Scăpaţi de sub povara funcţiei, foştii miniştri ai Educaţiei reuşesc să identifice mai uşor problemele acestui domeniu atât de delicat şi să vină cu propuneri pertinente. Preşedintele Comisiei de Educaţie a Senatului, Monica Anisie, fost ministru al Educaţiei, consideră că planurile cadru de învăţământ trebuie să pună "un semn de egalitate" între profilul absolvenţilor şi nevoile viitoare ale societăţii: "Cred că am înţeles cu toţii că şcoala românească trebuie să formeze ceea ce promite şi anume elevi care să fie garanţia unui viitor mai bun al acestei naţii. (...) Planurile cadru trebuie să pună un semn de egalitate între profilul absolvenţilor noştri şi nevoile viitoare ale societăţii în care trăim". Anisie a abordat acest subiect în cadrul unei dezbateri organizată de comisiile de Educaţie ale Parlamentului. În opinia sa, planurile cadru pentru învăţământul preuniversitar nu ar trebui gândite pe termen scurt: "Planurile cadru pentru învăţământul preuniversitar nu ar trebui gândite pe termen scurt, ci dimpotrivă, în conceperea lor ar trebui să se ţină cont de răspunsurile la câteva întrebări. Şi anume: cum vrem să arate societatea în care dorim să trăim? Ce competenţe îi sunt necesare absolventului de învăţământ preuniversitar pentru a se integra şi a contribui într-o astfel de societate, care sunt acele discipline care îl pregătesc cel mai bine pe elev pentru a contribui la dezvoltarea societăţii pe care ne-o dorim şi nu în ultimul rând ce ar trebui să înveţe în cadrul fiecărei discipline, absolventul să îşi definească sau să îşi dezvolte un profil profesional, un parcurs profesional şi educaţional". Monica Anisie a spus că realizarea planurilor cadru este "strict" atributul specialiştilor.
Pe acelaşi subiect, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că s-au primit peste 4.000 de propuneri de modificare a variantelor de planuri-cadru puse în dezbatere publică: "Din cele peste 4.000 de propuneri de modificare a variantelor de planuri-cadru puse în dezbatere în data de 5 ianuarie şi aflate în dezbatere până la finalul acestei luni, am reţinut reluarea unor elemente rezultate în urma unor consultări foarte ample. Profilul absolventului ar trebuie să se bazeze, să aibă în centru încrederea de sine, să aibă în centru învăţarea autonomă, să aibă creativitatea, să aibă spiritul antreprenorial şi să aibă capacitate de alegere şi adaptare. Acestea sunt concluziile pe care am încercat să le sintetizez în urma a tot ceea ce s-a discutat. Nevoile societale exprimate cel mai frecvent, cu care sunt întru totul de acord, sunt egalitatea de şanse, alfabetizarea funcţională, adaptabilitatea la piaţa muncii, creativitate şi inovare, cultură civică şi democratică. Sunt întru totul de acord şi susţin ca planurile cadru şi mai apoi programele pentru fiecare disciplină să reflecte aceste lucruri. (...) Avem planuri cadru aprobate la final de ianuarie, cu programe aprobate la final de aprilie, cu licitaţie demarată la începutul lunii mai - iar manualele ajung decembrie. (...) Nu a fost nicio licitaţie cu durată de şapte luni. Anul trecut, spre exemplu, licitaţia a fost lansată foarte corect, foarte bine în luna decembrie. Manualele au ajuns în luna octombrie, deci 10 luni. Una este să lansezi licitaţia în luna decembrie şi una este să lansezi în luna mai. (...) Manualele, dacă totul merge foarte bine, vor fi în decembrie şi asta nu este deloc bine".
Nu ar fi rău, ca măcar pe viitor în fruntea acestui minister vital pentru viitorul naţiei să ajungă exclusiv specialişti.