Family Business Network (FBN), reţeaua internaţională care cuprinde cele mai mari familii deţinătoare de business din lume, a fost lansată şi în ţara noastră, având ca scop stimularea antreprenorilor români în constituirea şi păstrarea afacerilor în familie şi transferarea cu succes a acestora către generaţiile următoare, a declarat, ieri, Mihaela Hărşan, secretarul general FBN România.
Domnia sa a pus bazelei reţelei din România anul trecut, împreună cu antreprenori angrenaţi deja în afaceri româneşti de familie, de câţiva ani. FBN România este o persoană juridică română de drept privat, fără scop patrimonial şi apolitică.
Mihaela Hărşan, care conduce în prezent şi propriul cabinet de avocatură, ne-a declarat: "Am aflat de această idee în 2010, când am avut câteva întâlniri cu antreprenori care fac parte din FBN la nivel internaţional. Mi-a plăcut foarte tare ideea şi am invitat câţiva prieteni care se calificau să facă parte dintr-o astfel de reţea, să mi se alăture în demersul înfiinţării ei în România".
Domnia sa este autorul moral al acestei reţele, dar întregul concept a fost pus la în practică alături de membrii actuali ai reţelei, şefii companiilor "Omnilogic" - Gabriel Marin, "MB Telecom" - Mircea Tudor, "Global Vision" - Sorin Preda şi alături de fondatorul "Temad Co" - Florin Madar.
Secretarul general al FBN România ne-a explicat ce se întâmplă, concret, în această reţea: "În cadrul FBN sunt < fabrici > de specialişti care te învaţă cum să-ţi administrezi afacerea, cum să o păstrezi în familie, cum să captezi interesul generaţiei următoare şi cum să îţi dezvolţi business-ul atât la nivel naţional, cât şi la nivel internaţional".
Statistic vorbind, în medie, afacerile de familie se pierd la a doua generaţie, după ce afacerea a fost condusă de bunici, părinţi şi mai apoi copii, observă doamna Hărşan.
• Cine poate face parte din FBN?
Potrivit unor date neoficiale, în ţara noastră, 65% dintre companiile româneşti sunt afaceri de familie, o mare parte dintre ele fiind afaceri foarte mici, detaliază reprezentanţii FBN.
În prezent, din portofoliul FBN România fac parte companiile care au pus umărul la înfiinţarea reţelei, organizaţia derulând discuţii cu opt companii de familie, în vederea afilierii la reţea.
Oficialul FBN a detaliat: "Sunt realistă şi cred că vom avea în jur de 10-15 companii afiliate la reţea, până la sfârşitul acestui an, însă acest număr poate varia, în funcţie de criteriile după care funcţionăm (cifră de afaceri, profit realizat în ultimii ani, familii care nu sunt implicate în viaţa politică)".
Domnia sa explică că, la nivel occidental, apartenenţa la FBN este posibilă dacă cifra de afaceri a companiei depăşeşte cinci milioane de euro, dar, ţinând cont de momentul dificil economic la care a fost înfiinţată reţeaua din ţara noastră (în plină criză), îi obligă pe aceştia să fie mai puţin restrictivi. "Îmi doresc să avem firme mai mici, cu cifre de afaceri şi de sute de mii de euro, tocmai pentru a-i stimula, dar să fie firme corecte", punctează reprezentanta FBN.
Pentru a-şi desfăşura activitatea, FBN România obţine cotizaţii din partea membrilor asociaţi; există o taxă de afiliere care se plăteşte la început (de 1.000 de euro), urmând o cotizaţie anuală, tot în valoare de 1.000 de euro. Participarea la evenimentele organizate de FBN, unde vor lua cuvântul lideri ai unor companii mari familiale se face pe cont propriu de membrii FBN, iar dezvoltarea şi susţinerea evenimentelor se vor face cu ajutorul sponsorizărilor, ne-a argumentat Mihaela Hărşan.
Pe plan mondial, International Family Business Network este prezentă în circa 56 de ţări şi reuneşte peste 5.600 de familii de top, care deţin şi controlează afaceri de succes în Europa, America de Nord, Asia-Pacific şi America Latină.
Divizia europeană, European Family Businesses, reprezintă peste un trilion de euro în cifra de afaceri consolidată, 9% din PIB-ul Uniunii Europene şi peste cinci milioane de locuri de muncă.