În urma solicitării premierului Florin Cîţu privind restructurarea activităţii companiilor publice care înregistrează pierderi financiare, conducerile unor societăţi de acest tip au găsit soluţia cea mai simplă: disponibilizarea de personal. Primele care se înscriu pe listă, sperând că prim-ministrul le va aproba astfel bugetele solicitate sunt Poşta Română şi Tarom.
Conducerea companie Poşta Română a anunţat, la finalul săptămânii trecute, că se pregăteşte să facă reduceri de personal, Conform informaţiilor oferite mass-media de directorul general Horia Grigorescu, aproape 300 de angajaţi ai Poştei ar putea părăsi compania, atât prin plecări voluntare, cât şi prin concedieri colective, făcându-se astfel economii de 18 milioane de lei. Angajaţii disponibilizaţi ar urma să primească până la 12 salarii compensatorii. Toţi şefii de direcţii şi departamente din Poşta Română trebuie să facă o analiză şi să propună posturile care vor fi desfiinţate, până la 26 februarie.
"Până la data de 26 februarie 2021, urmează să realizaţi o analiză a activităţii desfăşurate în cadrul structurii pe care o conduceţi, în raport de volumul efectiv al activităţii, corelat cu repartizarea specifică, în urma căreia veţi depune la Direcţia resurse Umane o listă care să cuprindă, evidenţiate separat, denumirea şi numărul de posturi vacante din categoria personal funcţional-administrativ şi personal de conducere, precum şi denumirea şi numărul de posturi ocupate din categoria personal funcţional-administrativ şi personal de conducere, pe care le propuneţi spre desfiinţare", se arată într-un document semnat de şeful companiei, care fost publicat pe Facebook.
Horia Grigorescu a declarat ulterior că a trimis două astfel de adrese. Una a vizat aparatul administrativ din sediul central al Poştei, iar alta către cele 8 regionale şi 42 de oficii poştale.
"Colegii mei au primit sarcina de a analiza activitatea colegilor din subordine şi modul în care este organizată şi structurată activitatea acestor departamente, servicii, birouri, astfel încât să ajungem la optimizarea numărului de personal care este implicat exclusiv în activitatea administrativă, în zona TESA. Nu vorbim despre zona operaţională, nu vorbim despre factorii poştali, nu vorbim despre oficiante, nu vorbim despre oamenii care sunt zi de zi pe stradă şi care sunt cei care generează veniturile acestei companii", a declarat Horia Grigorescu.
A doua companie care a anunţat disponibizări de personal pentru a reduce pierderile financiare este TAROM. Conform unui comunicat de presă remis Redacţiei, compania Tarom a iniţiat proiectul de restructurare a personalului, durata estimată pentru implementarea măsurii fiind de 6 luni, costurile de personal urmând a fi reduse cu aproximativ 8 milioane de euro.
Conform documentului citat, evaluarea şi departajarea personalului supus restructurării vor fi realizate pe baza unor concursuri cu criterii transparente, echitabile, comunicate tuturor celor implicaţi. În urma procesului de departajare, o parte dintre angajaţi vor fi concediaţi.
Reprezentanţii companiei arată că restructurarea companiei face parte dintr-un program extins de procedee în baza căruia Comisia Europeană a aprobat Statului Român acordarea unui împrumut de salvare pentru TAROM la începutul anului trecut. Ulterior, compania a prenotificat Comisiei Europene, în data de 24 august 2020, planul de restructurare în vederea obţinerii unui ajutor de stat pentru restructurare pentru următorii 5 ani.
Compania Tarom precizează că, în contextul pandemiei Covid-19, ca urmare a instituirii restricţiilor de călătorie, atât la nivel naţional, cât şi la nivel european şi global, sectorul transportului aerian de pasageri a înregistrat o scădere semnificativă în 2020 (peste 60% faţă de anii anteriori), generând pierderi însemnate pentru operatorii din acest sector.
"Astfel, într-un context de piaţă extrem de dificil, redresarea companiei într-un termen scurt a devenit critică, fiind necesar ca măsurile de reducere de costuri implementate deja în perioada de lock-down (şomaj tehnic pentru categoriile de personal cu activitate redusă, desfiinţarea mai multor agenţii interne şi externe, implementarea unui program de plecări voluntare, reducerea cheltuielilor de operare, conservarea aeronavelor la sol) să fie dublate de măsuri cu impact pe termen mediu şi lung", se arată în comunicatul de presă citat.
Printre măsurile din planul de restructurare a companiei se mai numără optimizarea flotei de aeronave, optimizarea comercială şi optimizarea costurilor.