Actualizare - Viorel Alicuş, ANRE: "Trebuie încurajată investiţia privată în staţii de alimentare electrice"
Soluţiile legale privind aplicarea de tarife în domeniul electromobilităţii (alimentarea autoturismelor) ar trebui identificate în cursul acestui an, iar dacă există obstacole în calea acestora, ele trebuie identificate, este de părere Viorel Alicuş, directorul Direcţiei Generale de Eficienţă Energetică, Resurse Regenerabile, Cogenerare şi Energie Termică din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Domnia sa spune că, odată identificate aceste obstacole, trebuie modificată legislaţia în aşa fel încât tarifele pentru alimentarea automobilelor electrice să îndeplinească cel puţin câteva principii, iar în primul rând acestea să fie la nivelul "cost recovery", ceea ce presupune că este calculată investiţia realizată de investitori privaţi, întrucât "nu trebuie aşteptat să investească statul" în domeniu. Conform domniei sale, deşi se spune că nu sunt staţii de alimentare, acestea există în special în partea de vest a ţării.
Viorel Alicuş subliniază: "Există 300 de staţii, conform Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) şi sunt numai 1.500 de maşini electrice în ţara noastră. Trebuie încurajată investiţia privată în domeniu, dar pentru asta trebuie reglementate în primul rând trarifele. În acest sens, problema care trebuie soluţionată mai întâi este dacă lăsăm piaţa să stabilească preţul sau introducem reglementarea. Aceasta ar fi prima etapă. Dacă se introduce reglementarea, ea trebuie să fie atractivă şi stimulativă pentru investitor. Dacă laşi acest lucru după legea pieţei, este posibil să fie întârziat foarte mult programul".
(A.V.)
------
Actualizare - Răzvan Mitu, Forte Gaz: "Legislaţia din zona combustibililor alternativi este foarte îmbătrânită"
În zona combustibililor alternativi, legislaţia este foarte îmbătrânită, spune Răzvan Mitu, directorul general al Forte Gaz, care menţionează că aceasta trebuie modificată.
Domnia sa afirmă: "În zona noastră de expertiză ne ghidăm după acte normative din 1999, iar tehnologia a evoluat foarte mult de atunci. Cred că acesta este principalul factor pe care trebuie să îl luăm în calcul, să modificăm legislaţia privind combustibilii alternativi".
Răzvan Mitu subliniază că în domeniul menţionat mai există o problemă, şi anume că nu sunt luaţi în calcul combustibilii alternativi precum gazul petrolier lichefiat, gazul natural lichefiat sau gazul comprimat, ci doar maşinile electrice.
(A.V.)
------
Actualizare - Corneliu Bodea, Centrul Român al Energiei: "Înmulţirea autovehiculelor electrice va produce o gaură la buget din dispariţia accizei"
În urmatorii 10-20 de ani, când numărul autovehiculelor electrice va creşte se va înregistra o gaură în bugetul statului din cauza dispariţiei accizei, potrivit domnului Corneliu Bodea, preşedintele Centrului Român al Energiei (CRE).
Domnia sa a precizat că în prezent sunt 7,7 milioane de autovehicule înregistrate în ţara noastră, din care doar 1500 sunt electrice. La un parcurs anual, acciza aferentă combustibilului consumat de o maşină este de 1000 de euro. Valoarea totală a accizei încasată din piaţa auto se ridică la 7,7 miliarde euro, reprezentând 10% din buget.
Corneliu Bodea a mai adăugat că potrivit estimărilor UE cu privire la numărul autovehiculelor electrice, până în 2030, numărul acestoara va atinge 40 de milioane. În prezent, în UE sunt 1,4 milioane de autovehicule electrice.
Totodată, preşedintele CRE a declarat: "Trebuie să aducem în discuţie alături de electromobilitate şi impactul pe care această realitate îl va avea în ceea ce înseamnă infrastructura energiei (...). Trebuie să privim aceste maşini electrice şi prin prisma creşterii de consum de energie electrică, care are efecte pozitive asupra sistemului".
Domnia sa consideră că este nevoie de modernizarea infrastructurii energetice: "După părerea mea, ceea ce mai avem de făcut în infrastructura energetică şi ceea ce trebuie să facem cu prioritate este să direcţionăm investiţiile în zona distribuţiei de energie şi a transportului de energie în sensul digitalizării acestei infrastructuri pentru că asta ne va ajuta să facem loc inclusiv electromobilităţii, dar şi a altor lucruri care vor veni cu siguranţă. Creşterea consumului este un lucru bun pentru că în general se va realiza în timpul nopţii, va aduce o stabilitate, un element de eficienţă suplimentară în funcţionarea sistemului".
Corneliu Bodea a mai spus că în general atunci când vorbim de statistici şi autovehicul electric ne referim la maşini, nu şi la restul mobilităţii electrice.
"Am constatat o explozie a mijloacelor de locomoţie electrice în Bucureşti, ca trotinetele de exemplu. Cred că până la urmă o combinaţie între autoturim şi alte mijloace va fi ceea ce va schimba peisajul oraşelor privind mobilitatea", a subliniat preşedintele CRE.
(A.T.)
------
Actualizare - Florin Nemţanu, Universitatea Politehnică Bucureşti: "Trebuie să gândim electromobilitatea de la sursa primară de energie, până la reciclarea componentelor"
Sursa primară a energiei este foarte importantă, inclusiv în contextul electromobilităţii, deoarece este important ca acest concept să fie gândit în ansamblul său şi analizat din punct de vedere socio-economic, a subliniat Florin Nemţanu, expert mobilitate ARSCM, conferenţiar Facultatea de Transporturi, Universitatea Politehnică din Bucureşti.
Domnia sa a declarat, astăzi: "Nu trebuie să uităm sursa primară a energiei. Foarte bine, nu mai poluăm oraşul, dar, undeva, în această ţară, poluăm ca să producem această energie. Foarte bine, avem autobuze cu hidrogen, dar de unde luăm hidrogenul? Din fântână? (...) Ideea este că trebuie să gândim electromobilitatea în ansamblul său - de la sursa primară de energie, până la reciclarea componentelor - iar pentru reciclarea bateriilor, avem nevoie de energie. Când facem calculele şi analizăm impactul asupra mediului, trebuie să luăm în considerare toate componentele".
(R.R.)
------
Actualizare - Bogdan Hangu, Electromagnetica: "Instituţiile statului să facă mai mult pentru încurajarea achiziţiei de maşini electrice"
Instituţiile statului ar trebui să facă mai mult pentru încurajarea achiziţiilor de automobile electrice, pentru că, altfel, partea de staţii nu se va dezvolta, este de părere Bogdan Hangu, şeful Departamentului Vânzări din cadrul Electromagnetica.
Şi domnia sa a menţionat că cel mai important aspect legat de introducerea maşinilor electrice în piaţă este reducerea poluării. În acelaşi timp, domnul Hangu a adus în discuţie dificultatea de a încărca o astfel de maşina în afara localităţii, precum şi lipsa de cunoaştere în ceea ce priveşte costul cu alimentarea automobilului.
Bogdan Hangu a reiterat că Electromagnetica dispune de toate variantele de staţii de încărcare, precum şi de disponibilitatea de realizare a unor noi modele, la cerere.
(E.O.)
------
Actualizare - Sorin Elisei, Deloitte Romania: "Automobilele electrice vor atrage, la un moment dat, o suprataxare"
Decarbonizarea presupune costuri, astfel că, la un moment dat, prezenţa maşinilor electrice, din ce în ce mai multe, va implica o suprataxare din partea autorităţilor, a afirmat, astăzi, Sorin Elisei, Senior Manager, Deloitte Romania.
Domnia sa a declarat: "În ceea ce priveşte tarifele, într-un mod suficient de interesant, comparaţia se face cu un soi de discount în preţul benzinei sau motorinei, nu raportat la kilowatt. (...) Cert este că va exista un cost pentru această decarbonizare, iar impactul la bugetul de stat va depinde de cum şi ce va alege fiecare stat să facă, de strategia şi mijloacele pe care le va folosi pentru a atinge acest obiectiv".
În acest moment, pe piaţă vedem un mix de iniţiative, dintre care unele pot să fie cu titlu declarativ, dar în momentul în care ar trebui să atingă o masă critică, ar trebui să ofere un cadru stabil şi o perspectivă însoţită de o strategie, a mai explicat reprezentantul Deloitte.
(R.R.)
------
Actualizare - Mihai Ciobanu, Electromagnetica: "Primăria Capitalei nu a depus niciun proiect pe electromobilitate"
Sunt primării care nu au depus niciun proiect pe electromobilitate, una dintre ele fiind Primăria Capitalei, a subliniat Mihai Ciobanu, director de dezvoltare în cadrul Electromagnetica.
Domnia sa a menţionat că întreprinderea pe care o reprezintă a reuşit să încheie câteva parteneriate public-private cu unele autorităţi locale, în vederea promovării transportului electric. "Noi venim cu echipamentele, primăriile cu energia şi tarifele locurilor de parcare. Este un prim pas, întrucat, pe lângă oraşele mari, există o necesitate majoră de infrastructură pentru automobilele electrice în oraşele de tranziţie", a menţionat domnia sa.
Potrivit domnului Ciobanu, Electromagnetica a început încă de acum circa trei ani să dezvolte echipamente pentru încărcarea maşinilor electrice, dar se loveşte de diverse probleme în procesul de furnizare a acestora. Domnul Ciobanu consideră că autorităţile publice au un rol foarte important în rezolvarea acestora, începând de la tarifarea energiei necesare.
(E.O.)
------
Actualizare - Ovidiu Demetrescu: "Avem nevoie de infrastructură de încărcare"
Electromobilitatea rezolvă câteva probleme, prima dintre ele fiind reducerea poluării, subliniază expertul Ovidiu Demetrescu. Domnia sa adaugă şi faptul că automobilele electrice necesită costuri mai mici de întreţinere, în condiţiile în care nu este nevoie de schimbarea uleiului în aceeaşi măsură cum necesită maşinile convenţionale. De asemenea, acest tip de autovehicule produc mult mai puţină căldură.
În opinia domnului Demetrescu, încărcarea automobilelor electrice mai ales în afara oraşelor reprezintă, acum, un minus al sectorului. În acest context, avem nevoie de infrastructură de încărcare a maşinilor electrice, mai precizează Ovidiu Demetrescu.
(E.O.)
------
Grupul de presă BURSA organizează dezbaterea "Electromobilitatea - problematică şi soluţii", astăzi, începând cu ora 09:30, la Hotel Marshal Garden, Sala Panoramic 2, din str. Dorobanţilor nr. 50B, Bucureşti.
Printre subiectele ce vor fi discutate astăzi, se numără:
- Stadiul de realizare a unui cadru legislativ în domeniul electromobilităţii;
- Infrastructura sistemelor de încărcare a autovehiculelor electrice;
- Modalităţi de încărcare şi de plată a electricităţii necesare automobilelor electrice;
- Impactul înlocuirii combustibilului convenţional cu electricitate asupra bugetului de stat;
- Perspectiva domeniului autohton al electromobilităţii în context european;
- Problematica industriei de profil şi a celor conexe versus proiectele legislative din domeniu.