• Instituţia monitorizează preţurile produselor alimentare şi pe cele ale carburanţilor auto
Consiliul Concurenţei a demarat licitaţia pentru extinderea la nivel naţional a platformei online "Monitorul preţurilor", în care consumatorii pot compara, în prezent, doar 3.000 de produse alimentare din magazinele a şapte mari retaileri, din Bucureşti şi Ilfov. Noul sistem, în care şi-au manifestat interesul să intre şi Profi, Cora şi Auchan, va monitoriza preţurile produselor alimentare (mai puţin băuturile alcoolice spirtoase), dar şi pe cele ale carburanţilor auto. Se estimează că vor putea fi comparate un milion de produse din 10.000 de magazine/staţii de la un număr de 20 de operatori economici.
"Proiectul Monitorul Preţurilor produselor alimentare şi al carburanţilor auto, finanţat integral de la bugetul de stat, are ca obiectiv principal crearea unei platforme on-line care să permită informarea consumatorilor cu privire la preţurile practicate de către principalii comercianţi cu amănuntul de produse alimentare, respectiv de principalele reţele de distribuţie a carburanţilor auto", se arată în caietul de sarcini al licitaţiei lansate luna trecută în Sistemul electronic de achiziţii publice (SICAP), potrivt Hotnews.
Aplicaţia pilot, lansată de Consiliul Concurenţei la sfârşitul anului 2016, monitorizează preţurile principalelor reţele de retail din România pentru 64 de tipuri de produse alimentare ce compun coşul zilnic al consumatorilor din ţara noastră; pentru aceste produse, se monitorizează preţurile pe două categorii - cel mai ieftin şi cel mai ieftin produs cu brand.
"Reţelele participante în faza Pilot au fost: Carrefour / Carrefour Market, Kaufland, Penny, Selgros, Mega Image, Lidl. Profi, Cora şi Auchan şi-au manifestat interesul să intre în proiect odată cu extinderea portofoliului de produse şi extinderea proiectului la nivel naţional (în prezent, sunt monitorizate preţurile din magazinele din Bucureşti şi Ilfov). În proiectul pilot există 7 retaileri, 300 magazine, 3.000 de produse, 30.000 de preţuri raportate săptămânal", se mai precizează în document.
Consumatorii din Bucuresti şi Ilfov pot compara pe internet preturile pentru cosuri de cumparaturi de minimum 5 produse
Obiectivele specifice ale noii platforme IT:
- stabilirea unui cadru de cooperare între toate părţile implicate (Consiliul Concurenţei, retaileri alimentari, companiile petroliere active pe piaţa din România)
- implementarea unui standard de raportare a preţurilor pentru produsele selectate în cadrul proiectului şi, astfel, se vor detalia, în faza de analiză, modalităţile de agregare/diseminare a produselor şi de afişare a preţurilor în interfaţa utilizator, precum şi modalitatea prin care operatorii/distribuitorii vor avea acces la propriile date prin rapoarte specifice.
- crearea, implementarea şi testarea unei baze de date ce va permite stocarea, identificarea şi prelucrarea datelor raportate de distribuitori, pe baza elementelor comune;
- dezvoltarea unui algoritm de interogare a bazei de date anterior menţionate şi a unei aplicaţii online utilizabile conform nevoilor clienţilor din România;
- afişarea rezultatelor căutărilor în interfeţe specifice fiecărei industrii (Retail şi Comercializare carburanţi auto);
- achiziţionarea şi operaţionalizarea infrastructurii hardware aferente.
Valoarea totală estimată a proiectului, care va fi finanţat din fonduri bugetare, este de 1.734.711 lei (fără TVA). Durata contractului este de 7 luni, iar termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare din partea companiilor interesate de această licitaţie deschisă este 1 octombrie 2018.