Circa 105.600 de cetăţeni au petrecut minivacanţa de Paşte în diverse staţiuni din ţară, cheltuind 31,2 milioane de lei doar pe servicii turistice (cazare şi mâncare), cele mai căutate fiind pensiunile, care au primit în acest an aproximativ 65.000 de turişti, potrivit datelor prelucrate de Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Ofertele au fost pentru toate categoriile, de la pachetele turistice oferite de pensiunile din zona rurală până la city break-uri, ideale pentru minivacanţa de Paşte. Numărul aproximativ de locuri puse la dispoziţie în cadrul structurilor de cazare din România a ajuns la 136.400, dintre care 105.600 reprezintă numărul aproximativ de locuri vândute pentru sărbătorile de Paşte din acest an.
Un comunicat al Federaţiei precizează: "Anul acesta, între minivacanţa de Paşte şi cea de 1 Mai există trei săptămâni de muncă. Din cauza veniturilor în scădere mai mici, românii care îşi permit să plece în vacanţă sunt determinaţi să aleagă între aceste două minivacanţe. Chiar dacă vremea în această perioadă este destul de capricioasă, iar în ultimii ani resursele financiare alocate pentru petrecerea sărbătorilor de primăvară s-au redus, sărbătorile pascale generează un flux sporit de turişti spre destinaţiile turistice".
Locul întâi în topul preferinţelor românilor privind petrecerea sărbătorilor pascale este ocupat şi anul acesta de pensiunile rurale, iar cele mai solicitate destinaţii au fost zonele Bran-Moeciu, Bucovina, Vrancea, Sibiu (Mărginimea Sibiului), Maramureş şi Buzău. Au fost puse la dispoziţie 75.000 de locuri în cadrul structurilor de cazare din zonele rurale, dintre care s-au vândut 65.000 de locuri. Pe lângă produse tradiţionale şi petreceri în aer liber, ofertele au inclus plimbări cu căruţa sau ateliere interactive de încondeiat ouă. Turiştii ajunşi la pensiuni au cheltuit 19,5 milioane de lei doar pe cazare şi masă.
Pe locul doi se află staţiunile montane, iar dintre acestea cele mai solicitate au fost structurile de cazare de pe Valea Prahovei. Au fost puse la dispoziţie 30.000 de locuri, dintre care s-au vândut 22.000 de locuri. Turiştii au cheltuit aici 6,6 milioane de lei. După mulţi ani, iubitorii de schi au putut practica sporturi de iarnă şi în această perioadă.
FPTR precizează că, din oferte, nu a lipsit masa cu produse tradiţionale, însă au fost şi meniuri speciale, dar şi meniuri alternative pentru cei cărora nu le place carnea de miel. "Familiile care au mers cu copiii la munte, i-au putut lasă pe cei mici în ateliere de creaţie, în cadrul cărora au învăţat să vopsească ouă sau să confecţioneze felicitări de Paşte şi au primit cadouri de la Iepuraş", mai arată FPTR .
Datorită tarifelor mici, românii şi-au petrecut Paştele şi în diferite staţiuni balneoclimatice. Astfel, au fost puse la dispoziţie 28.000 de locuri, dintre care 18.000 au fost locuri vândute. Turiştii au lăsat în staţiunile balneare aproape 4,9 milioane de lei.
Hotelierii de pe litoral au avut oferte, potrivit FPTR, pentru turiştii care au vrut să petreacă Paştele la malul marii, litoralul nefiind o destinaţie tradiţională pentru această sărbătoare. Majoritatea unităţilor care au pregătit totuşi pachete au fost în Mamaia, iar ofertele au inclus excursii la mănăstiri din Dobrogea. Au fost puse la dispoziţie 2.800 de locuri, dintre care doar 300 au fost vândute. În comparaţie cu anii trecuţi, numărul hotelurilor deschise pe litoral în perioada Paştelui a crescut.
Datorită serviciilor complete oferite pasionaţilor de pescuit şi inedit, au fost puse la dispoziţie 600 de locuri în cadrul structurilor din Deltei Dunării, dintre care doar 300 locuri au fost vândute.
Gradul de ocupare a ajuns până la 86% în zona rurală şi a coborât treptat, în funcţie de preferinţele turiştilor, până la 73% în zona montană, 64% în structurile balneare, 50% în Delta Dunării şi 10% pe litoral.
În ceea ce priveşte turismul extern, numărul redus de zile libere, coroborat cu situaţia financiară dificilă în care se află o mare parte a românilor a făcut că interesul pentru petrecerea Paştelui în străinătate să fie scăzut, comparativ cu anii trecuţi.
O mică parte dintre români au ales să petreacă vacanţa de Paşte şi în destinaţii precum Roma, Atena sau Ierusalim, fiind atraşi de semnificaţia religioasă. Cele mai solicitate destinaţii externe au fost, însă, cele din aproprierea ţării - Bulgaria şi Grecia. Aproximativ 5.000 de români şi-au petrecut vacanţă de Paşte în străinătate şi au cheltuit peste 1.300.000 euro pentru servicii turistice.
• Pârtiile din Poiana Braşov au fost pline de Paşte
Vremea caldă din ultimele zile nu a fost un impediment pentru iubitorii sporturilor de iarnă. Aceştia au putut să se bucure în perioada Sărbătorilor Pascale de "şedinţe gratuite" de bronzat, dar şi de schi, ţinând cont că starea pârtiilor din staţiune este bună. Astfel, pe pârtiile din masivul Postăvarul stratul de zăpadă atinge 90 de centimetri, iar în zona inferioară a Pârtiei Bradul atinge 50 de centimetri, suficien cât să te poţi da cu placa sau cu schiurile. Toate pârtiile din Poiană sunt deschise în continuare excepţie făcând partea inferioară a Pârtiei Lupului şi Pârtia Stadion.
Că vremea a fost numai bună pentru practicarea sporturilor de iarnă o confirmă şi numărul trecerilor pe la instalaţiile de transport pe cablu. În perioada Paştelui, din 10 şi până în 13 aprilie au fost, în total, 35.752 de urcări. Vineri şi sâmbătă au fost cele mai aglomerate zile pe pârtie, cu câte 10.261, respectiv 11.851 de treceri pe la turnicheţi. În prima zi de Paşte, turiştii au preferat mai mult să deguste din bucatele tradiţionale, fiind înregistrate doar 6.046 de treceri, iar, luni, 7.594. În schimb, cel mai bun sfârşit de săptămână din acest sezon, a fost cel în care s-a sărbătorit Sfântul Valentin: 104.447 de treceri prin turnicheţi, dintre care doar pe 14 februarie, au fost înregistrate 40.077.
Sezonul de schi a fost oficial până la finele lui aprilie, după această dată instalaţiile de transport pe cablu urmând să intre "în vacanţă". De asemenea, din 12 martie, se aplică reduceri pentru transportul pe cablu. Dacă până la acea dată, de exemplu, pentru telegondolă se scădeau 6 puncte, acum se scad doar 5 puncte, pentru o călătorie. (Ovidiu VRÂNCEANU)
• Numărul turiştilor veniţi de Paşte în staţiunile balneare pentru spa şi wellness a crescut cu 10% în 2015
Numărul turiştilor veniţi să petreacă Sărbătorile de Paşti în staţiunile balneare pentru spa şi wellness a crescut cu până la 10% în acest an comparativ cu anul trecut, a declarat, ieri, Nicu Rădulescu, preşedintele Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR). Domnia sa a precizat pentru Agerpres: "În această perioadă, hotelurile de 3 şi 4 stele care au investit în facilităţi de spa şi wellness au înregistrat o creştere a numărului de turişti cu până la 10%. Pachetele de două şi trei zile au rămas aproximativ la acelaşi preţ ca în 2014, majoritatea hotelierilor oferind mai multe servicii incluse în aceste pachete. Turiştii străini nu au ocolit staţiunile balneare şi am avut şi o uşoară creştere a vizitatorilor din alte ţări atraşi tocmai de aceste pachete de spa şi wellness".
OPTBR a prelungit ofertele patronatului până la finalul lunii iunie 2015. Astfel, programele "O săptămână de refacere în staţiunile balneare", "Decada balneară", "Hai la băi!" şi "Wellness balnear" sunt valabile la tarifele şi condiţiile din campania de iarnă 2015 şi din cea de toamnă 2014.
Nicu Rădulescu a mai spus: "De Paşte, chiar şi la pensionari, se simte un recul al numărului de turişti care vin pe segmentul de sănătate. Este normal, este o sărbătoare în care orice om mai în vârstă stă acasă, este clar că nu se înghesuie lumea la tratamente. Pot spune că hotelurile de 4 stele, în care s-a investit, au fost pline în perioada sărbătorii Paştelui". (A.G.)