BLIK, un sistem modern de plăţi mobile care a fost lansat cu sprijinul tuturor băncilor importante din Polonia în 2015, este în prezent cea mai populară modalitate de plată în această ţară, se arată într-un comunicat de presă. 21 de milioane de utilizatori ai aplicaţiilor de mobile banking din Polonia au deja acces la BLIK, iar peste 10 milioane de persoane îl folosesc în mod regulat pentru plăţi. Fondatorii BLIK analizează acum posibilităţile de extindere în alte ţări din UE, prioritatea fiind România, a doua cea mai mare piaţă din CEE. BLIK a fost deja implementat cu succes în Emiratele Arabe Unite.
Potrivit sursei citate, BLIK este un sistem de plăţi disponibil în aplicaţiile de mobile banking printr-un cont bancar. Sistemul le permite utilizatorilor să plătească online, la terminalele de plată tradiţionale, dar şi să retragă numerar de la bancomate şi să trimită bani altor utilizatori în timp real. Pentru a plăti prin BLIK, aplicaţia generează un cod de şase cifre, care trebuie introdus online, la terminal sau la bancomat, iar sistemul iniţiază o tranzacţie care este apoi aprobată în aplicaţia mobilă a băncii. Simplitatea, uşurinţa şi securitatea BLIK l-au transformat în modalitatea preferată de plată în rândul utilizatorilor de aplicaţii bancare din Polonia. De la lansarea sa în 2015, sistemul a procesat deja peste 1,5 miliarde de plăţi. Aproximativ 70% din toate tranzacţiile BLIK reprezintă cumpărături online. În Polonia, BLIK este mult mai popular pentru aceste achiziţii decât cardurile de plată sau plata în numerar la livrare. Sistemul simplifică semnificativ procesul de achiziţie online, impulsionând dezvoltarea comerţului electronic şi sprijinind astfel multe companii care au avut de suferit în timpul pandemiei.
"Lucrăm intens la stabilirea de parteneriate cu băncile din regiunea Europei Centrale şi de Est. Strategia noastră este de a dezvolta acorduri cu cele mai mari bănci de pe piaţa locală şi de a demonstra că o abordare comună poate duce la o dezvoltare mult mai rapidă a industriei. Credem că putem construi rapid pe alte pieţe - cum ar fi România - un sistem de plăţi popular bazat pe aplicaţii de mobile banking şi uşor de acceptat de către magazinele online, folosind tehnologia pe care am creat-o deja şi experienţa noastră de şapte ani de consolidare a businessului BLIK în Polonia", explică Dariusz Mazurkiewicz, CEO al BLIK.
Pentru mediul de afaceri din România, momentul este foarte potrivit pentru acest tip de iniţiativă. Dezvoltarea mobile banking-ului şi a comerţului electronic în România se află într-o etapă foarte matură, astfel că majoritatea clienţilor sunt deja obişnuiţi cu plăţile mobile.
"Astăzi, numărul persoanelor care fac cumpărături online în România şi preferinţele lor de plată sunt practic aceleaşi ca în Polonia, la momentul la care BLIK a intrat pe piaţă. Circa 44% dintre clienţi cumpără online, iar 40% dintre ei aleg să plătească în numerar la primirea comenzii, în timp ce 22% dintre clienţi nu au încredere în plata cu cardul. Aceste cifre sunt aproape identice cu cele înregistrate în Polonia în 2015", explică El¿bieta Wrobel, Business Development Manager la BLIK. "De aceea este un moment bun să introducem o soluţie cum este BLIK. În acest caz, însă, promovarea sistemului nu trebuie să dureze 7 ani, aşa cum s-a întâmplat în Polonia. Cu know-how-ul potrivit, se poate face mult mai repede", adaugă ea.
Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanţă AT Kearney, românii vor să plătească rapid, sigur şi cât mai simplu posibil. 35% dintre cei care folosesc astăzi în principal numerar spun că doresc ca plăţile să fie simplu şi uşor de făcut. O treime dintre cei care folosesc carduri de plată declară că cel mai important lucru pentru ei este securitatea plăţilor.
"Ne-a luat şapte ani să promovăm BLIK ca un sistem cuprinzător de plăţi pe piaţa poloneză. BLIK a fost creat datorită cooperării băncilor, care au decis că este mai ieftin de implementat şi mai benefic pentru clienţi să creeze o soluţie comună, în locul mai multor care s-ar fi aflat în competiţie. Astăzi putem spune că a fost o decizie foarte bună. Polonezii iubesc BLIK şi pentru cei mai mulţi dintre ei a devenit o metodă preferată de plată şi transfer de bani. Rapid, sigur şi fără numerar", spune Dariusz Mazurkiewicz, CEO al BLIK.
Soluţia poloneză creată în 2015 s-a făcut remarcată în întreaga lume. Instituţiile financiare din multe ţări sunt interesate de această tehnologie şi de metoda sa de promovare. Fondatorii BLIK colaborează cu numeroşi operatori internaţionali de plăţi, cu ajutorul cărora BLIK poate fi utilizat pentru tranzacţii pe multe site-uri de comerţ electronic la nivel mondial. Datorită parteneriatului cu MasterCard încheiat în 2019, utilizatorii BLIK pot efectua plăţi contactless şi prin telefon în terminale din întreaga lume. Tehnologia pe care se bazează BLIK este utilizată în prezent pentru a crea un sistem public de plăţi în Emiratele Arabe Unite. Această soluţie poate fi utilizată într-un mod similar pe orice piaţă - acelaşi sistem de plată poate funcţiona în aplicaţia mobilă a oricărei bănci - simplu, rapid şi sigur.