Reporter: În ce măsură a afectat pandemia de coronavirus business-ul pe care îl conduceţi?
Cristian Dărmănescu: Pandemia a avut efecte asupra tuturor domeniilor. În anumite sectoare, cum este cel HORECA, este binecunoscut faptul că multe restaurante s-au închis şi o bună parte din ele nu s-au mai redeschis după 1 iunie. La noi efectul pandemie s-a tradus printr-o scădere puternică pe HORECA şi o creştere pe termen scurt pe zona de retail. Mai exact, pe partea de retail au fost cereri cu volume semnificative în perioada de carantină, mai exact în primele 60 de zile după 15 martie, când a fost anunţată starea de urgenţă. După această dată comenzile către HORECA s-au diminuat puternic, cu aproximativ 75%. Retailul şi-a revenit apoi şi a intrat în normal. Acum ne-am revenit şi, ca tot sectorul alimentar, reuşim să stăm în echilibru, dar simţim că economia nu se simte grozav. Sunt multe business-uri afectate şi oamenii nu au încredere în a consuma. Putem spune că, din păcate consumul s-a diminuat semnificativ.
Reporter: Cum s-a adaptat Alfredo Seefood noilor provocări aduse de pandemia de coronavirus?
Cristian Dărmănescu: Pot spune că nu am avut altă variantă, dacă nu te adaptezi dispari, iar noi ne dorim să rămânem în continuare ani mulţi în piaţă şi am urmărit foarte atent cererea. Aceasta s-a modificat în anumite zone aşa cum spuneam. Atât în ceea ce priveşte preferinţa produselor - pentru că în perioada de izolare produsele congelate au fost foarte solicitate, iar ulterior produsele refrigerate şi-au revenit. A trebuit să fim foarte atenţi la dorinţa şi nevoia clientului, printr-o urmărire permanentă a pieţelor şi a nevoilor. Am luat totul pas cu pas, nu am mai putut face o strategie. Cred că nimeni nu a ştiut cum arată o pandemie, pe ce timp se propagă, care sunt măsurile şi ce trebuie făcut.
Totodată, ne-am adaptat la pandemie în perioada de carantină prin faptul că am crescut puternic promovarea magazinului virtual - Alfredoseafood.ro care se adresează consumatorilor final. Magazinul a funcţionat foarte bine, mai ales în perioada de izolare am avut rezultate nesperate, iar cererile continuă atât pe produsele din peşte, cât şi fructe de mare.
Magazinul virtual a fost deschis la finalul anului trecut, iar perioada aceasta aprilie-mai a fost o revelaţie. Cereile din online nu se pot compara totuşi cu cele din offline având în vedere că avem volume mai mari şi ne adresăm magazinelor.
Reporter: În ce măsură a fost afectat lanţul de aprovizionare al companiei?
Cristian Dărmănescu: Nu am avut probleme pe acest segment. A existat o continuitate şi nu am întâmpinat probleme deosebită. Materiile prime sunt procesate aici în Bucureşti, astfel că pe lanţ nu ne-am confruntat cu întârzieri. Guvernul a fost inspirat în măsurile de fluidizare care au ajutat la continuitatea aprovizionării. Toţi cei 50 de angajaţi ai fabricii noastre au lucrat în permanenţă.
Reporter: S-a impus/se impune o majorare a preţurilor produselor din portofoliul pe fondul crizei actuale?
Cristian Dărmănescu: Acest lucru depinde de fiecare produs. Au fost produse unde costurile s-au mărit, dar şi produse pentru care cererea europeană s-a diminuat astfel că preţurile au scăzut. Într-o piaţă ca a României în care preţul este foarte important, chiar factor determinant a ajutat creşterea vânzărilor pe categoria produselor care s-au bucurat de reduceri, iar pentru produsele pentru care tarifele au crescut, am simţit că oamenii au devenit foarte atenţi. Cererea a devenit inelastică. Înainte, chiar dacă existau creşteri ale preţului la somon, de exemplu, iubitorii de somon continuau să cumpere. Acum am simţit că la produsele cărora le-a crescut preţul cererea s-a oprit. Nu am avut însă creştere de tarif pe multe produse, mai multe reduceri. Noi vindem undeva la 300 de produse, avem mai multe categorii şi cererea pentru ele a fost balansată, dacă a crescut o categoria, au scăzut două. Dar este evident că acum clientul final a fost şi este mult mai atent la preţ, cererea s-a mulat pe costuri. Clienţii s-au orientat către produsele economice.
Reporter: Cum vedeţi măsurile luate de Guvern pentru susţinterea mediului de afaceri?
Cristian Dărmănescu: Noi am încercat să solicităm fonduri prin IMM Invest, dar nu am avut, din păcate, succes, nu ştiu exact de ce. Înţeleg că foarte multe companii au fost refuzate. Putem spune, totuşi că ne-a ajutat şomajul tehnic în restaurantul Bistro Mar. O parte din lucrătorii din bucătărie, 12 în total, au fost în şomaj tehnic, iar acum s-au întors mare parte dintre ei.
Reporter: Vedeţi o revenire a business-ului pe partea de restaurant?
Cristian Dărmănescu: Revenirea în restaurant este foarte timidă, clienţii nu au încredere încă. Sunt reticenţi atât din cauza sănătăţii, cât şi a cheltuielilor, nu mai au acelaşi entuziasm de a ieşi în oraş, de a cheltuii. Noi suntem optimişti şi cred că lumea nu se va opri aici, iar lucrurile vor reintra într-o normalitate. Numărul de cazuri ridicat din ultimele săptămâni sper să fie doar un episod pasager.
Reporter: Care sunt planurile de continuitate a afacerii?
Cristian Dărmănescu: La momentul acesta nu avem în plan nicio reducere a capacităţii de procesare sau producţie. Sperăm să menţinem compania la aceeaşi parametrii de funcţionare, dar mai multe vom ştii în toamnă.
Reporter: Ce măsuri de protejare au fost necesare?
Cristian Dărmănescu: În restaurant urmăm intrucţiunile şi regulile de distanţare socială, am rărit mesele, astfel capacitatea noastră s-a redus cu 25%, permitem aşezarea doar a câte 4 persoane la masă. De asemenea, în zona de producţie încercăm o distanţare socială între angajaţi, avem schimburi, ore de pauză diferite. Din fericire nu am întâmpinat greutăţi, nu am avut nicio îmbolnăvire în companie, astfel că nu ne-am oprit nicio secundă.
Reporter: Ce estimări financiare aveţi pentru sfârşitul anului?
Cristian Dărmănescu: Este un an compromis, nu se putem aştepta la rezultate financiare deosebite, dar să îţi menţii poziţia este un lucru remarcabil.
Reporter: Vă mulţumesc!
Alfredo Seafood este una dintre cele mai importante mărci din România, sub a cărei denumire sunt importate şi distribuite produse din peşte şi fructe de mare. Brandul a fost creat de Mihai Cristian Dărmănescu şi lansat în anul 2013. Alfredo Seafood are experienţă şi relaţii internaţionale cu marii producători de peşte din lume, are trei linii de procesare şi ambalare automatizate şi de înaltă productivitate în fabrica situată în Bucureşti şi a un sistem logistic de transport optimizat. Produsele cu marca Alfredo Seafood sunt distribuite în cele mai importante lanţuri de hypermarketuri şi supermarketuri din ţară. Printre acestea se numără: Kaufland, Carrefour, Mega Image, Metro, Cora, Profi, Auchan etc. şi în peste 5.000 de magazine din comerţul tradiţional, şi reţeaua HoReCa. Produsele sunt transportate, procesate, ambalate şi distribuite în condiţii adecvate de păstrare a aromei şi texturii cărnii, de la recoltarea din fermele piscicole internaţionale sau capturare.