Infrastructura reprezintă o preocupare specială şi o prioritate a Băncii Mondiale, indiferent dacă este vorba de investiţii publice sau private, a precizat Cristian Nacu, Coordonatorul Biroului Internaţional Finance Corporation pentru România şi Moldova al Băncii Mondiale.
Domnia sa a precizat că Grupul Băncii Mondiale face la fiecare cinci ani o strategie, iar la cea concepută în 2018 principala problemă ridicată de interlocutori, atât autorităţi locale, cât şi reprezentanţi ai sectorului privat, a fost lipsa infrastructurii.
În plus, Cristian Nacu a subliniat că există fonduri suficiente, ţinând cont că la alternativa propusă se adaugă toa-te fondurile instituţiilor financiare internaţionale, băncile.
"Ceea ce însă cred că lipseşte sunt proiectele bine realizate, care să fie bancabile sau finanţabile", a afirmat reprezentantul Băncii Mondiale.
Cristian Nacu a explicat: "Orice emisiune de bonduri se va face, nu va putea să fie susţinută şi nu va avea acceptarea pieţei dacă nu va avea în spate un studiu de fezabilitate coerent. În ceea ce priveşte partea de finanţare, cred că un element al acestui studiu absolut esenţial este fezabilitatea financiară. Un studiu care să arate pentru tipul specific de investiţie modalitatea optimă de finanţare. Aici putem să ne uităm la tot ce s-a făcut în alte ţări. Sunt tipuri de proiecte care se pretează mai degrabă la investiţii publice şi altele pe care sectorul privat le îmbrăţişează cu entuziasm. Mă refer aici la aeroporturi, poduri, proiecte care au o atractivitate pentru sectorul privat".
Domnia sa a adăugat că odată cu efectuarea unei astfel de analize se clarifică şi structura finanţării în care acea investiţie va fi realizată şi asta va putea să ducă la o finanţare optimă.
"Concluzia noastră pentru întreaga strategie a Băncii Mondiale a fost că trebuie să ajutăm construirea capacităţii de analiză şi de realizare a acestor tipuri de investiţii. Colegii mei din Banca Mondială au făcut propunerea şi Guvernelor anterioare pentru autostrada Comarnic-Braşov, de exemplu, ca să ajute la realizarea studiilor de fezabilitate astfel încât să arate cum se vor putea face şi următoarele autostrăzi. Modalitatea de finanţare urma să rezulte după efectuarea acestor studii, fie că vorbim de finanţare publică sau privată", a mai declarat Cristian Nacu.
Reprezentantul Băncii Mondiale consideră că orice proiect important trebuie să pornească de la studiile de fezabilitate, fără de care nu se poate urni niciun fel de investiţie, indiferent de soluţiile găsite.
Cristian Nacu a declarat: "Pentru o autostradă de genul Comarnic-Braşov este nevoie de un studiu care să arate traseul optim, impactul din punct de vedere al mediului care trebuie observat de-a lungul a patru sezoane, studii geodezice, care determină costurile reale ale unui asemenea proiect, şi abia apoi, în funcţie de veniturile pe care le poţi opţine poţi calcula ce tip de finanţare este potrivită. La fel şi pentru aeroporturi. Aeroporturile în toată Europa sunt investiţii privatizate, există doar două aeroporturi care mai sunt administrate de stat şi acestea sunt Otopeni şi Varşovia. Doar 36% dintre pasagerii care circulă prin aeroporturile din Europa, trec prin aeroporturi administrate de stat".
De asemenea, oficialul Băncii Mondiale a subliniat că atunci când o ţară are un spaţiu fiscal limitat, acele investiţii care sunt atractive pentru privat ar trebui realizate de către privat.
"Grupul Băncii Mondiale are un principiu călăuzitor prin care facem analiza tuturor proiectelor în care ne implicăm şi anume principiul cascadei. Atunci când un proiect este fiabil şi atractiv pentru privat, trebuie finanţat de privat. Dacă nu este atractiv pentru sectorul privat, atunci trebuie analizat de ce nu este, poate există nişte probleme legislative, nişte regulamente sau nişte lucruri care pot fi modificate. Dacă lucrurile pot fi modificate trebuie făcut acest lucru pentru a încerca să se redreseze astfel încât sectorul privat să poată veni, dacă nici asta nu se poate, abia atunci proiectul respectiv trebuie finanţat din fonduri publice, pentru că ele sunt limitate", a completat Cristian Nacu.
Domnia sa a ţinut să precizeze că Banca Mondială are şi o componentă de consultanţă în special pentru privatizări şi concesiuni.
"Suntem singura instituţie financiară internaţională care are expertiză in house, experienţă de sute de proiecte, peste 400 de astfel de proiecte la nivel internaţional, de altfel privatizarea aeroportului din Sofia se face de către noi şi avem şi alte privatizări similare", a mai spus reprezentantul Băncii Mondiale.
Domnia sa a mai subliniat că Banca Mondială şi-a oferit ajutorul pentru a s-tructura acele privatizări sau concesiuni care se pretează finanţărilor private.