"Companiile româneşti nu par să cunoască leasingul operaţional"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 11 august 2014

"Companiile româneşti nu par să cunoască leasingul operaţional"

(Interviu cu Shane Dowling, General Manager ALD Automotive)

Societăţile comerciale din ţara noastră nu par să cunoască în totalitate leasingul operaţional, deşi acest serviciu este prezent pe piaţa autohtonă din 2005, consideră Shane Dowling, General Manager ALD Automotive.

Domnia sa opinează că România are un potenţial mare de dezvoltare, dar şi importante flote de administrat.

"Competitori internaţionali importanţi sunt prezenţi pe piaţa locală, aşadar există o concurenţă serioasă care va genera servicii şi mai bune clienţilor", ne-a spus, în cadrul unui interviu, domnul Dowling.

Reporter: Cum caracterizaţi piaţa leasingului operaţional din ţara noastră?

Shane Dowling: Deşi leasingul operaţional este prezent în România din 2005, companiile româneşti nu par să cunoască în totalitate acest produs şi beneficiile sale. Cu toate acestea, România are un potenţial mare de dezvoltare, dar şi importante flote de administrat. Odată ce managerii vor fi informaţi şi conştienţi de toate facilităţile leasingului operaţional, sunt sigur că piaţa va creşte, aşa cum se întâmplă în ţările din Europa de Vest. De asemenea, competitori internaţionali importanţi sunt prezenţi pe piaţa locală, aşadar există o concurenţă serioasă care va genera servicii şi mai bune clienţilor.

Reporter: Care sunt cele mai mari probleme cu care se confruntă piaţa leasigului operaţional din ţara noastră?

Shane Dowling: În acest moment, ne confruntăm cu o serie de provocări care afectează piaţa leasingului operaţional. Instabilitatea mediului legislativ are un impact major asupra pieţei. Spre exemplu, limitarea deductibilităţii amortizării în primele cinci luni ale anului trecut şi taxa de mediu au avut un impact negativ asupra dinamicii pieţei de leasing operaţional. Un mediu mai sigur ar asigura o piaţă mai stabilă care ar evolua în mod corespunzător şi ar atrage noi investiţii. Cu toate acestea, piaţa leasingului operaţional este încă tânără în România şi se dezvoltă constant. În fiecare an întâmpinăm provocări şi oportunităţi şi suntem încrezători că suntem pe drumul cel bun, mai ales judecând după faptul că este singurul sistem de finanţare din România care a înregistrat creşteri continue, spre deosebire de leasingul financiar, de exemplu.

Reporter: Cum caracterizaţi piaţa auto din ţara noastră?

Shane Dowling: Potrivit rapoartelor, piaţa auto a înregistrat o creştere, în primele şase luni ale acestui an. Din ce în ce mai multe maşini noi sunt înmatriculate şi, de asemenea, se poate observa o creştere în luna iunie a acestui an, în ceea ce priveşte vânzarea maşinilor uzate. Aceste date mă încurajează să spun că piaţa auto din România este în curs de redresare, dar, în acelaşi timp, trebuie să rămânem prudenţi deoarece schimbările legislative pot afecta serios evoluţia pieţei.

Reporter: Cum ne situăm faţă de alte ţări, în acest domeniu?

Shane Dowling: Putem sesiza o mai bună dezvoltare a pieţei auto în întreg spaţiul european, zona pe care trebuie să o luăm în considerare în momentul în care facem comparaţia. Avem cea mai mare creştere din ultimii patru ani, un trend vizibil atât la nivel continental, cât şi în România. Ţara noastră urmează, în principiu, aceleaşi trenduri că zona europeană în acest domeniu, existând câteva diferenţe în fiecare ţară, determinate de reglementările locale şi de mentalităţi.

Reporter: Ce tipuri de maşini se cumpără în România?

Shane Dowling: Tipurile de autovehicule şi nivelul de echipare diferă în funcţie de nevoile clientului şi de domeniul în care lucrează. Cele mai multe companii, însă, pun accentul pe optimizarea costurilor şi astfel că autovehiculul ales ar trebui să ofere un TCO (Total Cost of Ownership - Cost total de proprietate) cât mai scăzut. Clienţii nu sunt neapărat în căutarea unui cost de achiziţie sau a unei rate lunare mici, însă sunt interesaţi să încheie un contract avantajos pe termen lung.

În proporţie de 70%, flota ALD Automotive este reprezentată de autovehiculele din clasa mică şi compactă, iar restul de 30% - de LCV, SUV sau limuzine. Aproximativ 85% dintre autovehiculele contractate în leasing operaţional din flota noastră sunt cu motoare pe motorină, în timp ce restul de 15% sunt pe benzină. Cât despre mărcile auto, aproape 40% din structura flotei noastre este reprezentată de Renault-Dacia.

Reporter: Ce performanţe caută clienţii la maşini?

Shane Dowling: În alegerea vehiculului potrivit, clienţii se orientează spre maşini având consum redus de carburant, întrucât acest element joacă un rol important în optimizarea TCO.

Astfel, clienţii caută autovehicule economice, cu emisii reduse de CO2 şi cu motoare mai mici. Economisirea a rămas şi anul acesta o preocupare majoră a tuturor companiilor şi costurile operaţionale cu flotele auto sunt printre primele de luat în considerare. În cadrul consultanţei pe care o oferim, lucrăm îndeaproape cu clienţii noştri şi îi îndrumăm în ceea ce priveşte optimizarea politicii auto, încurajând un trend de "rightsizing" a flotei mai degrabă, decât unul de "downsizing".

Reporter: Care este tipologia clientului român?

Shane Dowling: În acest moment nu pot spune că există o descriere concretă a clientului român, întrucât marea majoritate a contractelor de leasing operaţional sunt semnate de companii multinaţionale. Acestea au directori de achiziţii foarte bine pregătiţi, care înţeleg beneficiile leasingului operaţional şi care urmează politica internaţională de grup. Cât despre antreprenorii români, încercăm să stabilim o legătură cu aceştia.

Reporter: Cum a evoluat profilul clientului, în ultimii ani?

Shane Dowling: Nu pot spune că am asistat la schimbări majore în ceea ce priveşte profilul clientului nostru. Cu trecerea timpului, profilul s-a diversificat, însă, în definitiv, toţi managerii sunt interesaţi să încheie contracte avantajoase pentru companiile pe care le reprezintă, să aibă servicii de calitate şi un serviciu de customer ireproşabil. Portofoliul de clienţi actual este, în principal, alcătuit din companii internaţionale, care reprezintă mai mult de 95%. Avem grijă de flotele a 256 de companii din domenii precum farma, FMCG, asigurări sau telecom.

Reporter: Câte contracte estimaţi că sunt încheiate anual?

Shane Dowling: Conform datelor recente publicate de ASLO (n.r. Asociaţia Societăţilor de Leasing Operaţional), piaţa de profil a înregistrat o creştere de 12%, în primul semestru al acestui an comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, depăşind pragul de 45.000 de autovehicule şi schimbând, astfel, în mod pozitiv, estimarea de creştere a pieţei din 2014, de la 5% la 9%. Prin urmare, ASLO estimează că piaţa va atinge 47.000 de autovehicule, la finalul acestui an. Exceptând ultimele 18 luni, leasingul operaţional a avut o creştere anuală constantă de 11%-17%. Astfel, dacă între 2008-2012 erau anual aproximativ 4.500-5.000 de vehicule în plus pe piaţă, la sfârşitul lui 2013 erau doar 1.500 de vehicule.

Dacă ne referim atât la vehiculele noi adiţionale, cât şi la cele înlocuite, cifrele sunt mai mari: ASLO a comunicat, anul trecut, un număr de 11.500 de vehicule noi, înmatriculate în leasing operaţional şi 8.500 în 2012. În primele şase luni ale acestui an, au fost înmatriculate 5.400 de autovehicule noi în leasing operaţional, adică 15% din totalul înmatriculărilor de autovehicule noi de pasageri şi comerciale uşoare de pe piaţă.

Reporter: Câte companii sunt, în acest domeniu?

Shane Dowling: ASLO are mai mult de zece membri care sunt companii de leasing operaţional. De asemenea, pe piaţă mai există şi alte companii care au un portofoliu extins de soluţii de finanţare, incluzând şi leasingul operaţional.

Reporter: Ce programe speciale dezvoltă compania pe care o reprezentaţi, pentru conducătorii auto?

Shane Dowling: Tehnologia evoluează în mod constant, de asemenea şi cerinţele clienţilor noştri. De aceea, ALD Automotive a creat servicii de mobilitate speciale precum platforme online, aplicaţii online şi aplicaţii mobile. Concret, putem enumera: ALD carselector - aplicaţia online care permite clienţilor ALD Automotive, manageri de flotă sau şoferi, să-şi configureze, compare şi selecteze maşina dintr-o bază de date de peste 4.700 de vehicule multi- brand -, aplicaţia mobilă ALD mobile, care oferă şoferilor acces rapid la informaţii esenţiale precum cel mai apropiat furnizor de servicii sau cea mai potrivită ruta către acesta.

Recent, am lansat un program de conducere ecologică, în colaborare cu o companie care oferă cursuri de de conducere, care ajută şoferii să-şi dezvolte tehnicile de condus pentru a reduce numărul accidentelor, pentru a creşte siguranţa rutieră, pentru a diminua costurile operaţionale şi pentru a dobândi o atitudine mai prietenoasă cu mediul înconjurător.

De câţiva ani, derulăm un program de conducere defensivă în urmă căruia a fost redus numărul accidentelor în rândul clienţilor ALD Automotive care au participat.

Reporter: Ce presupune programul de cursuri de conducere ecologică pe care ALD Automotive le dezvoltă în parteneriat cu respectiva şcoală de conducere?

Shane Dowling: Cursurile oferă trei alternative: condus defensiv cu noţiuni introductive despre condusul ecologic, condus ecologic cu noţiuni de condus defensiv şi un modul de condus ecologic.

Cursurile de condus ecologic fac parte din iniţiativa ALD bluefleet, un program internaţional care reuneşte toate activităţile grupului privind mediul înconjurător. ALD bluefleet include o analiză a flotei orientată spre emisiile de gaze care măsoară amprenta exactă a flotei şi oferă pârghiile necesare pentru a reduce emisiile de gaze, dar şi programe de compensare disponibile la nivel global.

Reporter: Cum a reuşit compania pe care o reprezentaţi să treacă peste criză?

Shane Dowling: ALD Automotive are o prezenţă de nouă ani pe piaţă. În România, putem spune că ne diferenţiem de celelalte companii din piaţă prin serviciile adiţionale pe care le oferim în momentul semnării contractelor de leasing operaţional. Suntem mândri că avem un portofoliu puternic de clienţi de peste 250 de companii şi o rată de reînnoire de 78%.

Reporter: Ce planuri de investiţii aveţi pentru acest an şi ce buget aţi alocat în acest sens?

Shane Dowling: Pentru acest an obiectivul nostru este să înlocuim 1.600 de autovehicule şi să adăugăm flotei alte 800 de vehicule noi, care vor însemna un total al livrărilor de 2.400 de autovehicule pentru anul acesta. Astfel, previziunea noastră pentru următoarele şase luni este pozitivă şi ar trebui să atingem obiectivul de 8.000 de autovehicule.

Reporter: Ce cifra de afaceri aţi realizat anul trecut şi ce perspective aveţi pentru 2014?

Shane Dowling: Am încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de aproximativ 30 de milioane de euro şi cu o flotă de 7.280 de vehicule, înregistrând al 8-lea an consecutiv de creştere constantă. Luând acest fapt în considerare, ne aşteptăm să depăşim cifra de afaceri de 30 milioane euro, bugetată pentru 2014.

Reporter: Câte contracte de leasing operaţional încheiaţi anual?

Shane Dowling: Anul trecut am livrat în jur de 1.500 de autovehicule noi, iar în 2012 am avut 2.100 de livrări de astfel de maşini. Acest trend a fost influenţat foarte mult de mediul economic general şi de necesitatea companiilor de a reduce costurile. În acest an sperăm să avem o creştere mai puternică a pieţei, comparativ cu anul trecut, şi, prin urmare, mai multe contracte semnate.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb