A fi producător muzical în România poate fi o activitate atractivă şi profitabilă (altfel nu s-ar dezvolta domeniul), dar în realitate aduce cu un soi de "sport extrem" - o spune Dan Popi, managerul general al CatMusic/Media Services, licenţiat exclusiv la noi pentru un colos cum este Sony Music. Realitatea autohtonă ne duce cu gîndul undeva la "Vestul sălbatic", devenită, datorită pirateriei masive muzicale, un "no man`s land".
În contextul balcanic, cînd noua modă a piratării prin internet a luat o mare amploare în Bulgaria, Ucraina, Moldova sau Rusia, industria muzicală românească se plasează în plin "Est sălbatic".
"Ca producător de muzică, în România riscul mare e să nu recuperezi investiţia - pentru multi artişti de la noi, nivelul vînzărilor nu atinge masa critică a unui profit decent din încasări, ca să nu mai pomenesc de piraterie. Muzica românească se piratează în procent de 70%, iar pentru muzica străină, cifra este şi mai mare", spune Dan Popi, citat de Rompres.
Legislaţia este "sublimă, dar nu se aplica", iar peste asta se suprapune declinul general al industriei, în toată lumea, generat în principal de explozia internetului. ţările dezvoltate se adaptează realităţilor noi, înfiinţînd site-uri legale de vînzari pe internet, la preţuri foarte accesibile, dar pentru români încă e un domeniu ce ţine de viitorul îndepărtat.
"Legal, există doar baza unui comerţ pe internet - foarte puţini au cărţi de credit on line, iar şi mai puţini au curaj să le foloseas-că". Speranţele sunt legate de apropierea noastră de Uniunea Europeană, unde protejarea proprietăţii intelectuale se află la loc de cinste. "La noi deocamdată se culeg doar dezavantajele. Nu stăpînim nici măcar pirateria reală, darămite pe cea virtuală", consideră şeful de la Cat Music, casă de discuri care produce albume pentru majoritatea numelor mari din muzica autohtonă, şi care şi-a făcut un nume prin succesul de anul trecut în toată Europa al celor de la O-Zone.
"Totuşi, se poate face profit din muzica în România - noi am avut profit anul trecut şi în afara succesului cu O-Zone, pe cînd acum doi ani am avut pierderi mari. Nu e simplu deloc", mai spune Dan Popi.
Cel mai proaspăt proiect al celor de la Cat Music este noul album "Nicola - de mă vei chema", care este promovat deja de la finalul anului trecut, şi a fost recent lansat "oficial".