Proiectul a vizat modernizarea rutei feroviare dintre Helsinki şi Sankt Petersburg, cea mai importantă dintre Finlanda şi Rusia.
Modernizarea a vizat calibrarea şinelor (în Rusia, distanţa dintre cele două şine este mai mare decât în Finlanda), construirea unei căi duble de rulare, realizarea unui plan de protejare fizică a şinelor, electrificarea integrală, amplasarea unui sistem de semnalizare şi de siguranţă pe toată lungimea rutei şi elaborarea unui plan de management performant.
Modernizarea liniei feroviare care leagă Helsinki de Lahti, parte integrantă a reţelei europene de trans-port, a fost gata în 2006. Linia este mărginită de bariere pentru a proteja zonele populate pe care le traversează. În mare parte, linia este paralelă cu autostrada Lahti, reducând substanţial impactul asupra mediului înconjurător şi al poluării. Modernizarea acestei linii feroviare a adus şi o creştere economică a oraşelor din partea de est a Finlandei.
În urma acestor lucrări de modernizare, la sfârşitul lui 2000 timpul unei călătorii între Helsinki şi Sankt Petersburg a fost redus de la 6 ore şi jumătate la 4 ore şi 20 de minute, iar până în 2006 a fost redus până la 3 ore. Modernizările au dus şi la creşterea schimbului de mărfuri.
În următorii ani, se vor construi linii separate pentru trenurile de mare viteză şi de asemenea se doreşte extinderea reţelei feroviare în zonele din jurul oraşului Sankt Petersburg.
De asemenea, porţiunea care se îndreaptă către Rusia, între Lahti şi Vainikkala va fi modernizată, pentru ca trenurile să poată circula cu viteză mai mare şi timpul călătoriilor să fie redus. Planurile includ şi construirea a două linii electrificate pe porţiunea Luumaki-Vainikkala. Apoi, între staţiile Vainikkala, din Finlanda şi Buslovskaja, din Rusia se va insista mai ales pe modernizarea infrastructurii, pentru a decongestiona traficul în punctele de trecere a frontierei. Acest ultim proiect este deocamdată în faza studiului de fezabilitate.
• Date tehnice:
- Buget total (euro): 1.805.262
- Contribuţie UE (euro): 334.308
- Sursa: fonduri-structurale.ro şi Comisia Europeană