Distribuitorul de produse petroliere DG Petrol, aflat în insolvenţă, acuză BCR că, prin decizii repetate şi contradictorii, urmăreşte falimentarea sa, realizând inclusiv fals în înscrisuri, în cazul unui bilet la ordin.
BCR s-a opus nu numai planului de reorganizare al DG Petrol, dar şi propunerilor înaintate de administratori pentru crearea de lichiditate, fără să ofere o justificare, semnalează reprezentanţii companiei. Mai mult, planul de reorganizare a fost susţinut de toţi ceilalţi creditori, cu excepţia instituţiei de credit, care deţine numai 5,14% din masa credală.
BCR nu a fost de acord nici cu vânzarea unor bunuri aflate în proprietatea DG Petrol, deşi acestea nu fuseseră gajate către bancă. Pentru ele, administratorul judiciar primise o ofertă de 11 milioane lei, sumă care ar fi permis redresarea economică.
Ca urmare, pe data de 19 noiembrie 2013, "judecătorul sindic a respins cererea de confirmare a planului de reorganizare a DG Petrol şi a dispus intrarea sa în faliment prin procedura generală, decizie determinată de faptul că BCR a respins planul de reorganizare şi toate propunerile de redresare, iar pe 17 septembrie 2013 a depus o cerere de intrare în faliment a societăţii", ne-au declarat oficialii DG Petrol, precizând că au făcut recurs la decizia instanţei.
Compania petrolieră este debitor al celei mai mari bănci din sistem încă din noiembrie 2007, când a contractat un împrumut de 12,5 milioane lei, care a fost, ulterior, majorat la 25 milioane lei, conform reprezentanţilor DG Petrol. În perioada de creditare, a plătit dobânzi şi comisioane de circa 13 milioane lei, fiind considerată client "de top" al băncii.
Perioada de acordare a fost de trei ani, iar creditul a fost garantat cu un bilet la ordin avalizat de acţionarul unic al companiei, Dan Ignişka, şi înaintat în alb.
"La data de 19 noiembrie 2010, cu o zi înainte de expirarea perioadei de acordare a liniei de credit în valoare de 25 milioane lei, BCR ne-a solicitat, pe e-mail, la ora 18:00, semnarea unui act adiţional pentru prelungirea cu două luni a acesteia şi transmiterea de urgenţă, în seara respectivă, a actului semnat. Am semnat actul şi l-am trimis la puţin peste o oră după primirea solicitării", spun oficialii companiei.
În martie 2013, atât DG Petrol, cât şi Dan Ignişka, au primit înştiinţare de proprire pentru salariul acţionarului unic, respectiv pe avere, pentru suma de 32,9 milioane lei".
Oficialii companiei atrag atenţia că biletul la ordin nu respectă normele Băncii Naţionale a României cu privire la completarea acestui tip de documente, din cauză că nu precizează ce reprezintă suma trecută pe el şi nu avea completată data emiterii, la momentul primirii sale de la DG Petrol.
Ei susţin că au predat biletul la ordin avalizat de Dan Ignişka la 27 mai 2009, însă BCR a completat data de 19 noiembrie 2010 ca dată de emitere, pentru ca documentul să pară legal şi valabil în martie 2013 (potrivit normelor în vigoare, un bilet la ordin este valabil timp de trei ani de la data emiterii).
Banca a început executarea silită a acţionarului DG Petrol, însă, în urma adreselor repetate trimise de acesta şi de companie, a anunţat că şi-a retras acţiunea, arată reprezentaţii DG Petrol.
"Se pare că la Judecătoria Sectorului 3 a fost depusă, de Biroul Executorului Judecătoresc, solicitarea de încetare a executării silite, însă instanţa nu a luat act încă, pentru că primul termen de judecată este pe 26 martie 2013", spune Dan Ignişka, adăugând că "în fapt, executarea silită nu a încetat, eu având, în continuare, poprire pe bunuri şi pe conturile bancare".
Reprezentanţii DG Petrol se întreabă de ce şi-a retras BCR cererea de executare silită, în condiţiile în care susţine că data de emitere completată pe biletul la ordin este cea reală.
DG Petrol şi Dan Ignişka au în vedere declanşarea unei acţiuni penale împotriva BCR şi solicitarea de despăgubiri care ar putea ajunge chiar la 275 milioane lei.
Motivele sunt legate de blocarea accesului la proprietate şi la sumele din conturi, precum şi blocarea accesului la justiţie al DG Petrol. Una dintre sursele de plată ale avocaţilor care reprezintă compania, o constituie chiar conturile personale ale domniei sale, pe care nu le mai poate accesa, în urma demersului BCR, subliniază acţionarul companiei, Dan Ignişka.
Oficialii societăţii ne-au mai relatat că au avut întâlniri, în a doua parte a anului trecut şi la începutul acestui an, cu Jurgen de Ruijter, Directorul diviziei de recuperare şi restructurare din cadrul BCR, şi cu Frank-Michael Beitz, fostul Vicepreşedinte Executiv responsabil pentru linia funcţională Remediere, Restructurare şi Recuperare a băncii, când acesta se afla în funcţie, însă discuţiile nu s-au finalizat cu o soluţie.
De asemenea, Preşedintele executiv al BCR, Tomas Spurny, a fost avizat despre situaţia DG Petrol în iulie 2013 şi chiar la începutul acestui an, în ianuarie şi februarie, potrivit surselor citate.
Dan Ignişka şi Niculae Ionescu arată că au transmis adrese către conducerea executivă şi Consiliul de Supraveghere al BCR, precum şi către conducerea executivă şi Consiliul de Supraveghere al Erste Group Bank, acţionarul majoritar al celei mai mari bănci din ţara noastră, în care reclamau strategia instituţiei de credit de falimentare a DG Petrol şi a altor companii româneşti aflate în dificultate, precum şi falsul în înscrisuri.
"Această strategie a BCR pare că reprezintă manifestarea atitudinii Erste Bank faţă de companiile româneşti. Preferă să treacă la executarea în bloc a acestora, decât să se implice în restructurarea lor, strategie care contravine principiilor Legii Insolvenţei şi politicii Guvernului de sustinere a economiei şi a companiilor (mari) contributoare la bugetul de stat", susţin domniile lor.
"Preşedintele Andreas Treichl şi board-ul Erste nu doresc să răspundă la adrese. Totuşi, conducerea Erste este avizată, prin copiile tuturor adreselor trimise Domnului Gernot Mittendorfer, membru al conducerii executive Erste, cât şi al Consiliului de Supraveghere BCR, dar preferă să tacă", arată reprezentanţii companiei.
Oficialii DG Petrol consideră că atitudinea faţă de clienţii români este stabilită, în fapt, de Erste, care, în ciuda obligaţiilor sale, ca societate listată la bursa Austriacă şi a Codului de Guvernanţă Corporativă al Austriei (The Austrian CCG), nu oferă transparenţă strategiei sale către acţionari - cei care, în fapt, numesc conducerea Erste şi confirmă strategia şi politica băncii.
"Am vrea ca şi acţionarii Erste să ştie despre această politică", au mai precizat domniile lor.
Singurul răspuns primit până în prezent a fost din partea lui Tomas Spurny, care a respins acuzaţiile de lipsă de comunicare aduse băncii de către conducerea DG Petrol, afirmând că, în opinia sa, atitudinea reprezentanţilor companiei nu se bazează pe bună credinţă şi a precizat că BCR nu a primit suficiente informaţii cu privire la procesul pe care societatea l-a înaintat autorităţilor.
Dan Ignişka a replicat că procesul în cauză este public, ceea ce permite oricui doreşte să afle informaţii despre el să poată să facă acest lucru.
"DG Petrol nu este o companie care a intrat în insolvenţă pentru a păcăli creditorii şi a-şi muta activele la alte societăţi. Noi nu am scos niciun activ din societate", susţin reprezentanţii companiei. Dan Ignişka spune că atunci când firma a intenţionat să vândă bunuri, scopul a fost investirea banilor în întreprindere, în vederea redresării. Planul de reorganizare al DG Petrol prevede plata integrală a creditorilor, din sumele cerute drept despăgubire statului şi din profitul generat de activitate. "Nu am negat nicio datorie pe care o avem faţă de creditori. Solicităm doar să ni se permită să ne achităm sumele de plată în mod legal şi sustenabil pentru societate.
Nu înţelegem de ce BCR preferă să ia mai puţini bani într-un timp mai scurt, în locul sumei integrale pe care i-o datorăm, dar într-un termen moderat", afirmă Dan Ignişka.
Responsabilitatea asupra întregului text al acestui articol este asumată de DG Petrol.
1. un client pacalit
(mesaj trimis de hello în data de 13.03.2014, 09:35)
Bcr o banca de hoti!Un prieten a avut probleme cu aceeasi banca.A luat un credit pt un apartament cu 3 camere,in 2009.Creditul fiind de 55.000 de €.In 2012,rata ajunsese la 560 € lunar!In 2012,a aflat intamplator ca o cunostinta si-a facut credit la aceeasi banca ,BCR,in valoare de 50.000€....dar cu rata de 260€.Intrand in legatura cu reprezentatii bancii,pentru lamuriri s-a ajuns la concluzia ca ii adaugasera o clauza..nerespectand contractul.Dupa amenintari cu judecata,ore de discutii cu avocatii,tergiversari si amanari,banca a declarat greseala si i'au adaugat la suma deja platita,din credit,5000€!!!si bineinteles i-au scazut rata la 240€!Asta face BCR!isi bate joc de clienti,inventeaza clauze si adauga comisioane!!!Mare atentie!!