Publicitatea agresivă a acţionarului minoritar PCC SE, sancţionată de curând ca publicitate înşelătoare de către CNA, pare să fie un instrument prin care un acţionar minoritar încearcă scăderea valorii de piaţă a unei companii pentru a o prelua mai apoi la un preţ derizoriu şi pentru a descuraja orice competiţie serioasă în momentul privatizării.
Acţiunile PCC în ultimii ani s-au concentrat pe deschiderea de litigii, alungarea oricăror finanţatori interesaţi să investească în Oltchim, discreditarea managementului Oltchim, toate acestea conducând la blocarea activităţii la capacitate maximă şi, în final, cauzând pierderi importante.
Atât statul român prin Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA), cât şi conducerea Oltchim, şi-au exprimat de curând dorinţa de a avea o privatizare de succes a celui mai mare combinat petrochimic din Centrul şi Sud-Estul Europei. Pentru că acesta este un deziderat important al României, conducerea Oltchim şi Ministerul Economiei se văd obligaţi să facă câteva lămuriri importante, menite să răspundă afirmaţiilor neadevărate lansate de acţionarul minoritar PCC SE.
• De 11 ani, Oltchim nu a mai primit garanţii de stat
În ciuda acuzaţiilor PCC SE, Oltchim nu a mai primit garanţii de stat din anul 2000, nu are datorii la bugetul de stat şi nu a beneficiat niciodată de scutirea de la plată a impozitelor.
• AVAS nu este interesat de executarea Oltchim, iar datoria către Eximbank nu există
AVAS nu poate executa Oltchim deoarece Guvernul României a aprobat un Memorandum prin care solicită Comisiei Europene aprobarea conversiei datoriilor către AVAS în acţiuni, această solicitare fiind în prezent în analiza Comisiei. Datoria faţă de AVAS a reapărut ca urmare a diminuării capitalului social din anul 2007, ocazie cu care PCC şi-a crescut procentul deţinut în acţionariatul Oltchim în mod artificial de la 1% la 12,1581%. Deşi a notificat în scris AVAS că va participa la majorarea de capital, PCC nu şi-a susţinut poziţia, ci, dimpotrivă, a blocat majorarea de capital social. Ca urmare a acestei situaţii, capitalizarea bursieră a Oltchim a scăzut de la 1 miliard de Euro la 100 milioane de Euro. În urma diminuării capitalului social, capitalurile proprii ale Oltchim au devenit negative, în acest fel, societatea devenind nebancabilă şi nemaiavând acces la finanţări pentru investiţii.
Mai mult, Oltchim nu a primit niciodată 49 de milioane de Euro de la Eximbank cu titlu de garanţie de stat, la care PCC s-a opus prin acţiuni demarate în faţa Comisei Europene şi instanţelor din România, ceea ce a condus până în prezent la neacordarea finanţării care ar fi permis funcţionarea la capacitate a Oltchim şi eliminarea pierderilor.
• Strategia de preluare a petrochimiei de la Piteşti, certificată de toţi auditorii şi consultanţii independenţi
Strategia de preluare a pirolizei de la Arpechim a fost apreciată de toţi evaluatorii independenţi (Tecnon OrbiChem, Nexant, Raiffeisen Capital Investment) ca fiind singura soluţie viabilă prin care Oltchim îşi poate asigura fluxul de materii prime. PCC ignoră faptul că Oltchim este un mare combinat care are nevoie lunar de zeci de mii de tone de materii prime. Până în acest moment, PCC SE nu a prezentat o strategie coerentă de funcţionare a Oltchim, şi nici nu a indicat sursele de materii prime pentru strategia imaginată de ei.
• Strategie respinsă de PCC în România, dar aplicată cu succes în Polonia
Este de reţinut faptul că, în 2008, PCC a respins strategia de dezvoltare propusă de managementul Oltchim de a produce polioli şi oxo-alcooli deşi, în prezent, aceeaşi strategie este recomandată ca alternativă de către PCC, care o şi implementează la fabrica din Rokita, Polonia, ceea ce dovedeşte dublul standard şi discursul înşelător al PCC SE.
Conducerea Oltchim şi MECMA îşi exprimă încrederea că toţi acţionarii societăţii sunt direct interesaţi şi vor contribui pentru o privatizare de succes, care să satisfacă interesul tuturor acţionarilor, aşa cum Guvernul s-a angajat în faţa Fondului Monetar Internaţional.