv AAAS a primit partea de bani care i se cuvenea din această tranzacţie".
În ceea ce priveşte vânzarea activelor Oltchim, pentru a stabili dacă ajutoarele au fost transferate noilor proprietari în urma vânzării de active, Comisia a evaluat dacă există continuitate economică între noul şi fostul proprietar. Potrivit Comisiei, în acest sens s-au utilizat o serie de indicatori, cum ar fi obiectul tranzacţiei (activele, pasivele şi resursele umane transferate, vânzarea de pachete de active), momentul vânzării, preţul de vânzare şi procesul de vânzare, precum şi identitatea cumpărătorului.
Comisia arată în informarea transmisă: "După iniţierea procedurii oficiale de către Comisie, autorităţile române au modificat însă condiţiile de vânzare a activelor Oltchim. În special, investitorilor interesaţi li s-a permis să liciteze pentru unul sau mai multe dintre cele nouă pachete de active, sporindu-se astfel probabilitatea vânzării şi a veniturilor astfel obţinute. Pe parcursul procedurii, diverşi investitori din piaţă şi-au manifestat interesul şi au achiziţionat majoritatea activelor Oltchim. Având în vedere condiţiile modificate ale procesului de vânzare a activelor societăţii Oltchim şi rezultatul acestuia, Comisia a concluzionat că societăţile care au cumpărat activele respective nu au beneficiat de ajutoarele anterioare acordate societăţii Oltchim şi, prin urmare, nu sunt ţinute să le ramburseze".
Recent, Oltchim Râmnicu Vâlcea a anunţat că a finalizat contractul de vânzare încheiat cu Chimcomplex Borzeşti şi că a încasat integral preţul tranzacţiei, ulterior fiind realizat şi transferul dreptului de proprietate către noul patron.
Chimcomplex a cumpărat cu 127 de milioane de euro plus TVA pachetele de active 1-5 şi parţial 7, din cele nouă în care a fost împărţit combinatul Oltchim pentru a fi scos la vânzare: pachetul Clorosodice, pachetul Oxoalcooli, pachetul PO/Polioli, pachetul Servicii pe Teren, pachetul Vagoane şi parţial pachetul VCM/PVC.
Pachetele rămase nevândute sunt în continuare în procedură de vânzare.
Pentru primele nouă luni ale acestui an, combinatul din Râmnicu Vâlcea a raportat un profit net de 83,95 milioane de lei, în creştere cu 210% comparativ cu profitul net înregistrat în perioada similară a anului trecut, de circa 40 milioane de lei.
Preţul acţiunilor Oltchim la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a scăzut cu circa 15% în fiecare din cele cinci şedinţe de tranzacţionare cuprinse în intervalul 10 - 14 decembrie.
Oltchim este una dintre cele mai mari societăţi petrochimice din România şi din sud-estul Europei. Statul român deţine o participaţie de control de 54,8 % în cadrul societăţii, care, în ianuarie 2013, a intrat în insolvenţă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.12.2018, 00:07)
Atata articol putea fi comprimat in cateva randuri: inca o teapa a statului, acum cateva zile banii de la vuza s-au terminat, platindu-se ceva zeci de milioane la banci+ electrica...deci din ce recupereaza statul? In alta viata, poate
1.1. Exista o mare problema in decizia UE (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de The Brute în data de 18.12.2018, 07:29)
si anume faptul ca nu a fost prezentat comisiei un plan de restructurare. Suplimentar exista si problema refeitoare la refuzul implementarii operatiunii de transformare a datoriei Aaas in capital propriu. Cel mai afectat de decizie momentan este PCC deoarece s-a impotrivit la transformarea datoriilor in actiuni. Hilar este faptul ca se mentioneaza despre Chimcomplex ca nu beneficiaza de ajutor de stat fiindca a cumparat active si nu actiuni . Cumparat actiuni Oltchim sa castigati implicit parti sociale la Chimcomplex deoarece datorita neaplicarii corecte a evaluarii capitaluui social Oltchim a fost subevaluta ,exact ca si Petrom care insa si-a corectat capitalul social in 2013 la AGEA din aprilie ca urmare a interventiei Blackrock.
1.2. oltchim (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de orologiu în data de 18.12.2018, 09:07)
cum a dat chiritoiu avizul consiliului concurentei .daca nu a asteptat rezultatul investigatiei comisei europene.careera necesar si l-a si cerut??????????
1.3. Domnul Chiritoiu e un executant docil si foarte na (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de The Brute în data de 18.12.2018, 11:07)
Atunci cand in 2012 comisia a aprobat transformarea datoriilor in actiuni pentru a nu i se imputa tembelismul de a nu o face el impreuna cu alti comici au prezentat ca data a decizie ziua de 6 Martie esi publicatii a fost pe 7 pentru a crea aluzia ca nu au inteles ce se mentiona acolo.Ca vrajeala sa fie complete au introdus aceasta cifra si in raportul annual 2012 Al consiliu UI concurentei.
1.4. oltchim (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de orologiu în data de 18.12.2018, 12:57)
cred ca problema cumparatorului si a potentialilor cumparatori ,au fost aceste ,,ajutoare de stat,, .daca se puneau si in carca cumparatorului si s a aflat decizia inainte de a se da publicitatii, ca altfel mai asteptau si dupa 12.12 2018,golaneala.A fost indecizie si la comisia europeana cu aceasta repartizare. S-a facut ,,lobby,,asta se plateste
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.12.2018, 13:27)
cine crezi ca se risca sa cumpere actiuni OLT!?
1.6. pret (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de orologiu în data de 18.12.2018, 14:32)
cu 0.001 lei merge riscat
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.12.2018, 15:29)
Atunci mai e de așteptat.