E greu de acceptat, dar în fiecare secundă a existenţei noastre on line sau pe social media suntem ţinta unei continui supravegheri şi recolte de elemente de comportament şi pattern-uri de gândire care ne caracterizează. Printr-un simplu click sau, după caz, prin complexe activităţi on line, emitem permanent "scânteieri" ale prezenţei noastre pe internet şi, astfel, spunem ceva foarte valoros despre noi. Ca nişte licurici în noapte. Şi nu e ca şi când am putea evita asta. Nu ne putem ascunde, căci nu prea mai putem exista fără on line. Pe baza acestor semnale luminoase, ni se creează şi "perfecţionează" în timp un aşa-numit profil digital.
Acestor "scânteieri" pe care chiar noi le generăm li se adaugă tot ceea ce spun despre noi, direct sau indirect, persoanele şi entităţile cu care interacţionăm on line, anonimi, prieteni sau inamici şi profiluri false, deopotrivă.
Or, aceste alte profiluri operează cu etichetări, cu clişee care ne includ forţat şi injust în judecăţile lor prescurtate (rezumative şi, de cele mai multe ori, greşite, fiind rezultatul unor biasuri cognitive), cu şabloane în care "trebuie" să ne încadrăm, pentru a nu strica frumosul şi simplul lor narativ cu adevărul nostru inconvenient şi cu prejudecăţi. Multe şi grele prejudecăţi... E valabilă şi reciproca - noi, la rândul nostru, operăm cu etichetări, şabloane, clişee şi prejudecăţi.
Un rol esenţial în construcţia acestui profil digital îl au ştirile false, repetate în buclă - o virgulă greşită, un detaliu ratat, o expresie ironică luată în serios, o glumă neînţeleasă, o serie de transcuvinte (=simboluri verbale şi scrise care semnifică, în mod natural, fapte, idei, realităţi şi atribute, dar care pretind că înseamnă altceva), contribuind astfel, decisiv, la construcţia şi perpetuarea on line a unui avatar informatic complet diferit de persoana noastră reală, concretă.
Notă: precizez că nu mă refer la conceptul ideologic de "ştiri false", utilizat propagandistic pentru a eticheta şi a pune în spatele "cordonului sanitar" persoanele sau organizaţiile care sunt eretice sau dizidente faţă de informaţia şi "ştiinţa" birocratic stabilite şi ideologic justificate de statul mirean, progresist şi neo-marxist, ci la informaţia realmente falsă, plasată on line intenţionat sau din greşeală.
Acest avatar informatic poate fi asemuit cu personajul istoric, romanţat, erou sau ticălos, care este destul de diferit, poate chiar diametral opus, consemnărilor istorice şi mărturiilor de la epoca scrierii epopeei, odiseei, tragediei, dramei, operei artistice în general.
Nu degeaba zicea Umberto Eco despre internet că a făcut un filosof din prostul satului... Ei bine, toţi cei din on line, deci chiar şi prostul satului, scriu pe social media, fără să îşi dea seama, epopei despre fiecare dintre noi, iar noi scriem odisei despre ceilalţi.
Ratingul de cetăţean şi creditul social, concepte artificial lipite de sistemul totalitar digital al Chinei, sunt inventate, de fapt, în societăţile democratice din Occident. Avem doar impresia că on line-ul occidental este mai democratic, mai raţional şi mai adecvat realităţii decât cel chinezesc. Am o veste proastă - nu e.
Mai nou, punem aşa-zisa Inteligenţă Artificială nu doar să ne răspundă la întrebări mai mult sau mai puţin inteligente, ci şi să scrie versuri, romane, piese de teatru şi să picteze, să compună muzică şi să joace în filmele de la holiud, în locul actorilor. Cerem Inteligenţei Artificiale să fie avocat, judecător, procuror-acuzator, profesor, medic, şofer de taxi, director de resurse umane, aranjor de "potriviri" şi întâlniri amoroase etc.
Am o altă veste proastă: IA îşi bazează "deciziile" pe faptul că îşi extrage de pe internet informaţiile necesare, cu o viteză infinit mai mare decât o poate face un om (de unde şi impresia de "inteligenţă"). Încă nu s-a ajuns la stadiul în care IA să creeze informaţie, operă originală şi decizie independentă. Aşa-zisele decizii ale IA sunt, de fapt, decizii ale omului care o comandă, iar inteligenţa cu care pare că se descurcă mai bine decât omul nu înseamnă altceva decât prelucrarea statistică a unui mare număr de date de pe internet într-un timp foarte scurt. Odată cu toate celelalte informaţii, IA extrage de pe internet şi din social media toate aceste elemente greşite de profil digital. Inclusiv clişeele, etichetele greşite şi prejudecăţile. Inclusiv cele rasiale.
Se poate spune, deci, că IA are prejudecăţi, chiar rasiste, şi este influenţată de ceea ce a gândit lumea până azi, precum şi de epigenetică (moştenirea culturală). Or, lumea noastră, până azi, a fost dominată de război, de cinism, de segregare, de privilegii nemeritate şi de îmbogăţire fără just temei, iar istoria a fost scrisă de învingători. Adevărul învinsului, suferinţa celor pe umărul cărora s-au construit imperii, erorile judiciare, malpraxisul medical - nimic din toate acestea nu este consemnat, deci nu ajunge la "cunoştinţa" IA.
Este un colosal bias cognitiv care acum, cu capacitatea enormă de calcul a IA, devine adevăr ineluctabil.
Când utilizăm profilul digital sau inteligenţa artificială pentru a face selecţia la angajare, alegerea clientelei, acuzaţia penală, notarea la examen, construcţia grupului, a comunităţii sau a sectei din care urmează să facem parte şi chiar pentru a face alegerile amoroase pe bază de potrivire online, preluăm toate aceste prejudecăţi, clişee, şabloane şi etichete greşite.
În acest fel îmbrăţişăm statistica şi estimările digitale şi rejectăm omul adevărat, concret. Rejectăm umanitatea, cu tot cu Creatorul ei.
Ceea ce nu sesizăm este că alegerile noastre clişeice şi pline de prejudecăţi sau superstiţii (rebotezate "ştiinţă&ştiri oficiale") de care nu suntem conştienţi:
(i) sunt făcute şi de ceilalţi în ceea ce ne priveşte, de unde şocul personal care duce, de regulă, la despresie, atacuri de panică şi la o continuă furie la adresa societăţii şi a lumii; ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face nu mai este un sfat de actualitate, căci omul digitalizat nu mai are conştiinţa şi libertatea alegerii;
(ii) sunt foarte bine cunoscute de profesioniştii persuasiunii, care le folosesc pentru a ne fabrica voinţa şi consimţământul la achiziţii; credem că alegerile comerciale, ideologice, religioase, socio-culturale şi amoroase sunt alegerile noastre raţionale şi libere, fără să percepem că cineva are un plan continuu de a ne trage pe sfoară şi a ne exploata naivitatea şi biasurile cognitive şi că, de fapt, deciziile "noastre" nu sunt ale noastre.