Consiliul de Administraţie al Nissan Motor nu a reuşit, ieri, să numească un nou preşedinte în urma demiterii lui Carlos Ghosn, care a fost arestat luna trecută la Tokyo, bănuit de încălcarea legislaţiei financiare, transmit DPA şi Kyodo.
O comisie va dezbate problema succesiunii, a anunţat ieri Nissan, după reuniunea Consiliului de Administraţie care a avut loc la Yokohama. Comisia este formată din trei directori externi: un fost oficial din Ministerul Industriei, Masakazu Toyoda, un fost pilot de automobile, Keiko Ihara, şi un fost director al Renault, Jean-Baptiste Duzan.
Directorul general al Nissan, Hiroto Saikawa, a anunţat că va fi creată o comisie specială pentru a îmbunătăţi guvernanţa companiei. Printre posibilii succesori ai lui Ghosn se află şi Saikawa, dar Consiliul de Administraţie a amânat luarea unei decizii, potrivit Agerpres.
Carlos Ghosn a fost pus sub acuzare în Japonia pentru că a omis să declare autorităţilor bursiere venituri de aproximativ 5 miliarde yeni (38 milioane euro) realizate timp de cinci ani, între 2010 şi 2015. Chiar dacă Nissan l-a concediat pe Ghosn din postul de preşedinte, acesta rămâne în continuare preşedinte director general al Renault, grupul francez optând, pentru moment, pentru o conducere interimară.
Săptămâna trecută, Consiliul de Administraţie al Renault l-a menţinut pe Carlos Ghosn în funcţiile sale, după ce un raport preliminar intern a ajuns la concluzia că remuneraţia lui, în calitate de preşedinte director general de la Renault pentru perioada 2015-2018, este în conformitate cu legea. Conducerea interimară este asigurată de directorul operaţional Thierry Bollore. De asemenea, boardul Renault a cerut avocaţilor companiei să continue să analizeze informaţiile împotriva lui Carlos Ghosn furnizate de partenerul japonez Nissan.
Potrivit informaţiilor publicate de The Wall Street Journal (WSJ), Nissan a primit o scrisoare din partea Renault în care acesta îi solicită partenerului japonez convocarea cât mai rapid posibil a unei Adunări Generale a Acţionarilor, în condiţiile în care Nissan, în calitate de persoană juridică, a fost şi el inculpat în dosarul Ghosn. Directorul general de la Renault, Thierry Bollore, apreciază că "această inculpare creează riscuri importante în Renault, în calitate de cel mai important acţionar de la Nissan, precum şi pentru stabilitatea alianţei noastre industriale". Organizarea unei AGA permite "discutarea aspectelor ce ţin de guvernanţă şi a altor subiecte, precum persoanele numite de Renault în Consiliul de Administraţie al Nissan şi în alte poziţii de vârf", se arată în scrisoarea citată de WSJ.
Renault a refuzat să comenteze aceste informaţii. La fel şi Nissan, care şi-a reafirmat "angajamentul de neclintit" pentru alianţa de 20 de ani, care, împreună cu Mitsubishi Motors, formează cel mai mare constructor auto mondial.
Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la constructorul francez.
De-a lungul anilor, la Nissan s-au acumulat resentimentele faţă de acest dezechilibru. Însă dacă unii responsabili de la Nissan speră să profite de căderea lui Carlos Ghosn pentru a revizui termenii alianţei, Nissan şi directorul său general, Hiroto Saikawa, par şi ei afectaţi de acest scandal, cu atât mai mult cu cât constructorul japonez vine este implicat într-un alt scandal legat de rechemările la service.