Fabrica Volkswagen nu se face în România, ci în Turcia

Vlad Dobrea
Ziarul BURSA #Internaţional #Auto / 19 decembrie 2019

Colaj de MAKE

Colaj de MAKE

Concernul german Volkswagen (VW) nu ia în considerare alte ţări în afară de Turcia pentru construirea noii sale fabrici multibrand, evaluată la 1,3 miliarde de euro (1,4 miliarde de do­lari), potrivit unor surse, citate de Automobilwoche.

După ce a decis să amâne demararea investiţiei sale în Turcia, ca urmare a conflictelor acesteia cu Siria, Volkswagen a analizat mai multe posibile locaţii pentru noua sa fabrică din Europa de Est, inclusiv România, Serbia şi Bulgaria, dar până la urmă grupul german a optat tot pentru Turcia. În Manisa, la 40 km de oraşul Izmir, urmează să fie construită o uzină cu o capacitate anuală de producţie de 300.000 de vehicule, unde sunt programate să fie fabricate modelele Passat şi Skoda Superb, începând din 2022.

VW nu se aşteaptă la probleme legate de capacitate din cauza întârzierii deciziei. "Avem spaţiu de manevră în ceea ce priveşte reţeaua de producţie", a afirmat un purtător de cuvânt al grupului german.

Gigantul auto nu reuşeşte să-şi depăşească rivalii din Asia din cauza costurilor ridicate cu forţa de muncă la fabricile sale din Europa Occidentală, ceea ce a determinat o schimbare de direcţie, spre Europa de Est. Volkswagen are uzine în regiune, care produc pentru diferitele sale branduri în Polonia, Slovacia, Cehia, Ungaria şi Bosnia-Herţegovina.

Propunerea eşuată a României

Fostul ministru al Mediului de afaceri, Ştefan Radu Oprea, a informat, în luna octombrie, că oferta ţării noas­tre pentru uzina Volkswagen a fost "cea mai competitivă dintre statele UE.

Conform acestuia, reprezentanţii autorităţilor române şi cei ai Volkswagen au avut o şedinţă de lucru la Arad, unde a fost prezentat potenţialul zonei respective, iar Guvernul a transmis oferta de ţară. Ştefan Radu Oprea a menţionat că gigantul auto avea o listă s­curtă cu amplasamente vizate, iar România şi Bulgaria figurau pe aceas­tă listă. În cazul nostru, zona luată în calcul era una cu "intensitate a ajutorului de stat, în conformitate cu normele europene", mai mare decât cea din Bulgaria, a mai spus ministrul demis al Mediului de afaceri.

Grupurile PSD au depus, în 28 octombrie, la Birourile Permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, o propunere de Declaraţie a Parlamentului privind sprijinirea demersurilor ţării noastre pentru atragerea investiţiei Grupului Volkswagen, prevăzută, iniţial, pentru Turcia.

Ştefan Radu Oprea a scris, atunci, pe pagina sa de Facebook: "Avem nevoie de consensul tuturor forţelor politice atunci când discutăm despre interesul strategic al României şi o investiţie ca cea a grupului Volkswagen poate aduce o creştere a competitivităţii, o echilibrare a balanţei comerciale.

Ca ministru al GuvernuluiDăncilă, am prezentat o strategie de atragere a acestei investiţii finalizată cu prezentarea ofertei de ţară. Confidenţialitatea asupra discuţiilor a fost agreată împreună cu reprezentanţii concernului. Ceea ce pot spune este că am fost în contact cu decidenţii din consiliul de administraţie şi consultanţii înaintea competitorilor noştri".

Potrivit fostului ministrul Oprea, ceea ce lipseşte pentru a avea un proiect de succes este implicarea tuturor actorilor politici din România, care activează aici sau la Bruxelles.

Printre altele, proiectul de declaraţie menţionează: "Parlamentul Româ­niei (...) declară că:

Recunoaşte oportunitatea majoră a investiţiei Grupului Volkswagen pentru dezvoltarea economiei româneşti şi impactul asupra dezvoltării mediului de afaceri şi interconectării pieţei româneşti de profil cu pieţele la nivel european şi internaţional.

Subliniază avantajele competitive şi comparative ale României pentru această investiţie, evocând celelalte experienţe de succes ale altor companii germane în România, aspect care evidenţiază potenţialul de aprofundare a dimensiunii economice şi comerciale a relaţiei speciale dintre România şi Germania.

Susţine în integralitate demersurile pentru finalizarea favorabilă a negocierilor şi identificarea de soluţii optime pentru amplasarea unei unităţi de producţie în ţara noastră a Grupului Volkswagen.

Încurajează un dialog constructiv inter-instituţional cu privire la formularea ofertei naţionale în vederea concretizării în favoarea României.

Sprijină demararea unor eforturi conjugate din partea tuturor actorilor politici la nivel naţional, indiferent de apartenenţa lor politică, în vederea dezvoltării unui cadru legislativ flexibil pentru atragerea marilor investiţii în economia românească şi promovării tuturor măsurilor necesare încurajării investiţiilor în sectorul industriei auto".

Cursa pentru investiţia VW - pierdută şi de Bulgaria şi Serbia

Rosen Plevneliev, fostul preşedinte al Bulgariei, care a condus echipa de negociatori de la Sofia, a anunţat că ţara sa a propus dublarea subvenţiilor oferite grupului Volkswagen până la 260 milioane de euro.

"Bulgaria a pregătit o propunere minunată, care oferă maximul posibil conform legislaţiei Uniunii Europene", a spus Plevneliev.

Marko Cadez, şeful Camerei sârbe de Comerţ, a afirmat că investiţia VW în Serbia "ar ajuta la stabilizarea întregii regiuni", pe lângă beneficiile pentru grupul german, în condiţiile în care statul balcanic dispune de forţă de muncă calificată pentru industria auto.

Volkswagen, maşina poporului

Volkswagen este o companie constructoare de autoturisme şi SUV-uri din Wolfsburg, Germania. Cuvântul Volkswagen înseamnă "vehicul popular" sau "al poporului", fiind preconizat de regimul nazist ca automobil pe care să şi-l poată cumpăra oricare cetăţean german.

Concernul Volkswagen îşi datorează existenţa dorinţei lui Hitler să facă automobilul disponibil maselor, într-o vreme în care maşina era încă un lux al clasei mijlocii. Un designer din Stutt­gart pe nume Ferdinand Porsche a transformat ideile vagi ale lui Hitler şi le-a transpus în realitate printr-un vehicul care a ajuns să fie cunoscut drept "maşina poporului". Acesta a fost începutul faimosului Beetle.

O fabrică uriaşă a fost construită la Fallersleben. Inspirată după fabrica Ford de la Rouge River, fabrica VW a fost sponsorizată, parţial, prin bunuri confiscate de la sindicate şi construită de muncitori aduşi din Italia în urma unei înţelegeri dintre Germania şi Italia lui Mussolini.

Din 1948, Volkswagen a devenit un element important - atât economic, cât şi simbolic - al regenerării statului german. Primele maşini au fost vândute în SUA în 1949, dar adevăratul succes vine din 1950. În doar cinci ani, producţia Beetle-ului a crescut spectaculos, ajungând la un milion de maşini în 1955.

Cronologia "dieselgate", un scandal fără precedent în istoria Germaniei

Primul mare proces al consumatorilor împotriva Volkswagen a fost deschis în data de 30 septembrie la Brunswick, la aproximativ 30 de kilometri de sediul istoric al VW de la Wolfsburg, şi urmează să dureze mai mulţi ani, în urma "dieselgate", un scandal fără precedent în istoria automobilului în Germania, în care sute de mii de clienţi cer despăgubiri în contul maşinilor lor diesel trucate astfel încât să pară mai puţin poluante decât în realitate.

2006

Volkswagen lansează proiectul unui motor adaptat normelor antipoluare americane, mai stricte ca în Europa. Un an mai târziu, după eşecul acestui proiect, "angajaţi" dezvoltă un program informatic care să falsifice testele de poluare, potrivit unor declaraţii ulterioare ale Volkswagen în justiţia americană.

2014

Un studiu american măsoară niveluri de emisii uneori de 40 de ori mai mari decât nivelul autorizat. Autorităţile cer explicaţii Volkswagen, care nu recunoaşte frauda.

2015

18 septembrie - izbucneşte scandalul. Agenţia americană a mediului (EPA) acuză Volkswagen că a încălcat reglementările antipoluare, printr-un program informatic capabil să trucheze controalele emisiilor de oxid de azot (NOx).

22-23 septembrie - totul se accelerează cu privire la Volkswagen, care recunoaşte că a echipat cu acest program informatic 11 milioane de vehicule în lume. CEO-ul Martin Winterkorn demisionează, iar justiţia germană deschide o anchetă penală. Acţiunile se depreciază cu 40% faţă de 18 septembrie.

15 octombrie - agenţia germană a automobilului dispune ca Volkswagen să recheme 2,4 milioane de maşini. Grupul extinde rechemarea la cele 8,5 milioane de vehicule vizate în Europa.

2016

22 aprilie - Volkswagen afişează, pentru prima oară în ultimii 20 de ani, o pierdere anuală.

28 iunie - Volkswagen acceptă să aloce 14,7 miliarde de dolari pentru a despăgubi clienţi americani, deschizând astfel calea rambursării potenţiale a aproximativ 480.000 de maşini.

29 iulie - o comisie de experţi francezi care a testat 85 de vehicule diesel descoperă "anomalii" la o treime dintre maşini şi nu exclude ca alţi constructori să fi recurs la programe informatice care să trucheze teste.

2017

11 ianuarie - Volkswagen pledează "vinovat", în Statele Unite, la acuzaţii de fraudă şi obstrucţionare a justiţiei.

1 februarie - Bosch acceptă să plătească despăgubiri în valoare de peste 300 de milioane de dolari, în Statele Unite, însă nu-şi recunoaşte vina.

25 august - un fost inginer Volkswagen, James Liang, este condamnat în Statele Unite la 40 de ani de închisoare.

6 decembrie - Oliver Schmidt, un fost conducător Volkswagen, este condamnat la şapte ani de închisoare de către un tribunal american.

2018

23 februarie - scandalul se extinde la BMW. Constructorul recunoaşte că a echipat "din greşeală" vehicule diesel cu un program informatic neconform de măsurarea gazelor de eşapament. Grupul din Munchen, care a dezminţit întotdeauna că a trişat, recheamă 11.700 de maşini din întreaga lume.

3 mai - autorităţile americane angajează proceduri judiciare împotriva lui Martin Winterkorn, fos­tul CEO Volkswagen, şi altor cinci conducători ai grupului.

13 iunie - Volkswagen acceptă să plătească o amendă în valoare de un miliard de euro în Germania.

10 septembrie - se deschide, la Brunswick, un proces al acţionarilor care cer despăgubiri în valoare de aproape nouă miliarde de euro în contul pierderilor pe brursă.

16 octombrie - Audi, una dintre mărcile grupului Volkswagen, acceptă să plătească o amendă în valoare de 800 de milioane de euro.

28 octombrie - Porsche SE, acţionarul principal al Volkswagen, este condamnat la plata unor despăgubiri către investitori în valoare de 47 de milioane de euro.

1 noiembrie - asociaţia consumatorilor VZBV depune o plângere de grup.

2019

10 ianuarie - constructorul Fiat Chrysler cade, la rândul său, în dieselgate. El acceptă să plătească până la 515 milioane de dolari către diverse autorităţi americane, care-l acuzau de faptul că a echipat peste 100.000 de vehicule cu un program informatic menit să falsifice testele cu privire la emisiile poluante.

25 februarie - BMW acceptă să plătească o amendă în valoare de 8,5 milioane de euro, iar ancheta cu privire la "fraudă" este clasată.

15 aprilie - fostul CEO Volkswagen Martin Winterkorn şi patru foşti conducători ai constructorului auto sunt trimişi în judecată, în Germania, acuzaţi de "fraudă agravată", "încălcarea legii împotriva concurenţei neloiale" şi "abuz de încredere".

7 mai - Porsche acceptă să plătească o amendă în valoare de 535 de milioane de euro.

31 iulie - fostul CEO şi trei cadre Audi sunt trimişi în judecată, acuzaţi de "fraudă".

24 septembrie - Parchetul din Brunswick cere trimiterea în judecată a actualului CEO al Volkswagen, Herbert Diess, a preşedintelui Consiliului de supraveghere Hans Dieter Pötsch şi a fostului CEO Martin Winterkorn, acuzaţi de "manipulare a cursului bursier".

24 septembrie - Daimler, afectat de scandal, acceptă să plătească o amendă în valoare de 870 de milioane de euro.

30 septembrie - se deschide primul mare proces al consumatorilor împotriva Volkswagen în Germania. Peste 450.000 de clienţi s-au înscris în aceas­tă plângere în grup, prima de acest tip în Germania, în baza unei proceduri adoptate în urma dieselgate. Asociaţia consumatorilor VZBV face oficiu de petent unic.

Portofoliul grupului Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini, Seat, Bentley şi Bugatti, dar şi camioanele MAN şi Scania.

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Turcia are o populație cât România, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Bulgaria la un loc.

    Populația tanara e, cel putin, dubla decât în aceste țări luate la un loc

    Este deci o piață în sine. 

    Nemti IDIOTI, o sa va iasa TURCIA pe gat, tara condusa de un dictator...

    Foarte bine. Cu papagali ca Catu sau Orban nu ma mir de decizia luata. Uitati-va la asumarea pe legea bugetului ce atitudine au avut?

    1. Bla, bla, bla, gargara cu piuneze din trandafiri ciolacieni ; daca ramaneau haimanale ca teodorovici sau olgutza sigur umblau dulaii cu covrigi buzoieni in coada. Hai, valea si canta manele la alta masa !

    Pai nici nu stiu daca ar fi trbuit sa primim o companie care falsifica testele de poluare ( nemtii astia fac traba ca lumea, sunt oameni corectii???!!!). Daca masinile care au avut testele de poluare falsificate erau fabricate in Romania ne puneau sa le platmi de 2-3 ori ca despagubiri si amenzi.

    1. Lasă că le cumpărăm noi peste câțiva ani oricum, era bine dacă munceau ceva români în fabrică aia!

      Comentariu de 2 lei să ne aflăm și noi in treabă. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb