Spaţiile comerciale livrate anul trecut, la noi în ţară, însumează 115.000 de metri pătraţi, cu 28% mai mult decât în 2017, informează compania de consultanţă imobiliară CBRE.
Potrivit companiei, cele mai multe dintre aceste spaţii sunt situate în parcuri comerciale de dimensiuni mici şi medii, iar reprezentanţii CBRE susţin că una dintre cele mai puternice tendinţe manifestate pe acest segment al pieţei imobiliare este majorarea ponderii componentei online.
În 2018 s-au înregistrat cu 30% mai multe vânzări prin intermediul canalelor online, faţă de 2017, dar România este în continuare mult în urma pieţelor vestice, din acest punct de vedere, spun aceştia.
Creşterea vânzărilor online este responsabilă pentru extinderea spaţiului a numeroase magazine, care au început să funcţioneze şi ca showroom-uri, iar din stocul total de spaţii comerciale moderne, 32% sunt situate în Capitală, iar 68% se găsesc în restul ţării, a mai arătat compania.
Conform CBRE, centrele comerciale au o pondere de 58% din totalul spaţiilor, rămânând formatul de retail preferat de dezvoltatori, iar 42% se constituie din parcuri comerciale.
"Un alt trend care a fost observat în 2018 este concentrarea interesului investitorilor către oraşe regionale mai mici, de rang secundar sau chiar terţiar, cum sunt Satu Mare, Baia Mare, Roman sau Bistriţa. Cele mai mari trei proiecte de spaţii comerciale din 2018 au fost construite în a doua jumătate a anului şi totalizează o suprafaţă închiriabilă de 71.000 de metri pătraţi, după cum urmează: centrul comercial Shopping City Satu Mare, se întinde pe circa 29.000 de metri pătraţi - dezvoltat de NEPI Rockcastle; parcul de retail Value Center din Baia Mare, ocupă 22.500 de metri pătraţi - dezvoltat de Prime Kapital; parcul de retail Value Center din Roman, are o suprafaţă închiriabilă de 19.500 de metri pătraţi - dezvoltat de Prime Kapital", au mai precizat specialiştii CBRE.
Aceştia au explicat că proiectele comerciale terminate anul trecut sunt de dimensiuni mici şi medii, iar tendinţa principală a fost de dezvoltare de proiecte mici, majoritatea celor livrate în 2018 având dimensiuni care se încadrează între 1.500 de meri pătraţi şi 9.000 de metri pătraţi.
Printre direcţiile majore de dezvoltare remarcate în 2018, se numără şi deschiderea de micro centre în interiorul oraşelor, operate de unele reţele de hypermaketuri, iar acest curent va fi probabil urmat, în 2019, şi de alte lanţuri de magazine mari, adaugă consultanţii imobiliari din cadrul CBRE, care au mai precizat: "În ceea ce priveşte gradul de penetrare al categoriei, calculat pentru oraşele cu peste 300.000 locuitori, clasamentul este condus de Constanţa, cu 582 de metri pătraţi de spaţii comerciale la mia de locuitori, urmată de Bucureşti (545 de metri pătraţi/1.000 de locuitori), Cluj-Napoca - 488 m2/1.000 locuitori, Timişoara (461 m2/1.000 locuitori) şi Iaşi, cu 420 de metri pătraţi de spaţii comerciale la mia de locuitori".
Pentru 2019 a fost anunţată finalizarea a aproximativ 270.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale, dintre care 11% se vor afla în Bucureşti, iar 70% vor fi situaţi în centre comerciale, a mai informat compania, cu menţiunea că, dintre cele 12 proiecte comerciale care sunt în prezent în construcţie, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeţei dezvoltate, sunt: Openville Timişoara (cu 47.000 de metri pătraţi), Festival Centrum Sibiu (cu 43.000 de metri pătraţi), Shopping City Târgu Mureş (cu 32.600 de metri pătraţi), Târgovişte Mall (cu 31.300 de metri pătraţi), DN1 Baloteşti (cu 28.000 de metri pătraţi), extinderea Electroputere Parc din Craiova (cu 22.100 de metri pătraţi) şi extinderea proiectului Colosseum din Bucureşti (cu 20.000 de metri pătraţi).
Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania, a declarat: "2018 a fost un an bun pentru segmentul spaţiilor comerciale, care traversează o perioadă fastă, sprijinită în principal de creşterea consumului. Creşterea componentei online are una dintre cele mai puternice influenţe, care a impulsionat atât majorarea vânzărilor, cât şi modul în care arată şi funcţionează magazinele. Astfel, magazinele îşi măresc spaţiul şi îl utilizează nu doar ca punct de vânzare fizică, dar şi ca showroom, susţinând în acest mod comerţul online. De asemenea, magazinele încearcă să ofere un mediu mai prietenos, centrat pe experienţa utilizatorului, cu un accent ridicat pe serviciile oferite. O altă tendinţă care se manifestă de câţiva ani este numărul mare de extinderi ale centrelor sau parcurilor comerciale. Spre exemplu, 24% dintre spaţiile comerciale care sunt acum în construcţie şi au date de livrare programate pentru 2019, reprezintă extinderi ale unor proiecte existente".
Anul trecut, chiria prime (chiria de referinţă pentru 100 de metri pătraţi în proiecte de clasă A, amplasate în cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat in medie la 80 euro/mp, iar în cazul parcurilor comerciale a oscilat între 8 şi 15 euro/mp, au mai precizat specialiştii, potrivit cărora chiria prime în cazul unităţilor de retail stradale a fost în medie de 55 euro/mp.
Specialiştii CBRE se aşteaptă ca preţul chiriilor să rămână stabil în perioada următoare, dând astfel posibilitatea jucătorilor de pe piaţa spaţiilor comerciale să absoarbă noile proiecte a căror dezvoltare va fi demarată în curând sau care sunt deja în construcţie.
Printre cei mai activi dezvoltatori ca număr de proiecte livrate, a fost Prime Kapital, responsabil pentru şase proiecte de spaţii comerciale, finalizate anul trecut.