"Polonia a anunţat marţi oficial că a sistat negocierile cu compania europeană Airbus pentru achiziţia a 50 de elicoptere militare multirol de tipul Caracal, un contract, care dacă s-ar fi concretizat, ar fi avut o valoare de circa 3,5 miliarde de dolari", pentru că Airbus Helicopteres "nu a prezentat propuneri de offset care să răspundă interesului economic şi de securitate al statului polonez", transmit agenţiile AFP şi Reuters, preluate Agerpres. "Pentru guvernul polonez principala prioritate este asigurarea securităţii statului şi condiţiile pentru dezvoltarea industriei poloneze de apărare. Discrepanţele dintre poziţiile de negociere ale ambelor părţi au făcut imposibilă obţinerea unui compromis, prin urmare continuarea discuţiilor este inutilă" - comunicat al Ministerului Economiei din Polonia.
Pe româneşte, asta înseamnă că: 1) Dacă Airbus Helicopteres nu angajează companii poloneze pentru fabricarea unei ponderi semnificative a componentelor, măcar pentru cele 50 de elicoptere pentru armata poloneză, atunci guvernul alege alt furnizor. 2) Pentru asigurarea securităţii statului este importantă achiziţia de armament, dar poate că mai importantă este dezvoltarea industriei naţionale de apărare.
Această poziţie poate fi valabilă pentru orice stat european, deşi nu sunt multe care să o proclame la fel de răspicat ca şi Polonia. Renunţarea la elicopterele produse de Airbus Helicopteres este mesajul cu care o ţară demnă îl întâmpină pe preşedintele francez Franşois Hollande, a cărui vizită în Polonia este programată pentru 13 octombrie.
Prin comparaţie, România iese prost, atât pe fond, cât şi formal. Declaraţiile sforăitoare despre cooperarea franco-română în construcţia elicopterelor, prilejuite de vizita din septembrie a lui Hollande în România, acoperă o realitate modestă.
1) S-a vorbit de investiţii franceze de 50 milioane euro, dar Airbus Helicopteres a construit la Ghimbav o hală mare, frumos iluminată şi goală, fără nici un utilaj. Contabilizând şi platforma din beton, ne apropiem cu greu de cele 5,2 milioane euro, cu care statul român a subvenţionat proiectul. Până una, alta, se pare că numai noi am investit la Ghimbav...
2) Punerea în funcţiune a fabricii este explicit condiţionată de comenzile statului român.
3) În ciuda declaraţiilor făcute presei, nici o întreprindere românească de profil nu a fost contactată pentru a colabora la producerea elicopterelor ce urmează a fi livrate României. Reiese că vorbim de asamblare, nu de fabricare...
4) Această realitate nu limitează entuziasmul declarat al premierului Cioloş şi al vicepremierului Borc, care au cerut instituţiilor din subordine să stabilească necesarul de elicoptere...
5) Comparaţiile cu experienţa DACIA/ RENAULT este complet deplasată, nu numai pentru că acolo a fost o privatizare, ci, mai ales, pentru ca RENAULT şi-a adus subcontractorii în România şi a generat zeci de mii de locuri de muncă în industriile orizontale. Airbus nu a acceptat offset-ul nici pentru cele 50 de elicoptere destinate armatei poloneze, darămite pentru cele maximum 15 elicoptere produse pe an pentru România.
În concluzie, aş spune: Polonia - România 1-0. Teamă mi-e că nici la fotbal n-om ieşi mai bine.
1. Modelul pe care repetentul il are in corigent...
(mesaj trimis de MA în data de 07.10.2016, 00:29)
Sintem destul de jos ca sa ne permitem sa asezam stacheta mai sus... In UE sint trei tari - cum sa le spun, sa nu vexez? Caut un eufemism... caut... am gasit! - necorespunzatoare ( a se remarca, n-am zis de cacao!)... Romania, Grecia si Polonia. Ultima e frumos ambalata, catolica, a dat recent un papa, mai putin recent un Lech Walesa, doi expati parisieni si pe Lolek si Bolek. Asta a dat o glazura nemeritata colivei care e Lesia, din toate punctele de vedere. Haideti sa fim seriosi si sa cautam modele mai la vest, mai la sud, mai in alta parte! PS Bulgaria sau chiar amarita de Moldova au economii mai serioase...
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de MAKE în data de 07.10.2016, 09:47)
N-ati incuviinta sa gasim modelul mai in propriul nostru centru mai adinc?
1.2. Puteti detalia? (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Sorin în data de 07.10.2016, 18:18)
Bulgaria, Moldova au economii mai serioase decat Polonia...? (Am trait 2 ani in Lesia, nu mi-a placut atmosfera, dar am admirat seriozitatea lor in munca si IMM-urile care isi ofereau serviciile unele altora, nu doar multinationalelor din afara...) Puteti argumenta ceva mai in detaliu? Multumesc.
2. Exemplu excelent
(mesaj trimis de x în data de 07.10.2016, 08:12)
Diferenta intre o economie puternica condusa din interior fata de o economie colonizata condusa din exterior de niste oameni pe care nu ii alege nimeni.
2.1. Cu tot respectul... (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de MA în data de 07.10.2016, 11:28)
Dati-mi si mie un exemplu de brand maret polonez, un produs mai bun decit omologul lui strain...
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de IARV în data de 07.10.2016, 13:41)
Totusi e un inceput. Inca nu s-a anuntat ce componente vor fi produse in companiie din Romania. Aveti informatii in acest sen? Daca nu atunci comparatia cu Polonia este tendentioasa. Radu Sarbu ar fi avut posibilitatea sa se informeze si sa ne informeze. Multumim!
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2016, 14:03)
alimentare sunt gârlă, produse de bricolaj game almost lucs la preturi de gunoaie produse în Romania.
3. Te mai uiti un pic si la cine scrie
(mesaj trimis de Dyogene în data de 07.10.2016, 14:27)
Fondul Proprietatii de Stat... ce privatizari, ce afaceri se mai faceau. Si sa vii acum sa dai lectii e putin asa... bizar.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2016, 14:46)
intradevar Polonia o tara de 2 lei:Pib 500 miliarde euro si salariu dublu ca in Romania,cu un govern care nu doreste CIUBUC!!!!!
5. Mea culpa!
(mesaj trimis de MA în data de 07.10.2016, 14:58)
In fapt, aveti dreptate. Inteleg eu mai mult decit citesc. Nimeni n-a spus aici ca Polonia e o super tara, ci doar ca e mai ok decit Romania, ceea ce e aproape adevarat...
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2016, 16:44)
Mergi acolo si vei intelege de ce Romania nu va ajunge ca Polonia nici in 30 de ani.
5.2. Nu vreau... (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de MA în data de 07.10.2016, 18:44)
... sa merg in Polonia. Nici sa ramin in Romania. Sint, din fericire, multe alte optiuni.
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2016, 20:21)
pfuai, ce șah-mat cu burghiul. Spuneam să te informezi despre ce vorbești.
6. Rețeta standard...
(mesaj trimis de Shadow în data de 09.10.2016, 06:01)
Vedem că inaltele oficialități franceze (presedinte, ministrul apărării) se comporta ca niște agenți de reprezentare economică a intereselor Airbus. Rețeta a fost probată si in Romania in septembrie anul curent. O vizită scurtă de prezentare a H215 (o vechitura spoita apărută pe la sfârșitul anilor '70) făcută de Le Drien urmată apoi de "vizita de stat" a lui Holland. De fapt, în discursurile tipului tema elicopterelor a fost comuna (si repetată ca atare), ceea ce mă face să cred că asta a fost principalul scop al vizitei lui în Romania.
Atitudinea polonezilor merita toată admirația. Au respins niște condiții care li s-au părut că nu le avantajează interesele economice. Oricum există alternative pe piața furnizorilor de elicoptere, Airbus nu e singurul producător de aparate utilitare sau multirol.
Sper ca autoritățile române să înțeleagă și să învețe din exemplul polonez.