Pasagerii români aveau dreptul să recupereze 34 milioane euro de la companiile aeriene, în ultimii trei ani, dacă ar fi cerut despăgubiri pentru zborurile cu probleme, potrivit Airhelp, compania care se ocupă cu obţinerea compensaţiilor pentru pasageri, ca urmare a întârzierii, anulării sau supraîncărcării zborului.
Datele companiei arată că aproximativ 120.000 de pasageri din România au fost afectaţi în ultimii trei ani de zborurile întârziate sau anulate. Din totalul numărului de zboruri programate în ultimele 36 de luni, peste 1.500 nu şi-au respectat programul de zbor, cele mai multe astfel de întâmplări având loc la nivelul anului 2016, când 566 de zboruri au fost întârziate sau anulate.
Ştefan Radu, country manager pe România al AirHelp, a declarat: "Mulţi pasageri nu-şi cunosc drepturile şi, deşi sunt eligibili pentru compensaţie, nu ştiu cum să o obţină sau de unde să înceapă. Dacă ne gândim că simpla scanare a boarding pass-ului îi ajută să-şi verifice eligibilitatea, iar noi le facilităm accesul la compensaţii - reprezentându-i inclusiv în instanţă dacă se ajunge acolo-, procesul ar trebui să fie foarte uşor. Însă, România nu a fost obişnuită cu astfel de abordări. Gândiţi-vă că numai 2% din populaţia globală îşi cunoaşte drepturile şi numai aproximativ 1% primeşte vreodată despăgubirile la care are dreptul. Nu avem cifre despre numărul global de persoane care solicită despăgubiri".
Potrivit Airhelp, la nivelul anului 2017, până în luna august inclusiv, 356 de curse au creat probleme unui număr de aproape 31.000 de pasageri români. Reprezentantul companiei consideră că dacă toţi aceştia ar aplica pentru despăgubire, aşa cum sunt îndreptăţiţi, conform Directivei Europene nr.261/2004, suma ce ar trebui achitată de către operatorii aerieni s-ar ridica la aproape nouă milioane de euro.
Conform datelor companiei, tot la nivelul anului 2017, cea mai aglomerată zi pe aeroporturile din România a fost 18 august, data la care erau programate 285 de zboruri cu plecare din România. Dintre acestea, 29 au avut întarzieri între 15 şi 180 de minute, două au avut întârzieri mai mari de trei ore, respectiv alte două au fost anulate. Din aproximativ 34.000 de pasageri din acea zi, 450 sunt eligibili pentru compensaţii, sumele totale fiind de aproape 138.000 de euro pentru cele patru zboruri.
Spre comparaţie, o ţară ca Polonia are aproximativ 330.000 pasageri afectaţi, cu o valoare eligibilă a compensaţiilor de aproape 91 milioane de euro, în timp ce Cehia are mai mult de 135.000 de pasageri afectaţi, iar Bulgaria mai puţin de 50.000.
Rata mică de aplicare pentru compensaţii a determinat AirHelp să intre în România.
Ştefan Radu a explicat: "Vă dau câteva exemple recente. La prima problemă cu zborurile TAP Portugal din această vară am avut o rată de aplicare sub 10%. La următoarea, rata s-a dublat. În prezent, din cauza anulărilor zborurilor Ryanair din septembrie şi octombrie, avem de trei ori mai mulţi pasageri care cer despăgubiri. În acest caz, persoanele afectate pot primi compensaţii de până la 400 de euro, indiferent de preţul plătit pe biletul de avion dacă Ryanair nu le-a anunţat de anulare printr-un mesaj personal, nu comun către baza de date, cu cel puţin 14 zile înainte de decolare. De asemenea, operatorul aerian trebuie să le ofere o destinaţie alternativă spre care să decoleze cu cel mult două ore înainte de ora iniţială şi să aterizeze la cel mult patru ore după cursa stabilită iniţial. Şi acestea sunt cazurile aduse în atenţia presei. Însă, zilnic, pe aeroporturile din toată ţara se înregistrează întârzieri, iar pasagerii ne contactează".
Pasagerii care pleacă din România au la dispoziţie trei ani pentru a cere despăgubiri în cazul unui zbor anulat, cu întârziere sau supraîncărcat, pe când în Franţa pasagerii au la dispoziţie doi ani, iar în Polonia un an.
Potrivit companiei, în general, anulările şi întârzierile pot aduce pasagerului compensaţii de până la 600 de euro. Valoarea despăgubirii depinde de durata zborului şi distanţa până la destinaţie, respectiv motivul anulării sau întârzierii.
Pasagerii care au zburat în ultimii trei ani şi au avut întârzieri sau anulări ale zborurilor, pot obţine despăgubiri fie reprezentându-se singuri, fie apelând la o companie specializată ca AirHelp.
Cei care optează să folosească serviciile AirHelp, trebuie să prezinte tichetul de îmbarcare ca să poată afla dacă zborul este sau nu eligibil pentru a cere despăgubiri. Dacă zborul este eligibil pentru compensaţii şi utilizatorul doreşte să apeleze la serviciile companiei, atunci va semna un acord, electronic. Cererea va fi apoi procesată. Pasagerul va primi soluţia între şase şi opt săptămâni, iar dacă primeşte compensaţie, AirHelp va încasa un comision de circa 25% din valoarea totală.
AirHelp, companie care se ocupă de obţinerea de compensaţii pentru persoanele aflate într-o astfel de situaţie, a intrat pe piaţa românească, de mai puţin de o lună, odată cu problemele care au apărut în urma anulării mai multor zboruri ale TAP Portugal. Până în prezent, compania a primit peste 200 de cereri de compensaţii, din care jumătate au fost pentru zborurile anulate de compania din Portugalia.
AirHelp a luat naştere în SUA când trei prieteni din Danemarca au avut o întârziere de zbor la întoarcerea din Bali. Au cerut despăgubiri, dar procesul a mers greu. S-au gândit astfel să creeze un sistem care să ajute pasagerii zborurilor cu probleme să primească compensaţii.
Start-up-ul a fost finanţat de incubatorul Y Combinator.
AirHelp este liderul mondial în obţinerea compensaţiilor pentru pasageri, ca urmare a întârzierii, anulării sau supraîncărcării zborului. Din 2013, când AirHelp a fost fondată, compania a ajutat peste trei milioane de pasageri să primească despăgubiri, în valoare de peste 160 de milioane de euro, la nivel mondial. AirHelp are reprezentanţe în Europa, Asia şi America de Nord, care deservesc 30 de ţari, oferind asistenţă în 16 limbi. Compania are peste 500 de angajaţi la nivel mondial.