Cristian Pârvan, preşedintele Patronatului Investitorilor Autohtoni din România (PIAROM), consideră că programul de guvernare a suferit modificări substanţiale, dar că trebuie să aşteptăm să le vedem ajunse la faza de lege.
Domnia sa ne-a spus: "Este clar că au apărut modificări substanţiale la programul de guvernare, dar, mai întâi, trebuie să le vedem scrise.
Apoi, de la faza de propuneri trebuie să capete formă legală.
De exemplu, desfiinţarea Pilonului II de pensii nu se poate face doar printr-o simplă declaraţie. Trebuie sa apară un act legal.
Deocamdată avem doar nişte idei aruncate pe piaţă, ca să testeze societatea".
Întrebat cum va fi afectat mediul de afaceri de propunerea introducerii unui impozit pe cifra de afaceri, în loc de impozitul pe profit, domnul Pârvan a spus:
"Au mai fost ţări care au practicat acest impozit forfetar. Franţa a renunţat treptat la acest impozit.
Din punctul de vedere al mediului de afaceri, aplicarea intempestivă a unui astfel de impozit nu este normală. Dacă se doreşte, ar trebui introdus de la 1 ianuarie 2019 sau din iulie 2018, dar nu peste noapte. El modifică mult planurile de afaceri, mai ales la firmele mari, iar acest lucru nu este în regulă.
Această propunere demonstrează clar incapacitatea funcţionarilor din ANAF de a controla preţurile de transfer.
De fapt, este (n.r. propunerea) un răspuns facil, la problema calculării preţurilor de transfer. Nu ştiu să calculeze preţuri de transfer şi să afle cum exportă profiturile companiile, atunci le taxează la afaceri şi subiectul dispare".
Cristian Pârvan consideră că anunţul majorării salariului minim, de la 1 ianuarie 2018, prezintă avantajul predictibilităţii pentru mediul de afaceri. Oficialul PIAROM ne-a explicat: "Mediul de afaceri a mai trecut prin astfel de perioade de măsuri destul de agresive, care au afectat planurile de afaceri. Dar, dacă au fost anunţate din timp, mediul de afaceri a putut să ia măsurile de rigoare. Menţionez situaţia din 2000, când, de la impozit zero pe profitul făcut din exporturi, la aprecierea Uniunii Europene, a trebuit să renunţăm la această facilitate.
Atunci, guvernul Isărescu a atras atenţia că anul următor impozitul creşte la 5%, anul următor, la 10%, iar următorul, la 15%.
Mediul de afaceri a fost necăjit, dar a ştiut ce urmează.
Important este că, dacă avem o predictibilitate a salariului minim, mediul de afaceri va şti să îşi facă calcule. Asta nu exclude ca anumite activităţi cu marjă de profit foarte redusă să nu mai poată să continue şi să închidă afacerea".