Pandemia a obligat pe toată lumea să se adapteze la o nouă realitate. Nici avocaţii şi notarii nu au făcut excepţie. După şocul primelor luni a urmat perioada de adaptare, iar acum, cu noi instrumente la dispoziţie, activitatea se desfăşoară la cote apropiate de cele normale. Experienţa acestor (aproape) doi ani pare simplă, dar nu este deloc aşa. Provocările au fost multiple, la fel şi barierele, a fost nevoie de mult efort, de adaptabilitate, inventivitate, tenacitate pentru ca lucrurile să meargă mai departe, iar clienţii să nu rămână fără avocaţi şi avocaţii să nu rămână fără clienţi.
Digitalizarea, forţată sau nu, a fost o provocare pentru acest domeniu de activitate, iar în 2021 au fost făcuţi paşi consistenţi în această direcţie. Părerile nu sunt unanime în privinţa beneficiilor acestei digitalizări, firesc există păreri pro şi contra. Potrivit unora dintre specialişti, sunt de necontestat unele avantaje: accesul rapid la conţinutul dosarului electronic, încărcarea automată a încheierilor de şedinţă şi a înscrisurilor transmise de participanţi prin intermediul aplicaţiei, diminuarea costurilor cu factorul uman, precum şi o creştere a transparenţei care duce la un comportament mai responsabil din partea tuturor participanţilor. Dar nu totul este roz, contestatarii oferă exemple palpabile susţinând că poate direcţia e corectă, dar drumul nu e cel mai bun.
Digitalizarea este "acuzată" că provoacă o îngreunare a serviciilor publice, că după ce depui o cerere online trebuie să te duci fizic şi cu cererea originală în două exemplare la registratură sau o mai depui încă o dată, ori când programezi online un dosar în arhivă primeşti termen de vizionare după termenul de judecată sau programarea depunerii la registratură a unei cereri de chemare în judecată conduce la pierderea termenului de prescripţie a dreptului material la acţiune. Chestiuni tehnice. Sunt specialişti care cer să mai aşteptăm cu digitalizarea până "sincronizăm" sistemele cu nevoia şi urgenţa justiţiabililor şi să fie consultaţi mai atent actorii principali pentru a se vedea care sunt "beneficiile" imediate ale digitalizării.
Vocile mai critice vorbesc chiar despre o involuţie a "meseriei de avocat" şi de un val de încălcări a drepturilor şi libertăţilor. Măsurile luate de Guvern pentru susţinerea mediului de afaceri în această perioadă complicată sunt de asemenea lăudate şi ...criticate. Se vorbeşte de măsuri bune care s-au dovedit a fi utile, însă sunt invocate şi cazuri în care măsurile au fost greşite, s-au cheltuit bani publici fară un efect scontat.
În toată această mare de alb şi negru este şi o constantă, avocaţii şi notari au reuşit să menţină linia de plutire, iar corabia înaintează, poate mai încet decât şi-ar dori toată lumea, în direcţia corectă.