În perioada 14-16 iunie, echipa Autorităţii pentru Digitalizarea României a participat la cel de-al doilea Projectathon european care a adus împreună toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene la Bruxelles, pentru o sesiune maraton de testare peer-to-peer a componentelor Once-Only Technical System (OOTS - Sistemul Tehnic Once-Only), care va permite schimbul transfrontalier automatizat de documente administrative între instituţiile statelor membre, la cererea expresă a cetăţenilor europeni.
Unul dintre principalele beneficii ale acestui proiect este că, la nivel european, cetăţenii unui stat membru vor putea cere documente administrative de la o autoritate competentă dintr-un alt stat membru, parcurgând o procedură administrativă 100% online. Solicitarea cetăţenilor va genera dovada administrativă necesară de la autorităţile competente din mai multe sectoare administrative, precum educaţie, evidenţa vehiculelor şi a populaţiei, registrul comerţului etc., prin intermediul OOTS.
Projectathon #2 a oferit ţărilor Uniunii Europene o oportunitate excelentă de a verifica dacă sistemele sau soluţiilor lor naţionale care implementează principiul Once-Only respectă specificaţiile tehnice prevăzute de Regulamentul de implementare al sistemului tehnic. Totodată, Projectathon #2 a oferit statelor membre ocazia de a testa anumite componente legate de identitatea electronică, ce vor trebui integrate în Sistemul Tehnic Once-Only.
Autoritatea pentru Digitalizarea României este responsabilă pentru implementarea Sistemului Tehnic Once-Only în România, iar în cadrul proiectului-pilot a realizat trei pachete de testare stabilite la nivel european, care au vizat:
• componenta de punct de acces eDelivery;
• capacitatea de a realiza cereri către serviciile comune ale Comisiei Europene (intermediarul de elemente justificative şi registrul serviciilor de date);
• capacitatea de a primi un răspuns privind locaţia elementelor justificative solicitate în celălalt stat membru;
• transmiterea unei cereri direct către statul membru, conform informaţiilor furnizate de serviciile comune ale UE;
• primirea unui document din partea statului membru către care a fost făcută cererea.
Sistemul tehnic foloseşte soluţii digitale europene deja consacrate pentru a oferi acces la servicii publice transfrontaliere de calitate tuturor cetăţenilor Uniunii, soluţii precum: