Securitatea cibernetică va reprezenta întotdeauna o problemă la tehnologia 5G, indiferent de tipul furnizorului, a afirmat dr. Nicolae Oacă, consultant în telecomunicaţii.
Acesta a precizat: "Tehnologiile 2G, 3G, 4G aveau ca obiectiv omul şi nevoile lui de comunicare. Noua tehnologie 5G, care are o viteză mult mai mare decât celelalte şi latenţe mult mai scăzute, are un obiectiv în plus în conectarea obiectelor create de om. De aici rezultă aplicaţii în întreaga industrie, societate, de unde şi rolul de motor al transformării digitale a economiei noastre. Deci e o şansă pentru tranformarea digitală în România. Din cauza arhitecturii mult mai centralizate pentru noua tehnologie, a puterii de calcul mult mai mari, a nevoii de a dispune mai multe antene şi dependenţei sporite de programele informatice, reţelele 5G oferă mai multe puncte de acces potenţiale. În plus, dată fiind multitudinea de obiecte care se pot conecta la reţelele 5G, securitatea cibernetică va fi întotdeauna o problemă indiferent de tipul furnizorului. Iar proiectul de lege despre care s-a făcut vorbire (din 4 august 2020 - n.r.) adresează greşit (problema): nu adresează securitatea ci furnizorii de reţele. Revenind la memorandumul România- SUA, el a apărut acum 1 an şi de atunci blochează licitaţia 5G. Prin modul în care se incearca transpunerea în plan local o va mai ţine blocată în continuare".
Oacă a susţinut că memorandumul înseamnă practic excluderea unor furnizori şi incertitudini pentru operatorii de comunicaţii mobile, care în timp pot fi în situaţia de a fi forţaţi să renunţe la unii furnizori care anterior au fost autorizaţi.
"Principalii furnizori de echipamente şi reţele de telecomunicaţii, sunt grupul Ericsson, Nokia, Huawei, iar restul sunt jucători mai mici, ZTE, Intrarom şi aşa mai departe. Cotele de piaţă la nivelul lui 2018: Ericcson are o cotă de piaţă de 48%, Nokia 15% şi Huawei 31% pentru reţele. Dacă ar fi scoşi de pe piaţă furnizorii chinezi cotele de piaţă ale acestora vor fi luate în mare parte de către marii furnizori Ericsson şi Nokia care împreună ar avea 90%. Am avea un duopol pe piaţă", afirmă Oacă, notând că o piaţă ca să fie competitivă are nevoie de mai mulţi concurenţi, măcar 3 jucători mari (pe plan international, piaţa telecom este mai competitivă). Consultantul a pus întrebarea "care este poziţia Consiliului Concurenţei cu privire la această situaţie", însă reprezentanţii instituţiei nu au reuşit să fie prezenţi la conferinţa de ieri după ce confirmaseră iniţial prezenţa.
• Dr. Nicolae Oacă: "Restricţionarea Huawei va duce la creşterea costurilor cu investiţiile"
Nicolae Oacă a mai afirmat: "Anglia şi-a pus problema dacă să permită sau nu Huawei, Franţa la fel, Germania la fel. Unii au permis furnizarea de echipamente, alţii nu, alţii în anumite condiţii. Problema este generală Europei, şi României. Care ar fi efectele economice ale restricţionării unor fabricanţi? În primul rând creşterea costurilor cu investiţiile. (...) Pentru România, într-un scenariu mediu (cu investiţii medii - n.r.) ar duce la costuri mai mari cu circa 1 miliard în total. Apoi, întârzierea accesului la noile servicii pentru o parte din populaţia României. Şi aşa strategia României 5G pentru Romnia este întârziată cu 1 an, probabil se va întârzia cel puţin cu 1 an sau dacă nu 2 ani. De asemenea, încetinirea inovaţiei tehnologice şi a creşterii economice care înseamnă distanţarea României în coada clasamentului DESI (Digital Economy-Society Index). Revenind la proiectul de lege, vor fi cheltuieli mai mari cu circa 1 miliard care se vor transfera către utilizatorul final prin tarife mărite, o adoptare a serviciilor mai redusă şi încetinirea dezvoltării economice. Proiectul de lege va crea deci nişte prejudicii, care vor fi suportate de operator, apoi de utilizatorul final dar şi de întreaga societate. Cum vor fi aceste prejudicii recuperate? De exemplu statul se gândeşte să dea licenţe 5G gratuit dacă interzice unii fabricanţi de pe piaţă pentru a reduce costul fabricanţilor?".
Oacă a reiterat de mai multe ori ideea că scopul proiectului de lege este eliminarea unor furnizori, iar aceasta reprezintă o intervenţie brutală pe piaţa comunicaţiilor.
"Este pentru prima dată în istoria României din ultimii 30 de ani când se propune un mecanism de autorizare a furnizorilor. În România nu a mai fost aşa ceva până acum. Este o intervenţie brutală pe o piaţă liberă a comunicaţiilor mobile care până acum a fost liberă. Liberă dar reglementată. Este o lege în contradicţie cu contradicţie cu reglementările Uniunii Europene de piaţă comună şi liberă", a declarat acesta.
• Nicolae Oacă: "Securitatea reţelelor 5G este o problemă tehnică ce ar trebui scoasă din spectrul politicului şi lăsată să fie rezolvată de cei care se pricep"
Potrivit acestuia, autorizarea furnizorilor de către România ar fi o premieră . "Este clar că suntem în dezacord cu partenerii din Uniunea Europeană şi în contradicţie cu spiritul reglementărilor Comisiei Europene", a spus Nicolae Oacă, adăugând că, în UE, directiva 2002/20/EC este singura care autorizează reţelele şi servicii de comunicaţii electronice şi nicidecum fabricanţi.
El a adăugat că proiectul de lege privind condiţiile implementării 5G va bulversa mai mult piaţa de telecomunicaţii.
"Aduceţi-vă aminte, anul trecut, am avut ordonanţa 114/2018 care a bulversat şi a făcut să nu avem licitaţia (5G). Eu cred că nici anul acesta nu o să avem licitaţie tocmai din cauza bulversării pe care o produce proiectul de lege. Asta pentru că perspectiva şi reglementările devin din ce în ce mai incerte. Planul de afaceri al operatorilor devine incert. Ca atare, după mine, proiectul de lege ar trebui retras. Ca să vorbim un pic şi despre securitate, pentru că aceasta este discuţia principală care ar trebui să intereseze guvernul României: aşa cum spuneam, securitatea e o problemă intrinsecă tehnologiei 5G, nu a unui fabricant. Ca atare, România trebuie să găsească o rezolvare, de exemplu cum a sugerat Comisia Europeană sau cum a încercat Anglia: o agenţie naţională pentru securitatea cibernetică, care ar putea fi CERT.RO, şi măsuri pentru prevenirea atacurilor cibernetice. Comisia Europeană a prezentat nişte măsuri... Ei bine, dacă România implementează toate acestea, şi o facem cum trebuie, atunci rezolvăm problema securităţii. Se poate rezolva pentru că Anglia prezentase la începutul anului o astfel de strategie. Este adevărat că acum a renunţat la furnizorul Huawei la presiuni externe, dar prezentase o strategie de acest gen, cu agenţie naţională şi măsuri care să asigure securitatea reţelelor. Securitatea reţelelor 5G este o problemă tehnică care ar trebui scoasă din spectrul politicului şi lăsată să fie rezolvată de cei care se pricep, de către tehnicieni", a afirmat analistul.
• "Rolul autorităţilor nu se rezumă doar la încasarea contravalorii licenţelor 5G, ci să asigure condiţii pentru implementarea cu succes a acestei noi tehnologii", mai spune dr. Oacă
Acesta a mai propus construirea unui ghişeu unic, online, pentru obţinerea de autorizări de construire a infrastructurii 5G: antene, cabluri de fibră optică. El a spus că acest ghişeu ar trebui să apară înainte de licitaţia 5G, dar şi că discuţia trenează de 1 an de zile şi până acum nu s-a făcut nimic. Asta spre deosebire de Germania, unde acolo a apărut un astfel de instrument.
Oacă a mai notat că toate acestea ar trebui să se regăsească în strategia 5G a României, care a fost elaborată anul trecut sub presiunea OUG 114/2018 şi care îşi propunea doar "să se ia bani de la operatori".
"Strategia trebuie rescrisă nu pentru a lua bani de la furnizori ci pentru a permite un salt în digitalizarea României, în reducerea decalajului digital faţă de celelalte ţări (...) Rolul autorităţilor nu se rezumă doar la încasarea contravalorii licenţelor 5G, ci să asigure condiţii pentru implementarea cu succes a acestei noi tehnologii. De asemenea, telecomunicaţiile trebuie scoase urgent de sub tutela transporturilor pentru a nu împărtăşi soarta acestora", a spus Nicolae Oacă.
În concluzie, Oacă a opinat că proiectul de lege din 4 august trebuie retras pentru a mai putea avea licitaţia 5G în acest an.