• Directorii şi Membrii Consiliilor Directoare sunt mai bine informaţi cu privire la factorii de performanţă nefinanciară, însă mijloacele de monitorizare utilizate se arată insuficiente
Majoritatea membrilor Consiliilor Directoare şi Directorilor Executivi nu cunosc mare lucru despre starea generală a organizaţiilor pe care le conduc din cauza lipsei de informaţii nefinanciare pertinente. Conform celei de-a doua ediţii a studiului: "Neinformaţi: Ce nu cunosc Directorii şi Consiliile Directoare despre starea generală a afacerilor pe care le conduc", realizat de către Deloitte Touche Tohmatsu în colaborare cu Economist Intelligence Unit, 78% din Directorii Executivi participanţi la studiu au declarat că nu pot observa punctele slabe şi punctele forte ale companiilor pe care le conduc doar prin intermediul indicatorilor financiari. Participanţii la studiu recunosc faptul că le sunt necesare informaţii cu privire la indicatorii de performanţă nefinanciară, însă monitorizarea performanţei pe baza acestor informaţii pare a fi ineficientă.
"Studiul evidenţiază existenţa unei discrepanţe majore între teorie şi practică în cadrul Consiliilor Directoare ale unora dintre cele mai importante companii din lume", a declarat domnul William G. Parrett, directorul executiv al Deloitte. "Aşteptările directorilor executivi în ceea ce priveşte conştientizarea importanţei indicatorilor nefinanciari şi determinarea performanţei pe baza acestora indică o direcţie pozitivă faţă de studiul anterior (cel din anul 2004), dar se pare că directorii şi consiliile directoare nu sunt încă pregătiţi să treacă la următorul pas. Majoritatea companiilor se confruntă cu o presiune crescută în ceea ce priveşte evaluarea acestor indicatori, iar calitatea informaţiei referitoare la performanţa nefinanciară este insuficientă pentru a le putea satisface cerinţele.
După cum indică şi rezultatele celui de-al doilea studiu, 57% din companiile participante se confruntă cu o presiune crescută în ceea ce priveşte evaluarea indicatorilor nefinanciari. Numeroase companii aduc un plus de valoare organizaţiilor prin înţelegerea importanţei factorilor de performanţă cu ajutorul evaluărilor de natură nefinanciară.
Companiile participante la studiu percep satisfacţia clienţilor, inovaţia şi obligaţiile angajaţilor ca fiind factori cheie pentru performanţă. În aceeaşi ordine de idei, 83% din participanţi sunt de părere că însăşi piaţa scoate din ce în ce mai des în evidenţă factorii de evaluare a performanţei nefinanciare. Cu toate acestea, majoritatea companiilor găsesc dificilă identificarea factorilor de performanţă nefinanciară. În timp ce 87% din Directorii Executivi îşi cataloghează metodele de identificare a performanţei financiare drept excelente sau bune, atunci când vine vorba de metodele folosite la identificarea performanţei nefinanciare doar 29% dintre aceştia consideră că sunt excelente sau bune. Pentru aceştia, cei mai importanţi factori de performanţă nefinanciară sunt (în ordinea importanţei): creşterea riscului reputaţiei, creşterea influenţei clienţilor, intensificarea concurenţei la nivel global, creşterea importanţei factorilor nefinanciari, accelerarea inovaţiei, analizarea detaliată a factorilor de performanţă nefinanciară de către media, influenţa crescută a ONG-urilor, firmelor de lobby şi organizaţiilor civice.
"Acest studiu evidenţiază în mod clar discrepanţa dintre cerere şi ofertă. Consiliile Directoare şi echipele manageriale recunosc că informaţiile pe care le primesc nu corespund cu cele solicitate. După cum reiese şi din studiul referitor la situaţia raportărilor nefinanciare, mai sunt foarte multe lucruri de făcut", a declarat domnul Parrett.
Studiul arată că pentru a depăşi obstacolele întâmpinate la monitorizarea performanţei nefinanciare este necesar să se opereze schimbări majore la nivelul managementului. Referitor la responsabilităţi, există anumite diferenţe între indicatorii financiari şi nefinanciari: 80% din Directorii Executivi participanţi la studiu au fost de părere ca managementul şi Consiliile Directoare ar trebui să împartă responsabilităţile în ceea ce priveşte monitorizarea performanţelor financiare ale companiei. Când fac referire la indicatorii nefinanciari, Directorii Executivi sunt de părere că, în majoritatea cazurilor, monitorizarea trebuie făcută de către senior manageri (cu excepţia inovaţiei, unde responsabilitatea monitorizării trebuie împărţită.)
Directorii Executivi participanţi la studiu consideră instrumentele slab dezvoltate, scepticismul organizatoric, responsabilităţile neclare, constrângerile de ordin temporal drept impedimente fiind preocupaţi de faptul că aceşti parametri pot dezvălui concurenţei prea multe informaţii. Important este faptul că parametrii relevanţi ai performanţei nefinanciare sunt mai greu de depistat.
În prezent, parametrii nefinanciari au un rol mult mai important decât în anii trecuţi. Tot mai multe companii includ informaţiile nefinanciare în rapoartele lor anuale iar structurile compensatorii continuă să includă obiective nefinanciare. Mai mult de o treime din participanţii la studiu (37%) sunt de părere că performanţa companiei este determinată mai degrabă de activele intangibile decât de activele tangibile. Când au fost chestionaţi cu privire la identificarea factorilor care ar putea determina reanalizarea metodelor de monitorizare şi evaluare a performanţei, 54% din Directorii Executivi au menţionat o mai bună înţelegere a factorilor de performanţă nefinanciară. 45% au indicat o diminuare considerabilă în ceea ce priveşte fidelizarea clienţilor sau satisfacţia acestora, 43% arătând necesitatea manifestării unui grad mai mare de transparenţă şi răspundere din partea unui membru al Consiliului Director sau a Directorului Executiv.
www.deloitte.com/ro/Neinformati:CenucunoscDirectoriiExecutivi