De trei ori taxa de poluare auto

Cătălin Deacu, Viviani Mirică
Ziarul BURSA #Companii #Auto / 8 decembrie 2008

Pentru cei care nu doresc să plătească taxa auto există sistemul "buy-back".

Pentru cei care nu doresc să plătească taxa auto există sistemul "buy-back".

Importatorii de maşini noi jubilează

Decizia Guvernului de a tripla taxa auto pentru autoturismele vechi creşte speranţele dealerilor auto privind redresarea vânzărilor de maşini noi, dar provoacă dispreţul cetăţenilor şi al transportatorilor faţă de politica fiscală a Cabinetului Tăriceanu.

Deşi dealerii auto nu se aşteaptă nici pe departe la vânzări-record în perioada următoare, specialiştii din domeniu estimează că tendinţa de scădere a vânzărilor nu va mai fi atât de drastică ca până acum.

Astfel, "măsura Guvernului de majorare a taxei de mediu pentru importatorii de maşini de ocazie, şi revizuirea în scădere a dobânzilor de către BNR vor încuraja vânzările de maşini noi", susţine Onoriu Dafin, responsabilul "Porche Inter Auto", cu prognoza de piaţă şi planificarea bugetară.

Dealerii auto contactaţi de noi consideră binevenită triplarea taxei de poluare auto, mai ales că, potrivit lor, pe piaţa internă au apărut distorsiuni ca urmare a invaziei maşinilor second-hand.

Ei se plâng că vânzările de maşini noi au scăzut dramatic în ultima perioadă.

Datele importatorilor arată că, în intervalul ianuarie-iunie 2008, au fost importate 75.349 de autoturisme second hand, numai în iunie numărul acestora fiind 6500.

Aceleaşi date arată că în a doua jumătate a anului curent (iulie-octombrie), numărul maşinilor vechi importate a crescut la 129.743.

În luna octombrie, dealerii au adus în ţară 36.750 de autoturisme - aproape jumătate din câte s-au importat în primele şase luni ale acestui an.

În aceste condiţii, importatorii auto au oferit discounturi semnificative cuprinse între 10-30%, pentru anumite mărci, potrivit reprezentantului "Porche Inter Auto România".

Deşi, în mod normal, discounturile auto se practică în perioada Sărbătorilor de Iarnă, sau la lichidarea stocurilor, în 2008, dealeri au fost mai precauţi, şi le-au acordat mai devreme pentru a nu rămâne cu maşinile nevândute.

Pentru unele modele de maşini, au fost oferite, pe lângă discounturi, şi pachete gratuite de opţiuni a căror valoare poate merge până la 3000 de euro.

"Nu cred că o să se mai acorde discounturi atât de mari pentru maşinile noi, dacă măsura de triplare a taxei auto intră în vigoare", mai susţine Onoriu Dafin.

Importurile masive de maşini second au afectat şi "Porche Inter Auto", care a cunoscut, anul acesta , acelaşi nivel al vânzărilor ca în 2007, în condiţiile în care înregistrase o creştere cu 26% a vânzărilor, faţă de 2006.

Onoriu Dafin prevede, pentru acest final de an, un volum al al vânzărilor similar celui din 2007.

Dealerii de maşini vechi: "Jaf la drumul mare!"

Bucuria dealerilor de maşini noi s-a transformat, de fapt, în necazul celor care vând maşini vechi. Tibi Cotuna, reprezentant vânzări în cadrul "Dan Moldovan Automobile", este extreme de revoltat: "Jaf la drumul mare! Înţelegem ca această lege să se aplice pentru maşinile euro 1 şi 2, dar pentru autoturismele euro 3 şi 4 nu văd rostul ei , deoarece maşinile euro 4 au filtru de particule, care protejează mediul de poluare, iar cele euro 3 beneficiază, în parte, de aceeaşi tehnologie. Legea care se aplică în prezent era bună şi în continuare, pentru că prevede o taxă cu 25% mai mică pentru maşinile cu filtru de particule."

Reprezentantul "Dan Moldovan Automobile" este de părere că, în ciuda reducerilor venite din partea dealerilor de maşini noi, vânzările acestora nu au crescut şi nici nu vor creşte, chiar dacă Executivului va adopta decizia de a tripla taxa auto pentru maşinile rulate.

"O persoană cu pretenţii va prefera să-şi cumpere, mai degrabă, un Audi vechi din 2002 cu 12.000 de euro, decât o Dacie nouă, chiar dacă este nevoit să plătească taxa mărită", mai susţine acesta, subliniind: "Tăriceanu este în spatele Citroenului! Prima grijă pe care a avut-o, după alegeri, a fost majorarea taxei auto, în condiţiile în care noi nu avem autostrăzi şi centuri la oraşe. Exact asta ne trebuia!".

Reprezentantul "Dan Moldovan Automobile" nu crede că legea triplării taxei pentru autoturismele rulate va fi adoptată de Comisia Europeană

În opinia sa, nu este normal ca, pentru o maşină deja înmatriculată în Spania, Olanda, Belgia sau Germania, să se aplice încă o taxă, atât de mare, şi în România.

Transportatorii auto: "Nimic mai inutil, mai aberant şi mai împotriva normalului"

Dacă importatorii de autoturisme scumpe jubilează privind triplarea taxei de poluare, nu de aceeaşi părere sunt şi reprezentanţii transportatorilor auto.

Potrivit lor, în numai doi ani de zile, "Guvernul Tăriceanu a reuşit să adopte cele mai penibile măsuri pentru înmatricularea maşinilor", iar măsura de triplare a taxei de poluare ar fi ultima "aberaţie" în materie a guvernării.

Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), a explicat: "În orice ţară civilizată, încurajarea cumpărării de autovehicule noi se face prin mărirea treptată, începând din anul 3 sau 5, a cuantumului impozitului anual pe vehiculele deţinute de persoanele fizice sau juridice. Aşadar orice cumpărător, persoană fízică sau juridică nu se loveşte de imposibilitatea de a-şi asigura un mijloc de deplasare sau sursa de venit prin plata unei taxe prohibite, ci este stimulat şi dirijat ca, după ce şi-a amortizat investiţia utilizând un autovehicul, fie să plătească evident justificat mai mult (datorită normei de poluare), fie dacă are posibilitatea, să îşi cumpere unul mai nou - dar toate astea dupa ce a avut un mijloc de deplasare coroborat veniturilor si posibilitatilor".

Astfel, preşedintelui FORT, indiferent când a fost achizitionat vehiculul, taxa de mediu în funcţie de gradul de poluare trebuie plătită anual/vehicul crescând treptat, direct proporţional cu vechimea, astfel încât, proprietarul să decidă dacă merită să reînoiască sau nu autovehiculul.

"În niciun caz proprietarul unei dacii din "77, ce încă <îşi mai trage sufletul> pe şoselele patriei, nu poate fi tentat, la cei peste 60 de ani pe care îi are, să cumpere o maşină nouă la achiziţia căreia mai trebuie să încă de două ori în plus faţă de suma obţinută la casare", a adăugat Hagiu.

La rândul său, Romeo Medan, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a catalogat triplarea birului de poluare drept "o taxă prohibită", care protejează o ramură a industriei în defavoarea tuturor cetăţenilor. Potrivit lui Medaru, Guvernul, pentru a ajuta industria auto din ţară, avea cu totul alte pârghii la dispoziţii, precum scutiri fiscale sau limitarea contingentului de maşini vechi, anual, la un număr conform cu posibilităţile cetăţenilor şi, totodată, cu protecţia mediului.

AOAR: "Taxa nu va spori vânzările Dacia"

Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), este nemulţumit de intenţia guvernării Tăriceanu de a tripla taxa auto pentru toate maşinile rulate, indiferent de vechime şi gradul lor de poluare.

"Vânzările de la Dacia nu vor creşte dacă se va adopta legea majorării taxei pentru maşinile second-hand, ci doar dacă producătorul îşi va reduce marja de profit , iar creditarea este reluată, având în vedere că 60% din autoturimele Dacia au fost vândute prin credit, după cum însuşi Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, a spus recent", ne-a spus reprezentantul AOAR.

Portiţă de scăpare pentru maşinile second-hand

Pentru cei care doresc să-şi achiziţioneze, totuşi, o maşină rulată, fără să mai plătească taxa de primă înmatriculare, mai există o soluţie: să apeleze la dealerii auto care practică sistemul "buy-back".

Oficialii de la "Ţiriac Auto" ne-au explicat: "Stocul nostru de maşini second-hand este asigurat prin sistemul buy-back. Astfel, clienţii care şi-au cumpărat o maşină nouă de la noi, pe care au rulat-o o perioadă, o pot schimba cu una nouă. Noi le cumpărăm maşina veche, banii obţinuţi pe aceasta reprezentând o parte din preţul automobilului nou. Maşinile second-hand pe care le avem în stoc, scoase la vânzare, au fost deja înmatriculate în România (au istoricul verificat, posedă garanţie), astfel că nu mai necesită o nouă taxa de primă înmatriculare".

Lupta anti-rovinietă se reia în primăvară

Reprezentanţii transportatorilor sunt în continuare extrem de nemulţumiţi că guvernarea liberală nu a găsit o soluţie la problemele lor. Una stringentă, care priveşte pe toţi conducătorii auto, este elimiarea rovinietei.

Constantin Isac, tot vicepreşedinte al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), ne-a declarat că discuţiile privind eliminarea rovinietei vor fi reluate imediat ce vom avea un nou Guvern. De aceeaşi părere este şi Romeo Medan, tot vicepreşedinte al UNTRR, care a precizat că, în continuare, problema accizei la motorină pentru transportatori nu a fost rezolvată (n.n. Tranportatorii cer transferul unui procentaj între 40% şi 70% din birurile încasate către infrastructură) şi nici cea a Autorităţii Rutiere Române, unde potrivit lor, cadrele didactice sunt tot cei care examinează, fiind astfel "un izvor nesecat" de corupţie.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. propun un protest in masa pentru scoaterea definitiva a acestei taxe introdusa si sustinuta ilegal de guvernantii nostrii care au procente la toate fabricile si reprezentantele de masini noi. in 14 blocarea circulatiei in toate orasele de catre cei care sunt direct afectati si nu numai; imediat dupa protestul din 13.

    1. Sunt de acord si voi spune tuturor cunoscutilor sa marseye la aceasta forma de protest impotriva ilegalitatii taxei.De asemenea si la actiunea initiata de protestatarii din Brasov, care pe 15 decembrie vin in Bucuresti pentru a protesta in fata Guvernului.Va rog si pe voi sa participati in numar cat mai mare!

      Bataie de joc si ingradirea optiunilor!Revolutie e putin spus...EXECUTIE PUBLICA CU TARICEANU IN FRUNTE!ASA MERITA!Undeva trebuie sa inceteze aceasta bataie de joc...CARE ECONOMIE VREI SA O SALVEZI TARICENE??CARE??In afara de strange bani la buget din taxe si impozite ABERANTE,mai stii si alte metode de "REDRESARE A ECONOMIEI"???Oricum,cred ca vei muri pe limba ta....

    Nu stiu daca pe 15 poate veni cineva la Bucuresti.Mai bine organizam pe 14 dec,duminica?.Vhestia nasoala e ca nu lucreaza nimeni la guvern...

    Cei ce aveti cunostinte in media,propuneti emisiuni pe tema asta,trimiteti cat mai multe mail-uri la Comisisa Europeana,si ,haideti,cu sprijinul ACR-ului sa mai strangem semnaturi ptr.o petitie.Vad ca posturile Realittea si MOney Channel au fost cumparate de etariceanu ptr ca nu mai latra in legaturea cu triplarea asta...  

    sunt unul din cei care am protestat la brasov si urmeaza ca pe 13 dec sa protestam legal intrun numar cat mai mare la brasov impotriva umiliri cetatenilor care au achizitionat masini second hand in ultima perioada a anului , oameni de buna credinta care nu au posibilitatea materiala de a-si cumpara o masina noua de la Tariceanu. Luati atitudine si nu va lasati umiliti de un guvern iresponsabil care p[entru a nu stiu a cita oara nu -i intereseaza si parerea celor multi

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb