Operatorul bursier paneuropean Euronext a finalizat recent vânzarea operaţiunilor de date de piaţă, relaţii cu investitorii, soluţii de portofoliu şi de tranzacţionare din cadrul Bursei din Oslo (Oslo Bors), pe care a achiziţionat-o în 2019.
Euronext a înstrăinat Oslo Market Solutions (OMS) către furnizorul de soluţii de tranzacţionare Infront, după integrarea şi trecerea Oslo Bors pe platforma sa Optiq.
OMS a generat venituri de 3,3 milioane de euro în 2020.
Euronext a informat că vânzarea a fost iniţiată după integrarea Oslo Bors, astfel încât să se poată concentra din nou pe ofertele sale de bază, după o revizuire strategică a afacerii. Bursa paneuropeană a menţionat că va continua să colaboreze îndeaproape cu Oslo Market Solutions pentru a asigura serviciile necesare clienţilor săi.
Amintim că, în iulie 2019, Euronext a încheiat cu succes oferta de preluare integrală a Oslo Bors VPS, punând capăt unei bătălii de cinci luni pe care a dus-o cu rivalul american Nasdaq pentru piaţa norvegiană. După această preluare, Euronext operează pieţele din Paris, Amsterdam, Bruxelles, Dublin, Lisabona, Londra şi Oslo.
Euronext a câştigat efectiv controlul Bursei din Norvegia după ce, la data de 27 mai 2019, Nasdaq şi-a retras propunerea de preluare a Oslo Bors. Decizia Nasdaq a venit după ce, în aceeaşi lună, Euronext a obţinut aprobarea Ministerului de Finanţe din Norvegia pentru preluarea integrală a Oslo Bors.
Succesul Euronext în această tranzacţie a blochat ambiţia Nasdaq de a se extinde cât mai mult în regiunea din nordul Europei, unde operatorul american deţine deja pieţele din Suedia, Danemarca, Finlanda şi Islanda, respectiv în zona baltică, unde controlează bursele din Estonia, Letonia şi Lituania.
Anul acesta, în luna mai, Euronext s-a aliat cu casa paneuropeană de clearing pentru acţiuni EuroCCP, extinzând serviciile de profil derulate de Euronext Oslo Growth Market. EuroCCP va lansa la data de 28 iunie operaţiunile pentru toate tranzacţiile executate pe piaţa din Norvegia, după testele derulate luna aceasta.
Euronext a obţinut venituri de 249,2 milioane de euro în primele trei luni din 2021, cu 5,2% mai mari comparativ cu aceeaşi perioadă din 2020, în baza unei evoluţii organice solide pe segmentul non-trading şi a contribuţiilor achiziţiilor recente. Câştigul operaţional (EBITDA) s-a diminuat cu 0,9%, la 148,7 milioane de euro. Profitul net a însumat 98,2 milioane de euro, în creştere cu 2,2%.
Însă, veniturile din tranzacţiile derulate prin divizia Spot FX au însumat 6,1 milioane de euro, în scădere cu 24,5% faţă de trimestrul întâi din 2020.
La Euronext sunt listate aproape 1.900 de companii cu o capitalizare totală de piaţă de 5,6 trilioane de euro, conform datelor de la finele lunii martie.
• Parteneriat PrimaryBid - Euronext, destinat investitorilor de retail francezi
Fintech-ul PrimaryBid din Marea Britanie, care le oferă investitorilor individuali (de retail) pre-acces la oferte publice iniţiale (IPO-uri), a intrat într-un parteneriat cu Euronext, urmărind astfel să-şi lanseze serviciul în Franţa.
Conform businessinsider.com, investitorii de retail nu pot accesa IPO-urile înainte să înceapă tranzacţionarea pe pieţele bursiere, iar mai puţin de o treime din IPO-urile din Marea Britanie au inclus, în 2020, o ofertă retail.
Acesta este cel de-al doilea parteneriat al companiei PrimaryBid, după cel realizat cu London Stock Exchange (LSE - Bursa din Londra) în 2019.
PrimaryBid a deschis accesul la 140 de IPO-uri în Marea Britanie, inclusiv pentru 12.000 de investitori de retail în PensionBee şi 70.000 în Deliveroo. PrimaryBid poate fi folosit acum de investitorii francezi de retail care au făcut din ce în ce mai multe plasamente în acţiuni listate, pe parcursul perioadei de pandemie.
PrimaryBid le permite investitorilor să cumpere acţiuni cu potenţiale reduceri de preţ, ceea ce le vine în ajutor, mai ales că preţurile acţiunilor cresc adesea după ce sunt listate pe o piaţă. Fintech-ul şi-ar putea extinde oferta şi în celelalte ţări europene în care îşi desfăşoară activitatea Euronext, precum Olanda.
• Vânzătorul de maşini second-hand Aramis Group vrea să atragă până la 481 milioane euro din listarea la Euronext Paris
Aramis Group din Franţa, companie care vinde maşini second-hand prin intermediul unor site-uri precum CarSupermarket, Bestcarbuyer.com sau Motordepot, speră să atragă între 446 şi 481 de milioane de euro printr-o ofertă publică iniţială (IPO) care se desfăşoară la Euronext Paris.
Grupul auto Stellantis, acţionarul majoritar al Aramis, nu va înstrăina acţiuni în cadrul ofertei. Conform Aramis, intervalul de preţ indicativ pentru această ofertă este de 23-28 euro/acţiune.
IPO-ul Aramis va consta în vânzarea de acţiuni comune noi de circa 250 de milioane de euro, plus titluri existente ale cofondatorilor Nicolas Chartier şi Guillaume Paoli, dar şi ale altor investitori. Chartier şi Paoli au informat că banii pe care îi vor obţine din IPO vor fi utilizaţi pentru realizarea strategiei companiei, care presupune o creştere rapidă pe pieţele existente, inclusiv achiziţii în ţări europene în care nu este prezentă.
IPO-ul se va închide la data de 17 iunie, iar acţiunile Aramis vor fi lansate la tranzacţionare o zi mai târziu, pe Euronext Paris.
Creat în 2001, de Phil Wilkinson, retailer-ul Aramis a realizat o cifră de afaceri de peste 255 de milioane de euro în 2020.
CarSupermarket şi Motordepot au devenit parte a grupului Aramis în martie anul acesta. Aramis Group mai vinde online maşini second-hand prin intermediul celor trei branduri ale sale: Aramisauto în Franţa, Clicars în Spania şi Cardoen în Belgia.
• ABO-Group Environment a debutat la Euronext Paris
ABO-Group Environment, o companie care asigură soluţii de inginerie pentru mediu, operând în sectoarele de geotehnică, remedierea solului, energie, gestionarea apei şi a deşeurilor, s-a listat săptămâna trecută pe segmentul C al pieţei reglementate Euronext din Paris, sub simbolul "ABO".
ABO ajută organizaţiile şi autorităţile locale din Belgia, Olanda şi Franţa să facă faţă provocărilor majore ale prezentului, cum sunt riscurile legate de schimbările climatice sau poluarea solurilor. După listarea la Euronext Bruxelles, în 2014, listarea la Euronext Paris a fost un pas natural pentru ABO-Group Environment, deoarece grupul obţine acum peste 50% din veniturile sale în Franţa, în urma a trei achiziţii recente. Prin această listare duală, grupul urmăreşte să-şi sporească vizibilitatea, repectiv să-şi continue expansiunea şi consolidarea comercială pe piaţa franceză a serviciilor geotehnice şi de mediu.
ABO-Group Environment a pus pe piaţă 10.568.735 de titluri comune, prin listare directă, iar compania a fost admisă la tranzacţionare în data de 4 iunie.
Frank De Palmenaer, CEO-ul ABO-Group Environment, a declarat: "Această listare susţine expansiunea grupului în Franţa şi pe pieţele noastre istorice, care sunt susţinute de nevoia de soluţii de inginerie adaptate în mod special pentru construcţii durabile şi aspecte complexe de remediere a solului. Suntem foarte încântaţi că putem beneficia acum de vizibilitatea sporită a brandului şi acţiunilor noastre, împreună cu partenerii şi investitorii, şi aşteptăm cu nerăbdare să implementăm în continuare planul nostru strategic de investiţii până în 2025".
• Accor Acquisition, primul SPAC listat în Europa
Accor Acquisition Company, o societate de tip SPAC susţinută de grupul hotelier francez Accor, s-a listat la Euronext în iunie, sub simbolul "AAC".
Un SPAC este o companie creată doar în scopul achiziţionării unei societăţi existente. Astfel, AAC a luat fiinţă ca să realizeeze achiziţii de companii care operează în domenii adicente ospitalităţii.
Accor Acquisition Company este prima companie de tip SPAC listată în Europa şi urmăreşte să realizeze achiziţii în sectoare precum alimente şi băuturi; lucru flexibil, wellness, divertisment şi evenimente; tehnologie de călătorie.
Amir Nahai, directorul general al Accor Acquisition Company, spune: "Plasamentul de succes şi listarea Accor Acquisition Company demonstrează încrederea investitorilor în proiectul nostru, dar şi atractivitatea Euronext. Suntem mândri că am devenit primul SPAC listat din Europa".
Grupul hotelier Accor are în administrare mai bine de 5.100 de proprietăţi şi 10.000 de localuri cu mâncare şi băuturi în 110 ţări.