Deputaţii au aprobat, ieri, înfiinţarea Autorităţii de audit pentru fondurile acordate României de Uniunea Europeană prin programele ISPA şi SAPARD şi pentru fondurile ce vor fi acordate în perioada post- aderare. Activitatea Autorităţii de audit, care se va desfăşura pe lîngă Curtea de Conturi, este reglementată de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 22/2005 pentru completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi.
Potrivit Raportului întocmit de Comisia pentru buget, finanţe şi bănci, pentru intensificarea pregătirilor de aderare, Uniunea Europeană şi-a orientat politicile, strategiile, precum şi asistenţa financiară către întărirea capacităţii ţărilor candidate de a adopta şi aplica acquis-ul comunitar şi realizarea reformelor instituţionale şi economice.
Totodată, pentru protejarea intereselor financiare ale Comunităţii Europene, prin memorandumurile şi acordurile de finanţare, aferente fondurilor alocate, a fost stabilit şi sistemul de control aplicabil fiecărui program în parte.
Prin documentele respective s-a convenit ca ţara beneficiară să asigure realizarea unui audit extern, independent din punct de vedere operaţional de activitatea de implementare a programelor, prin care să se certifice utilizarea fondurilor în conformitate cu prevederile memorandumurilor şi acordurilor încheiate.
Curtea de Conturi şi-a asumat responsabilitatea efectuării acestui audit şi, pentru a reglementa activitatea legată de îndeplinirea atribuţiilor specifice şi a cerinţelor prevăzute de memorandumurile şi acordurile de finanţare, s-a convenit constituirea Autorităţii de audit, se arată în Raportul întocmit de Comisia de buget.
Autoritatea nou înfiinţată, care este independentă din punct de vedere operaţional faţă de Curtea de Conturi, are ca principale atribuţii efectuarea de verificări şi audit extern asupra fondurilor structurale de care va beneficia România începînd cu anul 2007, verificarea anuală a modului de funcţionare a sistemelor de management şi control stabilite pentru derularea Programelor ISPA şi SAPARD şi verificarea cheltuielilor eligibile declarate, pe bază de eşantion reprezentativ.
Numărul maxim de posturi al Autorităţii de audit este de 110. În anul 2005, de la data intrării în vigoare a legii, Autoritatea de audit va funcţiona cu un număr de 53 de posturi, iar în anul 2006 schema de personal va fi suplimentată cu 57 de posturi.
Autoritatea de audit va fi condusă de un preşedinte, numit de plenul Curţii de Conturi dintre consilierii de conturi, pentru un mandat cu o durată de trei ani. Acest mandat poate fi reînnoit de cel mult două ori. Camera decizională în cazul acestui act normativ este Senatul.