Reporter: Cum comentaţi evoluţia activităţii societăţii în anul 2012?
Cecilia Hâncu: Anul 2012 a fost mai slab în comparaţie cu anul 2011, atât la export cât şi la vânzările pe piaţa internă. Cred că această situaţie a fost cauzată în principal de criza economică, dar şi de accentuarea fiscalităţii.
Reporter: Ce investiţii s-au făcut în perioada 2011-2012 pentru modernizare, retehnologizare şi diversificarea ofertei?
Cecilia Hâncu: În anii 2011-2012, am achiziţionat un plotter nou, două maşini de butoniere Juki, două maşini de nasturi Juki şi un copiator. Valoarea lor a fost 158.000 lei. Obiectivul acestor investiţii a fost de a reînnoi parcul de maşini şi de a îndeplini şi mai bine cerinţele clienţilor noştri.
Reporter: Ce investiţii se vor efectua în acest an şi în perspectivă?
Cecilia Hâncu: Anul acesta am achiziţionat încă un plotter (pentru a avea şi versiunea Assyst şi cea Lectra), o maşină de cheiţă şi 3 fiare de călcat. De asemenea, am achiziţionat o staţie de dedurizare a apei pentru staţiile de călcat şi un sistem integral PC integral. Valoarea acestor investiţii s-a ridicat la peste 52.000 lei. Aceste investiţii au fost necesare pentru a putea ţine pasul cu cerinţele clienţilor noştri. Pentru acest an nu sunt prevăzute alte investiţii.
Reporter: Aţi accesat fonduri europene?
Cecilia Hâncu: Nu am accesat fonduri europene, şi nu vom accesa probabil până când situaţia economică nu se va redresa.
Reporter: Cum este structurată producţia societăţii pe tipuri de produse/servicii şi care este ponderea acestora în cifra de afaceri?
Cecilia Hâncu: Structura producţiei este de 90% confecţie (majoritatea cămăşi şi bluze) şi 10% servicii (de construire a tiparelor, gradare, plotare şi brodare).
Reporter: Cum a evoluat piaţa internă pe segmentul dumneavoastră de activitate în ultima perioadă şi care sunt tendinţele acesteia?
Cecilia Hâncu: Piaţa internă nu a evoluat aşa cum speram în ultima perioadă. Am observat o scădere a vânzărilor din cauza conjuncturii economice nefavorabile. Notăm însă o uşoară creştere în ultimele două luni şi sperăm ca aceasta să se menţină.
Reporter: Care sunt principalii furnizori de materii prime şi materiale? Dar principalii clienţi?
Cecilia Hâncu: Principalii furnizori de materii prime şi materiale sunt: Tootal Fabrics (Olanda), Cervotessile (Italia), Mainetti, TTT, Coats, Amann, Rama (toţi au filiale în România). Principalii clienţi externi sunt din Italia (70%), Germania (20%) şi Franţa (10%). Cei interni sunt comercianţi, magazinele proprii şi site-uri online, printre care şi site-uri proprii.
Reporter: Care sunt greutăţile cu care se confruntă societatea, raportat la mediul economico-financiar intern şi internaţional?
Cecilia Hâncu: Problemele cu care ne confruntăm deja de câţiva ani sunt:
- taxele şi impozitele ridicate la bugetul de stat;
- tarifele mari pentru utilităţi, la care în continuare nu se diferenţiază între consumator mic şi consumator mare;
- credite scumpe (neavantajoase) de la bănci;
- lipsa interesului şi ajutorului concret din partea statului pentru exportatori şi în special pentru cei din industria textilă. Probabil suntem consideraţi o industrie prea mică şi prea puţin importantă de către autorităţi;
- lipsa forţei de muncă (ajutoare sociale şi şomaje acordate în continuare celor care nu lucrează, fără a ţine cont de faptul că firmele au nevoie constant de personal);
- chirii foarte ridicate pentru spaţii comerciale şi expoziţii.
Aceste probleme sunt aceleaşi de ani întregi şi chiar dacă ne plângem că există, nu se intervine deloc, măcar pentru a reduce numărul lor.
Reporter: Care este relaţia cu sistemul bancar?
Cecilia Hâncu: Relaţia cu sistemul bancar este una normală, dar care ar putea fi îmbunătăţită prin reducerea dobânzilor, a comisioanelor şi prin flexibilizarea în negocierile cu băncile.
Reporter: Cum se prezintă portofoliul de comenzi şi contracte pentru acest an?
Cecilia Hâncu: Portofoliul de comenzi este mai slab ca anul trecut până în prezent. Majoritatea clienţilor noştri se plâng de vânzări mai slabe. Speram însă într-o redresare pe trimestrul III şi IV.
Reporter: Ce proiecte de viitor aveţi?
Cecilia Hâncu: Pe viitor dorim să extindem vânzarea pentru produsele noastre prin site propriu sau prin parteneri, ori prin magazinele proprii. De asemenea, urmărim achiziţionarea unor noi clienţi premium şi pentru segmentul fast fashion. Dorim să ne axăm şi pe sprijinirea filialei din Germania pentru a stimula o creştere a vânzării produselor la comandă şi a celor finite prin site-ul propriu şi a comenzilor en-gros.