Proiectul de lege privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice şi de comunicaţii de interes naţional şi condiţiile implementării reţelelor 5G conţine câteva vicii care pot fi veritabile teste de constituţionalitate sau de legalitate, consideră Ion Dragne, managing pertner Dragne&Asociaţii.
Domnia sa a precizat că în legătură cu problema competiţiei, concurenţei chiar iniţiatorul proiectului de lege a spus că pot să fie probleme în piaţă.
"Din punctul meu de vedere, Curtea Constituţională ar putea să verifice dacă proiectul de lege răspunde la regulile constituţionale şi dacă, de asemenea, răspunde la exigenţele puse de apartenenţa la Comisia Europeană şi angajamentele la nivel european care sunt de a nu discrimina, de a nu exclude, iar autorizarea în prealabil intrării pe piaţă categoric reprezintă o piedică pentru libera competiţie", a declarat Ion Dragne.
Domnia sa a subliniat că deşi legea este definită ca fiind cu un impact semnificativ, lipseşte orice studiu de impact: "Cu alte cuvinte spunem că este importantă şi că va aduce modificări, dar nu spunem pe ce ne bazăm şi dacă i-am consultat pe cei care ar putea fi afectaţi pe viitor din perspectiva aceasta. Curtea Constituţională a declarat neconstituţionale vreo două legi când este imperativ stabilită perspectiva unui stat de drept să fie respectate regulile de tip legislativ".
Totodată, Ion Dragne a spus că în opinia sa criteriile pe care se vor acorda sau nu autorizaţia de participare la implementarea 5G sunt neclare.
"Una dintre regulile de bază ale legii este că ea trebuie să fie clară şi controlabilă în faţa unei instanţe de judecată, iar când vorbim de evaluarea unor riscuri sau vulnerabilităţi de către o autoritate care nu deliberează public, nu este transparentă şi care dă un aviz conform pe care Prim-ministrul României nu-l poate pune în discuţie, vorbim despre o lege neclară pe care fie judecătorul constituţional, fie judecătorul ordinar o vor cenzura pentru că este dificil să se realizeze un control de legalitate al actului prin care o autoritate care deliberează în secret a aplicat nişte criterii care sunt la rândul lor discutabile şi subiective. Din această perspectivă spun că, fie la nivelul unui control, fie ulterior prin intermediul unor incidente de contencios, constituţional sau legal, vor fi evidenţiate vulnerabilităţile de lege", a afirmat Ion Dragne.
Acesta a explicat că din punct de vedere al procedurii se pune întrebarea în ce măsură este justificată o dispoziţie din lege care suprimă dreptul instanţelor de judecată de a suspenda efectele unui act administrativ prin care se intervine asupra unui producător de echipamente.
"O regulă de bază în materia dreptului este că cine poate anula un act îl poate şi suspenda. În proiectul de lege însă se prevede o exceptare expresă, nu este posibilă suspendarea actului administrativ motiv pentru care, din punctul meu de vedere, dacă operatorul sau producătorul va fi nevoit să meargă în proces şi să ceară daunele abia după ce se anulează actul administrativ acestea vor fi pe de-o parte mult mai mari, iar posibilitatea de reparare a pagubelor va fi una mult mai redusă sau poate imposibilă", a mai explicat Ion Dragne.
Domnia sa a subliniat că aceste vicii aflate în draftul legislativ pot duce fi la o aplicare ineficientă sau la un abuz din partea administraţiei cu consecinţe evident asupra tuturor celor care sunt interesaţi de piaţă - producători, operatori şi consumatori finali.
Totodată, Ion Dragne a mai spus că proiectul legislativ are în vedere măsuri referitoare la structuri informatice şi de comunicaţii de interes naţional. Chiar dacă nu se implementează în scurt timp 5G-ul, legea, în forma în care este dată, va avea un impact imediat asupra a aceea ce avem acum şi acesta este contradictoriu, de aici nevoia de claritate a legii pentru că impune o scoatere din piaţă a unor echipamente de comunicare electronică care funcţionează în prezent, susţine Ion Dragne.
"Din perspectiva coerenţei îmi pun întrebarea de ce este nevoie de 5 ani să scoatem anumite echipamente dacă ele reprezintă un risc sau dacă nu reprezintă un risc atunci de ce să le scoatem. Trebuie verificat că legea este de natură să aibă impact asupra sistemului actual de comunicaţii ceea ce comportă consecinţe economice, de concurenţă. Interesul tuturor actorilor din piaţa comunicaţiilor trebuie să fie cu atât mai actual cu cât nu se referă doar la proiectul de implementare al viitoarei tehnologii 5G", a conchis Ion Dragne.