Reporter: În ultimii ani am traversat mai multe crize; care vi s-a părut cel mai greu moment?
Andrei Dumitrescu: Veţi zâmbi, poate, astfel cum am făcut-o şi noi privind retrospectiv aceşti din urmă ani-nu putem spune că am trecut printr-un moment cu adevărat greu, dimpotrivă. Atât din punct de vedere al numărului de colaboratori, cât şi din punct de vedere al cifrei de afaceri, firma noastră a crescut. Sigur că lucrurile nu au venit "de la sine". Confruntaţi cu restricţiile impuse de autorităţi sau cu riscurile inerente pe care le-a presupus pandemia sau ameninţarea războiului de la graniţă, a trebuit să ne adaptăm în mod flexibil: de la programul de lucru şi locul lui de exercitare, până la pregătirea şi explicarea pentru clienţi a drepturilor şi libertăţilor pe care le aveau în această perioadă şi, acolo unde a fost cazul, asistarea lor pentru realizarea acestora în instanţă.
Reporter: Cât de afectată este activitatea caselor de avocatură după "furtuna" din ultimii trei ani?
Andrei Dumitrescu: În general, avocaţii sunt profesionişti cu instincte de supravieţuire foarte ascuţite. Mulţi dintre ei au înţeles din experienţa propriilor clienţi că trebuie să se adapteze prin reducerea preventivă a costurilor, diversificarea serviciilor şi adaptarea lor la noile condiţii ale pieţei. În acelaşi timp, piaţa în general şi piaţa mediului de afaceri în special au dovedit că beneficiază de resurse pe care nici cei mai optimişti analişti nu le anticipau, resurse care au fost investite pe diverse paliere în economie şi care au permis păstrarea anumitor afaceri sau transformarea şi dezvoltarea altora noi, pentru care este nevoie în egală măsură de asistenţă juridică, deci de avocaţi.
Reporter: Digitalizarea în justiţie este un succes?
Andrei Dumitrescu: Este probabil prea devreme să vorbim despre un succes în procesul de digitalizare. Pornind de la premisa că digitalizarea este necesară şi ireversibilă, sunt nuanţe de care depinde o eventuală finalitate pozitivă a acestui proces: coerenţa şi constanţa cu care se implementează digitalizarea, accesul real al publicului la serviciile care până ieri impuneau un drum la autorităţile implicate (de la obţinerea unui document din dosarul de instanţă, până la scoaterea unui extras de carte funciară ş.a.m.d.) şi, mai ales, informarea publicului că se bucură de un atare acces sunt paşi esenţiali.
Reporter: Ce strategie a abordat casa dumneavoastră de avocatură în ultimul an pentru a fi cât mai eficientă?
Andrei Dumitrescu: Strategia pentru perioada de criză a fost renegocierea tuturor contractelor cu furnizorii, adaptarea bugetelor pentru marketing, mai mult timp petrecut alături de clienţi pentru a le înţelege noile condiţionări şi a ne adapta activitatea la nevoile pe care le au, dar şi o atitudine mai fermă în ceea ce priveşte facturarea şi încasarea la timp a onorariilor.
Reporter: Care au fost provocările unui avocat în 2023?
Andrei Dumitrescu: Din punct de vedere strict profesional, provocările anului 2023 nu au fost cu mult diferite faţă de cele cu care un avocat s-a confruntat în anii din urmă: informarea continuă, păstrarea unei relaţii apropiate cu clienţii, adaptarea costurilor şi a politicii de onorarii la o piaţă tot mai crispată de modificările legislative, creşterea fiscalităţii şi a inflaţiei.
Din punctul de vedere al evenimentelor cu impact asupra lumii juridice, notez protestele magistraţilor şi personalului auxiliar din justiţie, protestul corpului profesional propriu concretizat sub forma "Zilei fără avo-aţi", când colegilor mei li s-a recomandat să îşi întrerupă activitatea sau să nu intre în sălile de judecată pentru a atrage atenţia asupra anumitor disfuncţionalităţi din sistem explicate de UNBR, încercarea eşuată de modificare a legii profesiei printr-un proiect al "digitalizării" redactat în pripă şi care a fost retras chiar de către iniţiatorii săi.
Reporter: Care a fost momentul de maximă satisfacţie anul trecut şi ce v-a dezamăgit cel mai mult?
Andrei Dumitrescu: Momentul de maximă satisfacţie al anului trecut este ducerea la bun sfârşit alături de colegele mele, Daniela Iacob şi Laura Plotogea, a aproximativ o sută de dosare colective prin care am reuşit repunerea în drepturi a unei categorii sociale de demnitari publici urmare a admiterii în anul precedent de către Curtea Constituţională a excepţiei cu care o învestisem. Ca un corolar, momentul de maximă dezamăgire a fost atunci când Statul român, confruntat cu această realitate, a întârziat achitarea acestor drepturi şi a adoptat o nouă lege prin care a sistat din nou plata lor.
Reporter: Cu ce speranţe începeţi anul 2024?
Andrei Dumitrescu: Când lucrezi într-o profesie ca a mea, cel mai entuziast optimism se transformă mai devreme sau mai târziu într-un pesimism moderat, ceea ce nu mă împiedică să sper că supapele care s-au deschis odată cu criza pandemică, economică şi de securitate au fost suficiente cât să elibereze tensiunea ultimilor ani şi că anul ce vine va fi ultimul dintr-o lungă convalescenţă socială şi politică.
Reporter: Ce aşteptări aveţi de la autorităţi?
Andrei Dumitrescu: Deşi este an electoral, sper ca, din punct de vedere legislative, să stea sub semnul echilibrului. Deci de la autorităţi mă aştept să fie cât mai previzibile în procesul de legiferare şi să uzeze mai mult de procedura consultării publice pe problemele de interes.
Reporter: Cum ar trebui modificată legislaţia din domeniu?
Andrei Dumitrescu: Profesia de avocat a beneficiat deja, în anul care s-a încheiat, de câteva modificări legislative salutare în zona prelucrării datelor cu caracter personal şi a descurajării practicii de diminuare de către instanţe a onorariilor liber negociate cu clienţii. Cred că domenii noi în care ar trebui să se facă eforturi sunt cele de aliniere a drepturilor de acces gratuit ale avocaţilor la toate bazele de date publice (paşi în acest sens au fost începuţi şi concretizaţi de UNBR, spre exemplu, în relaţia cu ANCPI), precum şi de protejare a drepturilor sociale (prin garantare de ajutoare sociale concrete, în cuantumuri semnificative, în caz de îmbolnăvire, pierderea sau diminuarea capacităţii de muncă etc).
Reporter: Ce modificări au avut loc în ultimii ani în ceea ce priveşte procesele din instanţe?
Andrei Dumitrescu: Două din puţinele plusuri ale perioadei pandemice sunt impunerea unor intervale orare certe pentru dosarele de instanţă şi implementarea dosarului electronic. Primul permite avocaţilor de litigii să-şi gestioneze mai bine timpul, nemaifiind necesar să se prezinte de la prima oră în sala de judecată, ci la ora înscrisă pe citaţie. Cel de-al doilea acordă părţilor dintr-un dosar posibilitatea de a consulta actele de procedură sau înscrisurile depuse şi care, odată scanate prin grija grefei, devin accesibile pe baza unei parole unice, fără a mai fi necesară deplasarea la arhiva instanţelor.
Reporter: Vă mulţumim!