CONSTRUCTORUL CORVETELOR ROMÂNEŞTI, ÎN IMPAS Naval Group, probleme în Malaezia

I.Ghe.
Companii / 9 octombrie 2020

Naval Group, probleme în Malaezia

Guvernul malaezian a decis, recent, să suspende construcţia celor şase corvete Gowind pe care ar trebui să le livreze constructorul francez, consorţiul Naval Group, deoarece realizarea navelor se află în mare întârziere, deşi contractul, în valoare de 2 miliarde euro, a fost semnat în anul 2014.

În procedura de achiziţie demarată în anul 2011 şi ulterior, după atribuirea şi semnarea contractului, compania Naval Group a acceptat condiţiile autorităţilor din Malaezia care doreau o navă mai mare decât modelul de bază vândut Egiptului - adică o navă de 111 metri lungime pentru o deplasare de 3078 tone în sarcină faţă de 92 de metri lungime şi 2600 tpc) şi o serie de echipamente diferite.

Numai că până în septembrie 2020, guvernul malaezian nu a primit nici măcar prima navă din cele şase contractate cu Naval Group, deşi Egiptul - care a încheiat, cu trei ani mai târziu, un contract similar cu consorţiul francez - a primit prima navă din seria celor comandate, după numai 28 de luni, livrarea având loc în septembrie 2017.

Compania din Hexagon dă vina pentru întârzierea executării obligaţiilor contractuale pe autorităţile din Malaezia şi pe partenerii de acolo, care au dorit ca majoritatea componentelor să fie realizate în ţara asiatică, deşi nu aveau tehnologia necesară pentru implementarea proiectului în procentul dorit de acestea.

Situaţia este ciudată, dacă ţinem cont că în vara anului 2017 au inaugurat cu fast prima navă, dar imediat după ceremonie, aceasta a fost readusă în şantier, deoarece multe sisteme lipseau de pe navă. Şantierul s-a apucat să construiască încă o corvetă, deşi prima nu a fost livrată marinei malaeziene nici măcar în vara anului 2020 - deşi termenul final era 2019 - iar lucrările la aceasta, conform autorităţilor, sunt finalizate în proporţie de 60%. Sistemele sunt în şantier, dar în lipsa unor planuri de instalare, acestea nu pot fi montate.

Pe lângă cele două carcase de nave, muncitorii din Malaezia au mai construit încă trei, dar şi acestea sunt goale, în spatele carenei. Deşi programul de construire a continuat, întârzierile au continuat să se acumuleze, iar acum proiectul a ajuns în impas şi întreaga afacere franco-malaeziană riscă să devină o mare cacealma.

Conform informaţiilor preluate de pe site-ul de specialitate francez www.meretmarine.com obţinute în urmă cu două luni, prima corvetă Gowind destinată Malaeziei nu a fost livrată de Naval Group deşi au trecut 9 ani de la semnarea contractului. Potrivit autorităţilor locale citate de publicaţia franceză, corveta respectivă este finalizată în proporţie de doar 60%.

De aceea, în cursul lunii august, ministrul Apărării din Malaezia a declarat că ia în considerare trei opţiuni pentru viitor. Prima ar fi încredinţarea gestionării programului strict către Naval Group cu banii din programul care nu au fost încă plătiţi (peste 600 de milioane de euro), ceea ce ar permite finalizarea a cel puţin primelor două corvete din seria de şase nave comandate. A doua opţiune ar fi continuarea actualului contract încheiat cu Naval Group şi şantierul naval asociat -Boustead- din Lumut (Malaezia). Ultima opţiune este continuarea contractului doar cu şantierul naval din Lumut (Malaezia), urmând ca guvernul să ia "alte măsuri", nespecificate, pentru a salva programul. În primele două opţiuni, construcţia corvetelor de la 4 la 6 ar fi "adormită" până când Guvernul va găsi fonduri suplimentare pentru toate sau o parte din aceste nave. O decizie privind calea de urmat va fi luată până la sfârşitul acestui an. În orice caz, prima corvetă Gowind care trebuia să fie livrată la sfârşitul anului 2019, este puţin probabil să se alăture marinei malaeziene până în anul 2023.

Situaţia din Malaezia se înscrie în lungul şir de probleme contractuale pe care compania franceză Naval Group le are pe tot globul, începând din Brazilia, continuând cu Egipt şi terminând cu construcţia întârziată a submarinelor convenţionale din Australia, probleme despre care Ziarul BURSA a relatat de-a lungul anului trecut. De aceea, este firesc să existe semne de întrebare şi cu privire la respectarea de către Naval Group a clauzelor contractuale privind construirea a patru corvete destinate Forţelor Navale Române.

Ministerul Apărării Naţionale a anunţat în iulie 2019 că cele patru corvete multifuncţionale care vor intra în dotarea Forţelor Navale Române vor fi furnizate de către asocierea dintre compania franceză Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa. Prima navă ar trebui să intre în serviciu peste trei ani, iar toate cele patru corvete ar trebui să fie livrate în şapte ani.

Dar deocamdată atribuirea contractului şi achiziţia corvetelor româneşti se află în impas, din cauza dosarelor aflate pe rolul instanţelor cu privire la acestea.

Pe rolul instanţelor de judecată mai sunt înregistrate trei dosare în care compania olandeză Damen Schelde Naval Shipbuilding (SNS) BV, a formulat cereri în contradictoriu cu Guvernul României sau Ministerul Apărării Naţionale cu privire la achiziţia acordată asocierii Naval Group-Şantierul Naval Constanţa.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb