La nivelul fiecărei regiuni a ţării este nevoie de crearea unui cluster inovativ pentru IMM-uri, a declarat Ovidiu Nicolescu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).
Domnia sa a subliniat că o asemenea măsură poate fi implementată cu doar câteva milioane de euro, dar că beneficiile pentru dezvoltarea creativităţii ar putea să fie imense.
În plus, Ovidiu Nicolescu arată că trebuie să fie evaluat capitalul intelectual de care dispune ţara noastră pentru a fi introdus în circuitul public. Domnia sa a adăugat: "Dezvoltarea sectorului IMM trebuie să aibă la bază crearea unui mediu de afaceri favorizant. Nu avem nevoie de mai multe strategii pentru IMM-uri, ci doar de una singură, dar să fie bună. Din păcate, IMM-urile sunt neglijate în România şi suntem la o distanţă mare faţă de media europeană de IMM-uri la mia de locuitori".
Conform sursei citate, datele CNIPMMR arată că, în acest an, doar 19,9% dintre întreprinzători consideră că mediul de afaceri este unul favorabil, faţă de 19,6% în 2013, în timp ce 43% dintre ei au o atitudine neutră, iar aproximativ 37% spun că mediul este unul nefavorizant.
Domnia sa a subliniat că trebuie să refacem modelul actual de afaceri şi să luăm măsuri concrete pentru amplificarea capacităţii inovaţionale a IMM-urilor. Ovidiu Nicolescu a amintit o serie de măsuri pe care CNIPMMR le propune în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii. Potrivit domniei sale, trebuie să fie creat un portal public naţional care să cuprindă invenţiile, inovaţiile şi brevetele autohtone, astfel încât să poată fi consultate oricând.
Strategia IMM Orizont 2020 propusă de ministerul de resort este bună, dar mai trebuie să o implementăm, arată domnul Nicolescu.
Datele prezentate de preşedintele CNIPMMR arată că, în acest an, firmele care au creat produse noi au reprezentat 40,2% din total, cu 10% mai multe faţă de 2013. În plus, întreprinderile care au dezvoltat tehnologii noi au constituit 23% din piaţă, faţă de 16% anul trecut, după cum a arătat Ovidiu Nicolescu.
Domnia sa susţine că aceste date indică o foarte mare problemă în segmentul IMM-urilor, întrucât nu ştim dacă aceşti întreprinzători vor reuşi să supravieţuiască pe piaţă.
Evoluţia sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii se înscrie într-o notă predominantă de supravieţuire, înregistrând o uşoară dezvoltare, ne-a declarat Ovidiu Nicolescu. Potrivit domniei sale, printre problemele majore cu care se confruntă IMM-urile se regăseşte accesul la resursele financiare, creditele fiind de 2-3 ori mai scumpe în ţara noastră decât în statele civilizate şi putând fi accesate într-o perioadă de 2-3 luni.
Preşedintele CNIPMMR ne-a mai spus că un alt obstacol în calea dezvoltării firmelor mici şi mijlocii este intensificarea concurenţei străine, peste jumătate dintre IMM-uri întâmpinând dificultăţi în menţinerea cotei de piaţă.
Birocraţia şi corupţia sunt alte probleme identificate în rândul întreprinderilor, pe piaţa noastră existând de 2-3 ori mai multe plăţi la buget, comparativ cu alte ţări, acest lucru presupunând timp suplimentar şi cheltuieli mai mari pentru societăţile comerciale.
"În aceste condiţii, remarcăm faptul că nici firmele nu acordă o atenţie deosebită proceselor de pregătire şi inovare, mai puţin de 50% dintre firmele româneşti investind substanţial în procesul de inovare", potrivit domnului Nicolescu.
Domnia sa susţine că majoritatea întreprinderilor luptă pentru supravieţuire, context în care 20% dintre acestea îşi propun să îşi amplifice activitatea, circa 60% vor să îşi păstreze activitatea la acelaşi nivel, în jur de 15-16% consideră că este nevoie de diminuarea activităţii, iar restul firmelor intenţionează să se desfiinţeze.