Transferul unui pachet de 13% din Portul Constanţa de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local ar duce la falimentul tuturor proiectelor de investiţii în port, iar acesta va stagna economic, ne-a declarat Corneliu Idu, preşedintele "Comvex", unul dintre cei mai importanţi jucători din port.
După ce în Portul Constanţa au avut loc proteste, la începutul săptămânii împotriva transferului, iar primarul Radu Mazăre a acuzat că sindicaliştii sunt, de fapt, "plătiţi" de oamenii de afaceri Corneliu Idu şi Gabriel Comănescu, preşedintele "Comvex", a declarat, în exclusivitate pentru ziarul "BURSA": "Am certitudinea că satisfacerea dorinţei primarului Mazăre ar avea drept consecinţă falimentul tuturor proiectelor de investiţii prezente şi viitoare, iar portul va fi condamnat la o stagnare economică.
Afirm cu toată seriozitatea şi sper ca toată lumea să înţeleagă acest fapt: un port este un obiectiv strategic naţional, iar legislativul şi executivul unui stat au obligaţia de a depune diligenţele necesare în vederea protecţiei legislative şi administravive a portului".
Corneliu Idu a precizat că este unul dintre cei mai importanţi plătitori de taxe şi impozite şi, în acest sens, a solicitat primarului Radu Mazăre să îi arate respectul cuvenit: "Nu am avut niciodată o întâlnire oficială sau neoficială cu primarul Mazăre (poate şi datorită faptului că nu am intrat niciodată într-un club de noapte). Investiţia totală în terminalul Comvex este de aproximativ 50 de milioane de euro. Avem parteneri atât în România, cât şi în afara ţării pentru tranzitul de mărfuri. Suntem într-o continuă competiţie atât cu terminalele de mărfuri vrac din porturile ruseşti, ucrainene şi bulgăreşti de la Marea Neagră, cât şi cu terminalele din Croaţia. Să raportezi interesul macroeconomic naţional şi internaţional al Portului Constanţa la nivelul unor interese ale locuitorilor Constanţei este greu de acceptat".
Domnia sa a mai adăugat că nu a văut niciun studiu de impact economico-financiar cu privire la această iniţiativă a primăriei Constanţa, ci "doar declaraţii cu tentă electorală în presa locală şi naţională".
Potrivit domnului Idu, legea portului este diferită datorită complexităţii şi specificităţii activităţii economice desfăşurate în port: "Să compari cel mai mare port de la Marea Neagră cu modesta staţiune Mamaia este ca şi cum ai compara un elefant cu un pui de pescăruş", a mai menţionat omul de afaceri, care a mai afirmat că argumentele folosite pentru această tranzacţie sunt derizorii: "Sunt consternat de uşurinţa şi lipsa de seriozitate în privinţa unei schimbări majore pentru acest gigant economic, cum este portul Constanţa. Argumente de genul «portul Constanţa să atingă nivelul staţiunii Mamaia» (n.r. comparaţie făcută de primarul Radu Mazăre) sunt mai mult decât derizorii, greu de catalogat. Nimeni nu vorbeşte de impactul legislativ sau economico-financiar. Din punct de vedere financiar, se pune problema în ce măsură bugetul local poate susţine proiectele de investiţii în porturile maritime? O reparaţie a unui cheu este evaluată la circa 10 milioane de lei. Din declaraţiile domnului Mazăre reiese clar că bugetul local nu va susţine proiecte de finanţare şi dezvoltare ale porturilor maritime (nici nu ar avea cum), ci, dimpotrivă, se urmăreşte reacţia inversă: portul Constanţa să contribuie la creşterea bugetului local".
Primarul Constanţei, Radu Mazăre, a spus, ieri, că cei care protestează în Portul Constanţa fac parte dintre angajaţii celor două companii care se împotrivesc trecerii unui pachet de 13% din acţiunile portului de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local Constanţa. Domnia sa a precizat: "Domnii de la sindicate spuneau că lucrează în jur de 30.000 de oameni în port, iar la proteste sunt cam 200. Nu v-aţi pus un semn de întrebare? Dacă ei sunt 200 în port, de unde vor merge 5.000 la Bucureşti? Am să vă spun eu exact: aceşti 200 sunt din angajaţii domnului Comănescu (nr. Gabriel Comănescu, preşedintele Grup Servicii Petroliere), angajaţi cărora nu le plăteşte taxele în România, pentru că primesc lefurile din Cipru, unde nu plăteşte nici acolo. Mai bine s-ar ocupa sindicatele de problema asta, că săracii oameni, după ce-i dă afară, sunt fără cărţi de muncă, fără asigurări. Aceştia sunt mulţii angajaţi care protestează în Portul Constanţa. Cu restul am avut discuţii şi am în continuare, nu au nicio problemă\".
Primarul Constanţei a precizat că sunt două sau trei firme care se împotrivesc proiectului, "şi anume a milionarului Comănescu şi a milionarului Idu": "Eu deocamdată pe acestea două le ştiu, nici nu ştiu dacă e şi o a treia\", a afirmat Radu Mazăre, la finalul şedinţei Consiliului Local de ieri, citat de Mediafax.
Corneliu Idu a replicat: "Declaraţia domnului Mazăre, care a spus că sindicaliştii sunt plătiţi de Corneliu Idu şi Gabriel Comănescu, este una tipică, fără suport doveditor, şi o deviere mediatică a primarului. Afirmaţia este calomnioasă nu numai la adresa mea sau a domnului Comănescu, ci şi la adresa tuturor sindicaliştilor. Probabil că primarului i-a fost greu să accepte ideea că sindicaliştii au sesizat pericolul unei astfel de iniţiative".
Radu Mazăre a spus că marţi s-a întâlnit cu doi operatori din Portul Constanţa, urmând ca ieri să aibă loc o întâlnire cu o a treia societate. "Ieri (n.r. - marţi) am fost la doi operatori mari din port care m-au invitat, anume la Minmetal şi la Chimpex, şi care şi-au exprimat şi poziţia publică. Astăzi (nr. ieri) merg la un alt mare operator, la Umex. Acest periplu o să-l continui pentru că aproape toţi operatorii din port şi-au exprimat intenţia de a-i vizita şi de a discuta despre ceea ce înseamnă acest transfer, despre cum ar urma municipalitatea, în calitate de acţionar, să se implice, despre problemele lor de acolo", a afirmat edilul constănţean.
La finalul şedinţei Consiliului Local, preşedintele sindicatului din cadrul Şantierului Naval Constanţa, consilierul local Dede Perodin, a declarat jurnaliştilor că sindicaliştii din SNC nu au participat şi nici nu vor participa la protestele care au loc în port deoarece sunt de acord cu preluarea pachetului de 13 la sută din acţiunile APM, susţinând că acesta va fi un lucru bun pentru comunitatea portuară. El a precizat că la proteste participă numai sindicate din cadrul unor operatori portuari. Dede Perodin a mai spus că sindicatul pe care îl conduce are peste o mie de membri.
Peste 300 de angajaţi portuari au protestat, de luni până miercuri, în fiecare dimineaţă, în faţa sediului Administraţiei Porturilor Maritime, opunându-se ca municipalitatea să primească un nou pachet de acţiuni în port, la protest fiind aduse şi zece utilaje care au claxonat pe toată durata acţiunii. Ei ameninţă că vor continua acţiunile de protest săptămânile viitoare, luând în calcul şi oprirea lucrului în port.
Luni, o delegaţie a Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare s-a întâlnit cu primarul Radu Mazăre, însă discuţiile nu au ajuns la niciun rezultat. Cele două părţi s-au acuzat reciproc, primarul spunându-le sindicaliştilor că îi apără pe oamenii de afaceri din port, iar sindicatele acuzându-l că i-a forţat pe cei care au semnat pentru transferul de acţiuni.
În prezent, Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cu 60 la sută din acţiuni, Fondul Proprietatea deţine 20 de procente şi tot 20 de procente are şi Consiliul Local Municipal. Guvernul şi autorităţile locale propun ca structura acţionariatului APM să fie următoarea: 33 la sută Consiliul Local Constanţa, 33 la sută Ministerul Transporturilor, 20 la sută Fondul Proprietatea şi 14 la sută din acţiuni să fie listate pe Bursă.
1. ALTERNATIVE?
(mesaj trimis de Theodor în data de 22.05.2014, 09:47)
Foarte putini dintre noi cunosc alternativele de administrare a porturilor maritime,dar si care sunt acelea care permit dezvoltarea lor durabila.
Un interviu cu o asemenea administratie,la un mare port ,ne-ar lamuri.