Deputaţii din Comisia pentru Transporturi şi Infrastructură au decis, ieri, să organizeze, începând de săptămâna viitoare, o dezbatere amplă pe problemele din piaţa asigurărilor auto.
Decizia a survenit în urma unor discuţii aprinse asupra proiectului de lege care vizează constituirea, organizarea şi funcţionarea Corpului Experţilor şi Evaluatorilor Tehnici Auto din România (CEETAR), care a învrăjbit, încă de anul trecut, service-urile auto, pe de o parte, şi asiguratorii şi Autoritatea de Supraveghere Financiară, de cealaltă parte.
Reprezentanţii ASF şi cei ai Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR) au transmis ieri parlamentarilor că nu susţin proiectul de lege, întrucât consideră că încalcă legislaţia comunitară din domeniu şi ar produce discriminare în piaţa de profil. Potrivit ASF, înfiinţarea CEETAR ar presupune costuri suplimentare, prin instituirea unor taxe noi, pentru beneficiarii poliţelor de asigurare, dar şi o birocraţie suplimentară pentru cetăţenii români faţă de cei din alte state europene.
Proiectul legislativ a fost apărat, însă, cu ardoare de Cristian Munteanu, preşedintele Asociaţiei Service-urilor Auto Independente, care le-a transmis deputaţilor că piaţa are nevoie de un organism independent pentru stabilirea corectă a daunelor şi fluidizarea despăgubirilor. Domnia sa a afirmat: "Angajaţii unor societăţi de asigurări iau penalizare la salariu dacă nu impun daune mai mici şi dacă nu tergiversează dosarele. Mulţi dintre ei emit soluţii tehnice incorecte şi uneori imposibil de executat, în contradicţie cu specificaţiile producătorilor auto. Avem şi cazuri de subevaluare a daunelor totale, după ce ASF a modificat algoritmul de calcul în favoarea societăţilor de asigurare. Practic, acum, beneficiarii primesc cu 30-35% mai puţin decât este normal. Este nevoie de un organism neutru în piaţă, care să stabilească daunele în mod corect".
Afimaţiile domnului Munteanu au găsit în Comisia de Transporturi un teren "fertil", mai mulţi deputaţi plângându-se de experienţele negative cu firmele de asigurare.
Preşedintele Comisiei pentru Transporturi, deputatul liberal Mihai Lupu, a spus că a avut o daună la maşină şi pentru a o scoate din service a trebuit să plătească din banii săi, iar despăgubirea a venit după 200 de zile: "În toată România dacă vă duceţi, atunci o să vedeţi că lucrurile aşa sunt. Problema este foarte clară şi aici trebuie să tragem un semnal de alarmă. Nu ştiu dacă CEETAR va rezolva problema pentru că se vor deschide alte procese şi îi vom trimite pe oameni la alte procese".
La rândul său, deputatul PSD Cătălin Rădulescu, membru al Comisiei, a apreciat că băncile şi asigurătorii "vin şi se plâng", în loc să se plângă consumatorii. Potrivit acestuia, inspectorul care constată dauna în loc să ceară schimbarea piesei, vrea repararea acesteia: "Inspectorul de la asigurări nu este inginer, nu are niciun fel de specialitate. Am văzut şi eu chestiunea asta, în loc să îţi dea piesă să o schimbi, îţi cere să o repari. Pe de altă parte, producătorul de maşini este împotriva acestor chestiuni, pentru că spune că o piesă trebuie schimbată, nu reparată".
Deputaţii au decis să organizeze dezbaterea începând de săptămâna viitoare şi să amâne adoptarea sau respingerea proiectului de lege privind CEETAR, până când identifică soluţia cea mai bună pentru piaţa asigurărilor auto.
Senatul României a respins prin vot propunerea legislativă privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Corpului Experţilor şi Evaluatorilor Tehnici Auto din România (CEETAR).