Taxa de 1% pe cifra de afaceri va avea un impact negativ asupra sectorului economic de distribuţie de bunuri, şi implicit asupra economiei naţionale, se arată, într-un comunicat de presă remis Redacţiei, de Asociaţia Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România (ACDBR).
Reprezentanţii ACDBR arată în comunicatul citat: "Menţionăm că o astfel de impozitare nu poate fi susţinută de companiile de distribuţie din FMCG, unde marja de profit funcţie de produsele distribuite se situează în medie între 0,47% şi 3,4%. Aplicarea unei astfel de impozitări în sectorul de distribuţie tradiţională de bunuri de larg consum ar avea un impact negativ asupra activităţii desfăşurate de companiile care sunt membre ale ACDBR şi nu numai, cât şi asupra comerţului tradiţional, adică a micilor retaileri şi a celor din HoReCa din ţara noastră. În acest moment, în mod real, marja de profit a unei companii de distribuţie în domeniul produselor din tutun (produse care generează, după produsele din petrol, cea mai mare valoare din accize la bugetul statului) este între 0,47% şi 1,37, iar a unei companii din domeniul distribuţiei de băuturi şi alimente este între 1,5 şi 3,4%. Or, aplicarea unei cote de impozit de 1% pe cifra de afaceri care depăşeşte 50 milioane euro ar împovăra situaţia financiară a companiilor de distribuţie, făcând practic nerentabilă această activitate şi blocând aprovizionarea celor peste 60.000 de firme din piaţa tradiţională şi domeniul HoReCa. Din analiza noastră privind companiile de distribuţie de ţigări, alimente şi băuturi, rezultă că impactul asupra profitului cauzat de aplicarea IMCA este între 35% pentru companiile FMCG şi 83% pentru companiile distribuitoare de ţigări, ceea ce înseamnă o dublare a impozitului actual".
Distribuitorii de bunuri susţin că, din cauza sezonalităţii activităţii, în primele cinci luni ale anului înregistrează pierderi, care sunt recuperate în următoarele luni ale anului.
"Prin aplicarea IMCA (impozitul minim pe cifra de afaceri) de 1%, companiile ar plăti un impozit trimestrial foarte mare fără să aibă profit, ceea ce ar conduce la reducerea capitalizării şi a lichidităţilor necesare susţinerii afacerii în piaţă, generând împrumuturi bancare pentru susţinerea cash-flow-ului şi, automat, costuri mai mari", se precizează în comunicatul citat.
De aceea, reprezentanţii distribuitorilor solicită Guvernului şi factorilor decizionali ca firmele care activează în sectorul economic al distribuţiei de bunuri fie exceptate de la plata impozitului minim pe cifra de afaceri, menţionând că, în caz contrar, activitatea le va fi perturbată serios, ducând la închiderea acestor afaceri cu toate repercusiunile pe care le va avea asupra celor peste 60.000 de companii din piaţa de comerţ tradiţional, care este dominată de cele mai multe insolvenţe şi închideri ale activităţii.
Reprezentanţii ACDBR mai arată că noul impozit minim asupra cifrei de afaceri ar urma să fie aplicat companiilor de distribuţie de bunuri, după ce prin OUG 67/2023 Guvernul ne-a implus plafonarea adaosului comercial la 14 alimente de bază pe întregul lanţ de distribuţie la nivelul maxim de 5%, ceea ce ar fi cauzat deja o scădere a marjei de profitabilitate a agenţilor economici din acest sector de activitate.
Mai mult, antreprenorii susţin că majorarea accizelor la bere şi ţigări va conduce la o diminuare consistentă a consumului, ceea ce va afecta volumul de vânzări, generând restructurarea activităţii fapt care are ca efect direct disponibilizări de personal, crescând astfel rata şomajului şi, de aici, producând efecte negative în lanţ asupra economiei naţionale.
Conform comunicatului de presă, cele 38 de companii membre ale ACDBR reprezintă 40% din totalul pieţei de distribuţie tradiţională de bunuri, au 15.000 de angajaţi, o cifră de afaceri totală de 2 miliarde euro şi o flotă auto de aproximativ 10.000 de vehicule.
1. Cum asa?
(mesaj trimis de Om în data de 25.09.2023, 10:10)
Guvernul Ciolacu a luat în calcul toate variantele și s-a consultat îndelung cu mediul de afaceri înainte sa publice proiectul prin care salvează bugetul și bugetarii. Pentru distribuitori exista varianta maririi marjelor de profit și implicit a preturilor, după care n-au decât sa tragă obloanele.