CONSILIUL FISCAL AVERTIZEAZĂ: "În 2020 se constată o deteriorare semnificativă a cadrului de utilizare pentru fondul de rezervă"

M.G.
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 30 iunie 2021

"În 2020 se constată o deteriorare semnificativă a cadrului de utilizare pentru fondul de rezervă"

În anul 2020 se constată o deteriorare semnificativă a cadrului de utilizare pentru fondul de rezervă bugetară la dispoziţia guvernului, atât din perspectiva totalului cheltuielilor angajate, cât şi din cea a numărului de HG-uri adoptate în vederea alocării unor sume din acest fond, spune raportul anual al Consiliului Fiscal (CF). Suma totală a cheltuielilor angajate în 2020 prin fondul de rezervă a reprezentat maximul ultimilor 13 ani, iar conform documentelor CF, guvernul a făcut asta printr-o derogare de la Legea 500/2002. CF arată că multe cheltuieli finanţate din fondul de rezervă ar fi trebuit să fie prevăzute la fundamentarea bugetului.

"Deteriorarea cadrului de utilizare a fondului de rezervă apare atât din perspectiva totalului cheltuielilor angajate în anul 2020, cât şi din cea a numărului hotărârilor de Guvern adoptate în vederea alocării unor sume din acest fond. Excluzând acele cheltuieli generate de efectele social-economice induse de pandemie şi alte cheltuieli urgente, cea mai mare parte din fondul de rezervă bugetară a fost destinată unor cheltuieli care nu se încadrează în categoria urgente şi care ar fi trebuit luate în calcul la fundamentarea bugetului de stat. Astfel, în anul 2020, au fost alocate din fondul de rezervă bugetară circa 8 miliarde de lei (1,9% din cheltuielile totale, respectiv, 0,8% din PIB), din care 4,6 miliarde de lei către administraţia centrală şi 3,4 miliarde de lei către cea locală. Comparativ cu anul precedent, alocările totale din fondul de rezervă au crescut cu 54%, transferurile către administraţia centrală cu 7,8%, iar cele către autorităţile locale de 3,6 ori", arată Consiliul Fiscal.

Consiliul Fiscal apreciază că se impune amendarea legislaţiei care reglementează modul de utilizare a fondului de rezervă.

"Consiliul Fiscal apreciază drept necesară amendarea legislaţiei care reglementează modul de utilizare a fondului de rezervă, reiterând recomandarea privind specificarea explicită a cheltuielilor care pot fi angajate din fondul de rezervă împreună cu o transparenţă mai ridicată, inclusiv prin raportarea periodică către Parlament a modului şi nivelului de utilizare a fondului de rezervă", potrivit CF.

În raportul anual al instituţiei se mai precizează: "Chiar dacă anul 2020 a fost marcat de circumstanţe extraordinare care au indus incertitudini fără precedent în istoria recentă, determinate de pandemia provocată de virusul SARS-CoV-2, prin magnitudinea impactului economic şi social asociat acesteia, atragem din nou atenţia asupra menţinerii tendinţei din anii anterior privind emiterea în cursul anului a unui număr relativ mare de hotărâri de guvern prin care se stabilesc utilizări ale sumelor din fondul de rezervă dincolo de cadrul statuat în Legea finanţelor publice nr. 500/2002, respectiv pentru cheltuieli care nu pot fi catalogate drept urgente sau neprevăzute. Astfel, excluzând acele cheltuieli generate de efectele social-economice induse de pandemia cu noul coronavirus, utilizarea unei părţi însemnate din fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului care a fost aprobată în cursul anului 2020 prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 a fost destinată unor cheltuieli care nu pot fi considerate neprevăzute şi ar fi trebuit luate în calcul la fundamentarea bugetului de stat".

Conform Consiliului Fiscal, banii s-au cheltuit pe:

- finanţarea Programului Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), etapele I şi II;

- diverse cheltuieli de investiţii (majoritar destinate Societăţii METROREX S.A.);

- plata cheltuielilor curente şi de capital pentru unele unităţi administrativ-teritoriale;

- asigurarea continuităţii serviciului public de alimentare cu energie termică;

- finanţarea cheltuielilor pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului şi plata drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav şi a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav;

- organizarea şi desfăşurarea recensământului populaţiei şi locuinţelor din România în anul 2021;

- organizarea recensământului general agricol din România - runda 2020 etc.

Conform Consiliului Fiscal, se remarcă menţinerea tendinţei din anii anteriori de a angaja majoritatea cheltuielilor din fondul de rezervă spre final de an, 18 dintre cele 47 de hotărâri de Guvern (de alocare a banilor din Fond) fiind aprobate în luna decembrie, respectiv în cuantum de 3,158 miliarde lei, reprezentând aproape 40% din alocările întregului an.

"Această practică face dificilă urmărirea sumelor cheltuite din fondul de rezervă bugetară şi constituie un argument în plus cu privire la menţinerea caracterului discreţionar al constituirii şi utilizării acestui fond", arată Consiliul Fiscal.

Din perspectiva destinaţiilor alocărilor din fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului, în anul 2020, direcţionate către autoritatea centrală, principalii beneficiari au fost: Ministerul Sănătăţii cu 22,5% din totalul alocărilor din fondul de rezervă bugetară la nivel central şi local fiind destinate măsurilor de combatere a efectelor Pandemiei, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice cu 12,3% din total şi Ministerul Afacerilor Interne cu 6,2%94 din totalul sumelor alocate din fondul de rezervă.

Autorităţile locale au primit în anul 2020 circa 42,5% din totalul alocărilor din fondul de rezervă, respectiv, 3,38 miliarde de lei, o sumă de 3,6 ori mai mare comparativ cu anul 2019. O pondere semnificativă din aceste alocări au fost destinate finanţării unor cheltuieli curente şi de capital (41%), asigurării activităţii de asistenţă socială, protecţia copilului şi a persoanelor cu handicap (27%), asigurării continuităţii serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat a populaţiei (4%), investiţii. Pentru combaterea efectelor pandemiei au fost alocate la nivel local din fondul de rezervă circa 1,1% reprezentând cheltuieli pentru personalul din servicii sociale aflat în izolare preventivă la locul de muncă, respectiv compensarea pierderilor unor aeroporturi regionale.

"Utilitatea unui fond de rezervă (engl. contingency reserve fund) constă în flexibilitatea pe care o conferă guvernului în executarea bugetului anual, în special pentru acoperirea unor cheltuieli neprevăzute sau urgente. Oportunitatea includerii în buget a unui fond de rezervă este confirmată de literatura de specialitate privind programarea bugetară care subliniază însă totodată necesitatea identificării unui echilibru privind dimensiunea unui astfel de fond. Prin urmare, un nivel prea scăzut al fondului de rezervă ar putea fi insuficient pentru a acoperi în mod operativ cheltuielile neprevăzute, în timp ce supradimensionarea acestuia ar putea conferi o autoritate prea mare executivului în angajarea unor cheltuieli în exces, fără aprobarea Parlamentului", mai arată Consiliul Fiscal.

Instituţia recomandă plafonarea sumelor ce pot fi repartizate şi utilizate din fondul de rezervă, ca procent din totalul cheltuielilor, un nivel mediu de 1% fiind aparent suficient pentru cheltuielile urgente, având în vedere evoluţiile din anul 2020 şi anii anteriori. Totodată, CF recomandă identificarea explicită a cheltuielilor care pot fi angajate din fondul de rezervă împreună cu o mult mai mare transparenţă, inclusiv prin raportarea periodică către Parlament a modului şi nivelului de utilizare a fondului de rezervă bugetară, inclusiv a sumelor alocate efectiv cheltuite.

Curtea de Conturi, în Raportul public pe anul 2019 publicat la 1 martie 2021, a constatat următoarele aspecte privind alocările din fondul de rezervă bugetară:

- referitor la modul de constituire şi utilizare a FRB s-a constatat continuarea practicii alocării acestuia prin derogări de la prevederile art. 30 din Legea finanţelor publice nr. 500/2002 (acestea au reprezentat 73,5% din totalul sumelor alocate în anul 2019), precum şi prin nerespectarea art. 54 alin. (10) din Legea nr. 500/2002 prin constituirea FRB din sumele provenind din renunţările ordonatorilor principali de credite bugetare;

- ponderea ridicată a alocărilor prin derogare de la Legea finanţelor publice indică ignorarea principiului de funcţionare a FRB, aceea de a fi o resursă de rezervă reală, folosită exclusiv în cazul perioadelor dificile, doar în ultimă instanţă şi numai în condiţiile în care au fost epuizate toate celelalte căi de finanţare;

- rolul MF privind gestionarea, monitorizarea şi derularea fondurilor la dispoziţia Guvernului se rezumă doar la activitatea de confirmare a existenţei "disponibilului" pentru a fi alocat şi la operaţiunea de modificare a bugetelor ordonatorilor principali de credite ai administraţiei publice centrale, după aprobarea respectivelor hotărâri ale Guvernului.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb