O instituţie de credit a şters datorii de 62.000 de euro şi, respectiv, 52.000 de franci elveţieni (CHF), în urma negocierilor purtate în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), pe marginea unor cazuri sociale, au anunţat, ieri, reprezentanţii CSALB, într-un comunicat de presă.
Aceştia au subliniat că cele două cazuri sunt cele mai importante de până acum, din punct de vedere valoric, din istoria concilierii dintre consumatori şi bănci din ţara noastră.
Documentul citat arată: "Un consumator din Bucureşti a obţinut ştergerea unei datorii de 298.000 de lei (aproximativ 62.000 euro) în urma negocierii cu banca, intermediată de CSALB. În acest caz, banca a acceptat ştergerea întregii datorii pe care consumatorul o mai avea de achitat. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi într-un alt caz social, din Oradea, pentru care aceeaşi bancă a şters suma de 51.930 CHF.
Ambele cazuri depăşesc precedentul record valoric înregistrat la CSALB. Acesta era de 44.600 de euro, înregis-trat în aprilie 2019, în cazul unui consumator din Sighetul Marmaţiei.
În primele zile ale acestui an, aceeaşi bancă a luat decizii similare în cazul mai multor consumatori care aveau cazuri sociale dificile:
- Banca a închis un credit de consum fără ipotecă pentru B.I. din Bucureşti. Concilierea a rezultat prin remiterea sumei de 3.945 de euro către consumator. Pentru aceeaşi persoană, banca a stins descoperitul de cont în valoare de 3.288 de lei;
- Într-un alt caz, din Bucureşti, suma remisă consumatorului V.M. pentru închiderea creditului a fost de 8.553 de lei. În plus, banca a virat în contul acestuia suma de 1.785 de lei.
Alexandru Păunescu, Preşedintele Colegiului de Coordonare CSALB, subliniază: "În mai puţin de un an, precedentul record valoric a fost depăşit de două ori în cadrul Centrului. Chiar dacă rezultatul concilierii ne bucură, vorbim de cazuri sociale dificile, prin care nimeni nu şi-ar dori să treacă. Suntem nevoiţi să remarcăm că majoritatea băncilor comerciale sunt dispuse să sprijine consumatorii aflaţi în dificultate şi înţeleg nevoia reală de negociere a contractelor în care situaţia financiară a partenerilor s-a înrăutăţit. Nu în ultimul rând, observăm că mesajele pe care CSALB le-a transmis băncilor şi IFN-urilor în anul 2019, de a intra mai des în conciliere cu consumatorii şi de a fi mai flexibile în negocieri, dau rezultatele pe care piaţa bancară şi consumatorii le aşteptau".
Sebastian Guţiu, unul dintre conciliatorii CSALB, precizează: "Sunt un mare susţinător al căilor alternative de soluţionare a disputelor, care vin cu avantaje reale pentru părţi, fie că vorbim de termenul mai scurt de rezolvare, cheltuielile mai mici pentru bănci sau costuri zero pentru consumatori şi reducerea consumului emoţional. Predilecţia - culturală, aş spune - ca părţile cu interese contrarii să apeleze la instanţele de judecată, pare că exclude din start posibilitatea soluţionării necontencioase. Rolul concilierii este acela de a îndruma ambele părţi către găsirea unui numitor comun".
În ultimii 3 ani şi jumătate, peste 1.400 de români şi-au rezolvat problemele cu băncile şi IFN-urile, prin intermediul CSALB, iar suma totală obţinută în urma negocierilor depăşeşte 2 milioane de euro. Anul trecut, consumatorii au trimis peste 2.100 de cereri în care solicită intrarea în negociere cu instituţiile financiar-bancare, faţă de 1.293 de cereri trimise în tot anul 2018. Cele mai multe cereri vizează reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea soldului sau a costurilor asociate creditelor ipotecare sau de consum.