DUPĂ CE ANAF A DECIS CĂ GSP ARE DE PLATĂ 130 MILIOANE LEI DIN URMĂ Comănescu vrea să cheme Fiscul în instanţă

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 8 decembrie 2016

Comănescu vrea să cheme Fiscul în instanţă

ANAF a executat GSP în mai, iar compania a adus garanţie echipamente de valoarea creanţei

Gelu Diaconu, fostul şef al Fiscului: "ANAF a procedat corect şi temeinic legal"

Grup Servicii Petroliere (GSP), companie deţinută de omul de afaceri Gabriel Comănescu, se află de câţiva ani în conflict cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce, începând din 2012, inspectorii de la Fisc au efectuat o serie de controale la sediul companiei, stabilind, la începutul acestui an, că GSP are de plată 130 de milioane de lei, ce reprezintă contravaloarea TVA (38 milioane de lei) pentru o tranzacţie din 2008 şi accesoriile aferente.

Cele două părţi au opinii diferite pe subiect, reprezentanţii GSP şi avocaţii grupului considerând că, potrivit legii, respectiva tranzacţie nu presupunea plata TVA, în timp ce autoritatea fiscală este de părere că, dimpotrivă, tranzacţia realizată de compania lui Gabriel Comănescu ar presupune şi aplicarea Taxei pe Valoarea Adăugată.

Concret, este vorba despre vânzarea unui număr de trei platforme maritime de către GSP către o companie din grup, cu sediul în Malta.

Se pare că acest tip de contract de vânzare-cumpărare este singular în ţara noastră întrucât nicio altă societate din domeniu nu a înstrăinat, până acum, platforme maritime.

Avocaţii GSP spun că tranzacţia a fost efectuată fără TVA în baza Codului fiscal, care precizează că, în cazul navelor, operaţiunile de livrare sunt scutite de această taxă.

În acelaşi timp, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC), care opinează că platformele de foraj maritim nu sunt nave, a emis decizia de plată a sumei menţionate mai sus şi a executat silit Grup Servicii Petroliere în luna mai.

ANAF a procedat corect şi temeinic legal, subliniază Gelu Diaconu, fostul şef al Agenţiei Naţionale pentru Administrare Fiscală.

În acest context, GSP a contestat decizia ANAF şi intenţionează să acţioneze Fiscul în instanţă. De altfel, compania a făcut mai multe penale inspectorilor fiscali care au controlat GSP în ultimii ani.

Biriş: "Scandalul dintre GSP şi ANAF are un impact dramatic asupra întregii industrii"

Scandalul dintre GSP şi ANAF are un impact dramatic asupra întregii industrii (platformele de foraj şi întregul sector de suport pentru acestea), care este foarte importantă pentru securitatea energetică şi pentru cea naţională, ne-a spus Gabriel Biriş, avocatul ce reprezintă compania GSP.

Domnul Biriş ne-a precizat: "Societatea a considerat că operaţiunea este scutită de TVA. Dacă nu ar fi fost scutită, atunci TVA facturată ar fi trebuit returnată de stat cumpărătorului. ANAF crede, însă, că acele platforme maritime nu sunt nave. Asta, în ciuda faptului că GSP a adus certificat de la Autoritatea Navală Română care dovedesc că ele îndeplinesc condiţiile din lege pentru a fi declarate drept nave. În plus, în alte cazuri, ANAF a certificat platformele maritime ca nave. Este clar că, în cazul GSP, Fiscul avea o direcţie. Am contestat decizia ANAF, însă, întrucât contestaţia a fost respinsă, vom merge mai departe, în instanţă. Suma colosală la care s-a ajuns înseamnă mai mult penalităţi şi alte accesorii decât contravaloarea TVA.

Însă, dincolo de prejudiciile care vor fi aduse companiei, dacă i se va da dreptate ANAF, atunci toate livrările de combustibil către patformele din Marea Neagră sau către cei ce au concesiuni în Marea Neagră vor fi plătitoare de TVA. De ce spun asta? Pentru că articolul 143, alineatul 1, din Codul fiscal spune că nu se aplică TVA în următoarele situaţii:

"h) în cazul navelor destinate navigaţiei maritime, utilizate pentru transportul internaţional de persoane şi/sau de bunuri, pentru pescuit ori altă activitate economică sau pentru salvare ori asistenţă pe mare (n.r. pentru) următoarele operaţiuni:

1. livrarea, modificarea, repararea, întreţinerea, navlosirea, leasingul şi închirierea de nave, precum şi livrarea, leasingul, închirierea, repararea şi întreţinerea de echipamente încorporate sau utilizate pe nave, inclusiv echipamente de pescuit;

2. livrarea de carburanţi şi provizii destinate a fi utilizate pe nave, inclusiv pentru navele de război încadrate în Nomenclatura Combinată (NC) cod 8906 10 00 care părăsesc ţara şi se îndreaptă spre porturi străine unde vor fi ancorate, cu excepţia proviziilor în cazul navelor folosite pentru pescuitul de coastă;

3. prestările de servicii, altele decât cele prevăzute la pct. 1, efectuate pentru nevoile directe ale navelor şi/sau pentru încărcătura acestora".

În aceste condiţii, dacă platformele maritime, care se mişcă pe mare şi realizează activităţi economice, nu sunt nave, atunci operaţiunile de reparaţii, întreţinere, livrare de carburanţi şi provizii şi alte servicii prestate pentru toate platformele de pe mare sunt purtătoare de TVA. Inspectorii ANAF trebuie să meargă la toţi aceşti furnizori, care, acum, nu plătesc TVA, şi să le impute contravaloarea TVA pe ultimii cinci ani. Acest lucru i-ar duce în faliment! Vor fi afectaţi atât jucători cu greutate, precum OMV Petrom, Exxon, Lukoil, cât şi toţi furnizorii lor de bunuri şi servicii. Acest lucru înseamnă companii blocate, locuri de muncă pierdute, investiţii amânate, strategia energetică şi bugetul date peste cap. Aici vorbim de inconsecvenţă, pentru că există cazuri similare în care nu au fost emise astfel de decizii de plată".

Gabriel Biriş spune că, atunci când a fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor Publice (MFP) dispoziţiile erau deja date şi nu a putut face nimic în acest caz.

Avocatul ne-a precizat că au existat şi plângeri penale făcute de GSP în acest caz, ele fiind clasate de procurori.

Surse din ANAF: "GSP a cerut opinia MFP înainte de vânzarea platformelor maritime"

Cauza de faţă a fost tranşată şi printr-o decizie dată de Comisia Fiscală a MFP, ne-a transmis, la solicitarea noastră, Gelu Diaconu, fost preşedinte al ANAF. Domnia sa ne-a precizat: "Strict din punct de vedere al aplicarii corecte a legislatiei fiscale, în acest caz, ANAF a procedat corect şi temeinic legal. (...) Am avut numeroase discuţii tehnice pe tema TVA aplicabilă platformelor de foraj maritim şi, fără prea multe îndoieli, s-a achiesat la opinia organului de inspecţie fiscală, bazată şi confirmată totodată de decizia Comisiei Fiscale".

Reprezentanţii ANAF ne-au confirmat spusele domnului Diaconu.

Sursele noastre din cadrul Fiscului ne-au expplicat că subiectul a ajuns la Comisia Fiscală Centrală, de la nivelul Ministerului Finanţelor Publice (MFP), care soluţionează speţele mai deosebite ce nu sunt clare în legislaţie.

Însă nici această comisie nu a reuşit să descifreze nebuloasa care învăluie tranzacţia făcută de Comănescu şi, în consecinţă, a trimis cazul la Comisia Europeană (CE).

Culmea este că nici măcar CE nu a dat o soluţie clară, ţările care au deschidere la mare fiind de părere că operaţiunea din 2008 este una care nu presupune plata TVA, în timp ce statele fără deschidere la mare susţin că acest tip de tranzacţii sunt purtătoare de TVA. În aceste condiţii, Comisia Europeană a transmis statului român că rezolvarea cazului rămâne la latitudinea legislaţiei naţionale, după cum ne-au spus sursele noastre din ANAF.

Nici ulterior Comisia Fiscală Centrală nu a transmis DGAMC o soluţie clară, spunându-i Fiscului să calculeze dacă acele platforme au stat mai mult pe mare sau mai mult pe uscat şi, în funcţie de cât de mult au funcţionat acestea, să fie percepută sau nu TVA.

În urma calculului realizat de inspectorii fiscali, a reieşit că perioada în care platformele s-au aflat pe mare, conform contractelor încheiate de companie, a fost mai mică decât cea în care acestea nu au funcţionat şi, în consecinţă, a fost emisă decizia de plată a sumei de 130 milioane de lei, de către GSP, conform surselor citate.

Acestea susţin că ANAF, în calitate de organ de punere în aplicare, nu avea ce să facă decât să respecte ordinul Comisiei Fiscale Centrale.

Culmea este că, potrivit reprezentanţilor ANAF, înainte să fie efectuată operaţiunea din 2008, GSP a înaintat o adresă MFP prin care a solicitat ministerului să îi transmită cum să procedeze în această situaţie.

Se pare că MFP nu s-a exprimat clar în răspunsul său, opinia ministerului fiind relativă, după cum ne-au mai spus sursele noastre.

Conform informaţiilor apărute în urmă cu doi ani în presă, de-a lungul timpului, compania a solicitat Ministerului Finanţelor lămuriri cu privire la regimul de TVA la care sunt supuse platformele petroliere, iar instituţia a transmis că acestea sunt considerate nave maritime şi nu sunt supuse taxării TVA.

La vremea respectivă, presa a scris că proprietarul GSP Gabriel Comănescu este cercetat alături de ceilalţi doi asociaţi ai firmei pentru evaziune fiscală, respectiv pentru evitarea plăţii TVA în cazul vânzării platformelor de foraj marin Jupiter, Prometeu şi Saturn contra sumei de 96 de milioane de dolari, prin schimbarea clasificării platformelor de foraj marin în nave de navigaţie. Dosarul penal a fost clasat, conform reprezentanţilor GSP.

Grup Servicii Petroliere a precizat, atunci, că societatea a fost ţinta unor numeroase abuzuri săvârşite de funcţionari publici ai statului - angajaţi ai ANAF -, atrăgând atenţia că inspecţia fiscală din cadrul GSP începută în 2012 se desfăşoară abuziv, într-un cadru ilegal.

În acel context, compania a formulat o serie de plângeri penale pentru săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu, "la adresa tuturor funcţionarilor responsabili".

În urma deciziei de plată, la începutul lunii mai 2016, ANAF a deschis procedura de executare silită împotriva GSP, ca să recupereze suma de 130 milioane lei. Ulterior, GSP a solicitat suspendarea executării actului administrativ, aceasta fiind, însă, respinsă.

În vederea deblocării conturilor GSP, pe care ANAF pusese poprire, compania a adus garanţie echipamente de valoarea creanţei.

GSP este o companie românească cu capital integral privat, cu activitate în servicii de foraj marin şi construcţii marine, înfiinţată în 2003.

Compania are investiţii de peste 1 miliard de euro în modernizarea şi extinderea flotei şi a bazelor logistice. În prezent, deţine trei baze operaţionale în porturile Constanţa, Agigea şi Midia.

În cadrul Grup Servicii Petroliere lucrează mai mult de 2.500 de persoane şi afiliaţi.

Compania operează opt platforme de foraj marin, 13 vapoare multifuncţionale, trei vapoare destinate construcţiilor marine şi două macarale plutitoare, având operaţiuni în Marea Neagră, Marea Nordului, Marea Mediterană, Golful Mexic, Golful Persic, Marea Pechora. Aproximativ 90% din veniturile GSP sunt aferente activităţilor desfăşurate în afara României.

Radu Petrescu: "Pentru obţinerea unei finanţări, GSP a vândut trei platforme de foraj maritim"

Radu Petrescu, Chief Public Affairs and Communications Officer GSP, ne-a explicat pe larg care este starea de fapt a acestei speţe, în ordine cronologică: "În luna mai 2008, în scopul obţinerii unei finanţări externe necesară pentru realizarea unui program investiţional, GSP, la propunerea partenerilor bancari, a vândut trei platforme de foraj marin (Prometeu, Saturn şi Jupiter) către cumpărători (părţi afiliate), rezidenţi în alte state membre UE.

Cele trei platforme de foraj marin sunt nave având clasa A1 (apte pentru navigaţie maritime nelimitată) — fapt certificat atât de către Autoritatea Năvală Română,cât şi de către API (American Bureau of Shipping).

Conform Codului fiscal, art. 143 alin. (1) lit. h), operaţiunile de vânzare a navelor sunt scutite de TVA, GSP înregistrând operaţiunea în acest regim de scutire.

În 2012, MFP a confirmat,într-un document emis GSP într-o speţă similară, că livrările de nave — platforme de foraj sunt scutite de TVA.

Totodată, MFP a confirmat în speţe similare pentru alte societăţi comericale, în 2013, că platformele de foraj marin sunt nave şi tranzacţiile sunt scutite de TVA.

În octombrie 2014, Ministerul Finanţelor Publice a susţinut în faţa Comitetului de TVA din cadrul Comisiei Europene, poziţia României cu privire la regimul TVA aplicat pentru platforme de foraj. Potrivit Mandatului acordat cu ocazia acelei reuniuni, statul român susţine aplicarea scutirii de TVA în situaţia vânzării platformelor de foraj marin.

În decembrie 2012, la ani de la vânzarea platformelor, la nivelul societăţii a început un control fiscal care s-a prelungit pe o perioadă de peste trei ani, acesta finalizându-se în data de 27.04 2016. Inspecţia fiscală s-a derulat ca urmare a unei sesizări anonime ce a format obiectul dosarului penal cu nr. 504-P/2014 al Parchetului Tribunalului Constanţa, dosar soluţionat prin clasare, constatându-se irevocabil că societatea nu a săvârşit fapte de natură penală la aplicarea scutirii de TVA.

Încă de la începutul controlului, inspectorii desemnaţi au solicitat documentele aferente operaţiunii de vânzare a celor trei nave şi au exprimat în mod direct îndoieli cu privire la legalitatea înregistrării acesteia, în sensul că operaţiunea nu era scutită de TVA, deoarece, după părerea lor exprimată în timpul controlului, «platformele nu sunt nave». În susţinerea afirmaţiilor, aceştia au adus argumente desprinse din dicţionarele explicative, au folosit surse provenite din site-uri ca wikipedia şi dexonline, au inventat noţiuni şi au întocmit materiale care contrazic numai la nivel declarativ, nefundamentat, opiniile specialiştilor şi ale autorităţilor de reglementare din domeniul naval.

În aprilie 2016 se încheie inspecţia fiscală şi, conform raportului semnat de inspectorii ANAF, interpretarea acestora este următoarea: «Având în vedere faptul că utilizarea platformelor efectiv şi preponderent este în poziţie de staţionare pentru activitatea de forare şi nu pentru navigaţie, navigaţia fiind numai subsidiară faţă de funcţia principală (forare), echipa de inspecţie fiscală îşi menţine punctul de vedere în ceea ce priveşte neîncadrarea livrării platformelor Ia scutirea de TVA prevăzută de art.143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal».

În mai 2016, mai înainte de comunicarea Raportului de Inspecţie Fiscală, ANAF a dispus înfiinţarea de măsuri asigurătorii prin poprire atât asupra tuturor conturilor, cât şi pe sumele datorate de către terţi, blocând integral activitatea societăţii. Pentru a nu periclita situaţia economică şi pentru a minimaliza impactul social al demersului abuziv, societatea noastră a adus în garanţie un bun al unui terţ.

În luna mai 2016, după aproximativ patru ani de control (perioada de control fiind cu mult peste termenul legal de 6 luni), inspectorii finalizează şi comunică Raportul de inspecţie fiscală şi Decizia de impunere. În conţinutul acestora se stabilesc în sarcina societăţii noastre obligaţii suplimentare de plată şi accesoriile acestora (dobânzi şi penalităţi), accesorii cu o valoare de peste 150% din baza stabilită suplimentar şi care sunt calculate inclusiv pentru toţi cei patru ani de control desfăşurat (...).

În iunie 2016, GSP formulează contestaţie administrativă împotriva celor două acte emise de organul de control.

În noiembrie 2016, la limita termenului maxim de şase luni în care Direcţia de soluţionare a contestaţiilor putea să soluţioneze contestaţia, s-a emis Decizia nr. 295/24.11.2016 prin care a fost desfiinţată parţial Decizia de Impunere emisă în baza Raportului de Inspecţie Fiscală. Ca urmare a desfiinţării parţiale, în executarea Deciziei Direcţiei de Soluţionare a Contestaţiilor, organul de inspecţie fiscală - DGAMC trebuie ca, în temeiul art. 279 alin. 3 din Codul de procedură fiscală să încheie un nou act administrativ fiscal".

Radu Petrescu ţine să sublinieze că decizia ANAF, care stabileşte că platformele sunt considerate din punct de vedere fiscal ca nave doar atunci când se deplasează de la o locaţie la alta, este ca şi cum am spune că "autoturismele sunt supuse taxelor fiscale doar atunci când sunt în mers sau că vapoarele nu sunt considerate nave atunci când staţionează în port".

Surse: "MFP şi ANAF au avut opinii contradictorii pe subiect încă de la început"

Surse apropiate Ministerului de Finanţe ne-au declarat că opiniile MFP şi ANAF pe subiect au fost contradictorii încă de la început, fapt pentru care cazul a ajuns la Comisia Fiscală Centrală.

Sursele citate ne-au precizat că, într-un caz similar, MFP a emis o decizie pentru vamă în care preciza că astfel de platforme maritime sunt catalogate drept nave şi, deci, operaţiunile aferente sunt scutite de TVA.

În cazul GSP, Ministerul Finanţelor a abordat subiectul în amănunt, consultând autorităţile europene — inclusiv dosare soluţionate la Curtea Europeană de Justiţie — şi analizând diverse aspecte legate de subiect, potrivit surselor noastre. Acestea ne-au mai spus că, având în vedere opiniile statelor UE destul de diferite, MFP a fost în situaţia să emită o decizie care prevede aplicarea TVA în funcţie de anumite aspecte, cum ar fi timpul petrecut pe mare de respectivele platforme de foraj maritim.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Un minister cu oameni corrupti si incompetenti, abuzivi si agresivi care fac abuz de putere in firmele romanesti dar evita firmele straine. Practic isi distrug cotributorii.

    Cum bine zice respectabilul Noe, tara asta s-a specializat in a isi manca propriul organism pentru a face loc organelor artificiale din afara.

    Ar fi bine sa va mutati sediul administrativ in alta tara europeana si in Romania sa deschideti doar o filiala.ANAF-ul nu indrazneste sa comita abuzuri asupra filialelor companiilor multinationale,distruge doar companiile romanesti.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb