Comunicaţiile mobile româneşti în anul 2013
Dr. Nicolae Oacă
Ziarul BURSA #Companii #Telecomunicaţii / 6 iunie 2014
• 1. Utilizarea serviciilor de comunicaţii mobile
Anul 2013 poate fi considerat unul de stagnare pentru comunicaţiile mobile româneşti dacă luăm în considerare evoluţia numărului de SIMuri şi mai ales veniturile, fapt îmbucurător având în vedere criza cu care s-a confruntat economia şi telecomunicaţiile începând cu anul 2009 şi care a condus la scăderea continuă a veniturilor.
Numărul de SIMuri, potrivit declaraţiilor operatorilor, a înregistrat o uşoară creştere de la 25,9 milioane la finele anului 2012 la circa 26 milioane la 31 decembrie 2013. De menţionat că operatorul RCS&RDS nu a prezentat rezultatele aferente anului 2013, astfel că s-a estimat la 1,1 milioane numărul SIMuri la 31 decembrie 2013.
Statisticile ANCOM, autoritatea naţională de reglementare a telecomunicaţiilor, oferă pentru utilizatorii de telefonie mobilă două tipuri de informaţii - numărul de SIMuri vândute - 25,5 milioane la finele anilor 2013 şi 2012 precum şi numărul de SIMuri active - 22,9 milioane la 31 decembrie 2013, faţă de 22,8 milioane în 2012. Diferenţa dintre valorile raportate de ANCOM şi cele de operatori poate fi pusă pe seama modului cum sunt definite SIMurile vândute. (vezi grafic 1)
Ca şi în anii anteriori şi în 2013, Orange România continuă să aibă cele mai multe SIMuri vândute, 10,4 milioane, urmat de Vodafone România cu 8,3 milioane SIMuri şi Cosmote România cu 6,1 milioane. Pentru RCS&RDS se cunosc valorile SIMurilor vândute până la 30 iunie 2013, din prospectul emisiunii de obligaţiuni în urma căreia operatorul a atras, la finele lunii octombrie 2013, o finanţare în valoare de 450 milioane, pentru finele anului 2013 estimându-se o uşoară scădere.
Ca atare, Orange avea la finele anului 2013 o cotă de piaţă de 40,2% după numărul de SIMuri vândute, valoare în creştere continuă din 2010 când deţinea 36,8% din numărul total de SIMuri. Vodafone era al doilea operator cu 32,0% cota de piaţă, în creştere uşoară faţă de anul 2012, iar Cosmote al treilea cu 23,5% din totalul SIMurilor vândute, în scădere uşoară faţă de anii 2011 şi 2012. (vezi grafic 2)
Dacă analizăm evoluţia trimestrială a numărului de SIMuri în 2013, faţă de acelaşi trimestru din anul anterior, constatăm că primii doi operatori, Orange şi Vodafone au câştigat clienţi în fiecare trimestru, în timp ce al treilea, Cosmote, a pierdut clienţi, fapt ce explică încă o dată evoluţia celor trei operatori. (vezi grafic 3)
Conform ANCOM, la finele anului 2013 circa 36,9% din totalul SIMurilor vândute o reprezentau abonamentele, iar, conform datelor prezentate de operatori, cu 40,1% abonamente Vodafone România era peste media pieţei în timp ce Cosmote cu 25,9% era sub media pieţei, fapt care ar trebui să se reflecte şi în venituri (venitul mediu pe SIM, dar şi venitul total). (vezi grafic 4)
Deşi numărul SIMurilor a rămas aproape constant în ultimii ani traficul generat a crescut continuu ajungând la 63,6 miliarde minute în 2013 şi 16,9 miliarde SMSuri trimise. Este rezultatul unor oferte cu din ce în ce mai multe minute (mii) sau SMSuri ÎN PROPRIA REŢEA, incluse. (vezi grafic 5)
Aceste oferte, cu mii de minute în propriile reţele, au dus la concentrarea traficului în propriile reţele, circa 85%, astfel că doar o mică parte a traficului a reuşit să scape spre alte reţele - mobile, fixe, internaţionale. România are, prin urmare, patru reţele de telefonie mobilă care nu prea comunică între ele, românii fiind astfel nevoiţi, astfel, să aibă câte 2 sau 3 telefoane în buzunar conectate în reţele diferite, pentru a evita uriaşele taxe vamale impuse între reţelele de telefonie mobilă prin tarifele cu amănuntul. Ca atare, societatea românească plăteşte mai mult decât ar trebui pentru serviciile de comunicaţii mobile. (vezi grafic 6)
Este rezultatul acceptului mult prea îndelungat al marilor tarife cu amănuntul pentru terminarea convorbirilor în reţelele mobile. Punerea pe costuri a tarifelor de terminare în reţelele mobile impusă de CE în ultimii ani ar putea duce la rezolvarea problemei, dacă reducerea tarifelor de terminare en gross se va transfera către utilizatorul final, în tarifele cu amănuntul determinate pe baza costurilor. Dispariţia tarifelor de terminare în reţele mobile, posibilă pe termen mediu, va elimina acestă anomalie.