Exporturile "Biofarm" merg în şapte ţări
Aristică Brânzan
Ziarul BURSA #Companii / 7 noiembrie 2011
Înfiinţată în urmă cu nouă decenii (anul 1921), societatea "Biofarm" S.A. Bucureşti este unul dintre producătorii tradiţionali de medicamente şi suplimente alimentare din România, având o experienţă de 90 de ani în domeniu şi un portofoliu de peste 190 de produse, multe dintre acestea existând pe piaţa românească de peste 30 de ani (Bixtonim, Triferment, Colebil, Cavit, Anghirol, Panzcebil etc). Compania bucureşteană este certificată în conformitate cu cerinţele standardului EN ISO 9001:2000 şi ale Ghidului privind buna practică de fabricaţie (GMP) pentru toate liniile de fabricaţie. Cu laboratoare de cercetare de cel mai înalt nivel, linii de producţie moderne şi o puternică echipă de reprezentanţi medicali şi de vânzări, "Biofarm" S.A. Bucureşti se regăseşte, de mulţi ani, în topul primilor 3 producători români de soluţii şi suspensii pentru administrare orală, este cel mai important producător intern de capsule gelatinoase moi şi unul dintre cei mai mari fabricanţi de comprimate şi drajeuri din România. În prezent, Biofarm Bucureşti are un capital social de 109.486.150 lei, împărţit în 1.094.861.499 acţiuni cu valoarea nominală de 0,1 lei, principalii săi acţionari fiind SIF Oltenia S.A. Craiova (25,28%), SIF Banat-Crişana S.A. Arad (16,66%), SIF Moldova S.A. Bacău (12,21%) şi AVAS (1,04%), în prima parte a acestui an desfăşurându-şi activitatea cu un număr mediu de 354 salariaţi.
(Interviu cu domnul Dănuţ Vasile, director general "Biofarm" Bucureşti)
• Compania a depus spre înregistrare produse în alte patru ţări
Reporter: În ultimii doi ani, activitatea "Biofarm" Bucureşti s-a încheiat cu profituri semnificative. Cum a decurs aceasta în prima parte a lui 2011?
Dănuţ Vasile: În prima jumătate a acestui an, compania "Biofarm" şi-a consolidat poziţia pe piaţa farmaceutică românească, înregistrând o creştere de 22% a vânzărilor în unităţi, comparativ cu perioada similară a anului 2010. În ceea ce priveşte evoluţia principalilor indicatori economico-financiari, cifra de afaceri pe primul semestru a crescut cu 19% (49.483.150 lei), veniturile totale cu 21% (52.509.489), iar profitul net cu 14% (11.013.415%) faţă de realizările obţinute în aceeaşi perioadă a anului trecut. La 30.06.2011, activele circulante însumau 112.950.218 lei (13.927.323 lei stocuri, 29.761.100 lei creanţe, 67.459.356 lei investiţii financiare pe termen scurt, 1.802.439 lei casa şi conturi la bănci), iar datoriile totale 27.751.994 lei din care 27.072.761 lei cu scadenţa sub un an. Obligaţiile faţă de bugetul statului şi bugetele locale, respectiv impozite, fonduri speciale şi taxe au fost achitate la termenele scadente.
Un rol important în obţinerea rezultatelor înregistrate de compania Biofarm în primele 6 luni 2011 versus semestrul I 2010 l-au avut campaniile media şi comerciale adresate consumatorilor finali cu scopul de a-i familiariza cu produsele sale, produse recunoscute pentru efectele terapeutice, pentru calitatea lor şi pentru preţurile accesibile. Deşi cheltuielile de marketing şi vânzări au crescut în această perioadă faţă de perioada similară a anului trecut, campaniile comerciale, media şi de marketing care le-au generat au atras noi consumatori şi au întărit poziţia Biofarm în piaţă.
Reporter: Cum a evoluat activitatea de export a Biofarm în prima parte a acestui an?
Dănuţ Vasile: În ceea ce priveşte vânzările la export, rezultatele obţinute în perioada ianuarie-iunie 2011 sunt foarte bune, în creştere cu 25% a vânzărilor în unităţi şi 37% a vânzărilor în valoare faţă de perioada similară a anului 2010, îmbunătăţirea activităţii de export fiind unul dintre obiectivele strategice ale companiei pe termen mediu şi lung. În prezent, Biofarm S.A. exportă produsele sale în 7 ţări, a depus spre înregistrare produse în alte 4 ţări, a deschis o reprezentanţă în Republica Moldova şi extinderea continuă.
Reporter: Ce investiţii au fost finalizate în cursul primului semestru din acest an pentru modernizarea şi extinderea capacităţilor de producţie şi depozitare?
Dănuţ Vasile: În primul semestru din 2011 au fost efectuate investiţii în valoare de 3.351.992 lei, din care 2.540.716 lei avansuri imobilizări corporale, 696.036 lei instalaţii tehnice şi maşini şi 77.225 lei construcţii, marea majoritate a acestora fiind efectuate pentru construirea depozitului Biofarm, care se estimează a fi dat în folosinţă până la sfârşitul acestui an.
Reporter: Cum a evoluat în ultima perioadă piaţa internă pe segmentul de activitate?
Dănuţ Vasile: Referitor la piaţa farmaceutică românească, aceasta a fost afectată atât de efectele crizei mondiale, materializate în principal prin devalorizarea monedei naţionale în raport cu euro, cât şi de măsurile administrative adoptate în ultimii ani, cum ar fi noua modalitate de calcul a preţurilor pentru medicamentele generice, prelungirea termenelor de plată pentru medicamentele compensate/gratuite sau introducerea sistemului clawback. Toate aceste probleme cu care piaţa farmaceutică românească s-a confruntat în ultima perioadă de timp au dus în final la crearea unei crize a lichidităţilor, a unui blocaj la nivelul farmaciilor şi al distribuitorilor şi la scăderea puterii de cumpărare.
Cu toate acestea, compania "Biofarm" S.A. se numără în continuare printre primii 10 producători de medicamente, iar acest lucru certifică faptul că "Biofarm" S.A. este recunoscut ca fiind producătorul unor medicamente şi suplimente de foarte bună calitate la preţuri accesibile.
Reporter: Care sunt greutăţile cu care se confruntă societatea, raportat la mediul economico-financiar intern şi internaţional?
Dănuţ Vasile: "Biofarm" va continua să implementeze strategii menite să ajute la dezvoltarea companiei şi la menţinerea cotei de piaţă în contextul actual. Cu toate acestea, evoluţia companiei va fi influenţată, ca şi până acum, atât de criza economico-financiară internaţională, cât şi de anumite măsuri luate în domeniul farmaceutic de către autorităţile locale, cum ar fi stabilirea unui nou curs valutar, neplata la timp a facturilor de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate sau noua modalitate de calcul a preţurilor pentru medicamente generice, conform Ordinului 75/2009.
Reporter: Cum va afecta introducerea taxei de clawback evoluţia pieţei farmaceutice româneşti şi activitatea companiei Biofarm?
Dănuţ Vasile: Introducerea taxei de clawback va impacta negativ atât industria, cât şi pacienţii. Având în vedere faptul că producătorii de medicamente nu îşi vor putea permite să subvenţioneze statul pentru produse neprofitabile, aceştia vor începe să retragă de pe piaţă o serie de produse, fapt care îi va afecta cu siguranţă pe pacienţi. De asemenea, pe măsură ce profitul va scădea din cauza plăţii acestei taxe, vor avea de suferit şi angajaţii din domeniu, deoarece producătorii vor începe să reducă tot mai mult şi investiţia în oameni.
În ceea ce priveşte societatea "Biofarm" S.A. este foarte greu să definim impactul, datorită faptului că nu cunoaştem în totalitate anumite detalii legate de creşterea pieţei de produse compensate şi de compensarea efectivă, detalii care vor fi stabilite de către CNAS.
Reporter: Vă mulţumesc.
Compania "Biofarm" are în prezent un portofoliu de 197 de produse, care acoperă aproximativ 60 de arii terapeutice: sistemul digestiv, suplimente de calciu, afecţiunile cardiovasculare, produse pentru aparatul respirator, produse hepatoprotectoare, produse dermatologice.