• Continuarea plăţilor va fi decisă până la sfârşitul lunii
Decizia care se va lua la nivelul Comisiei Europene (CE), referitoare la continuarea plăţilor pe toate programele din fonduri europene cu probleme sau numai pe o parte din ele, va depinde de rezultatele misiunii de audit, corelate cu stadiul îndeplinirii angajamentelor asumate de autorităţile române în decembrie 2011, ne-au spus oficiali ai Ministerului Afacerilor Europene (MAEur).
Misiunea auditorilor DG Regio la cele 4 programe operaţionale s-a desfăşurat în perioada 5-16 iulie 2012 şi în cadrul ei au fost constatate deficienţe în funcţionarea sistemului de management şi control cu privire la achiziţiile publice, iar CE va comunica autorităţilor române această decizie până la sfârşitul lunii iulie, potrivit MAEur.
Reprezentanţii Comisiei au declarat, săptămâna trecută, că plăţile pentru PO Regional vor continua numai în urma unei evaluări pozitive a comisiei de audit. Domniile lor au constatat că planul de măsuri pentru creşterea absorbţiei de fonduri europene a eşuat, că autorităţile de execuţie refuză asistenţa instituţiilor financiare, că administraţia e "paralizată" în actualul context naţional şi a < eşuat > în implementarea Planului de măsuri prioritare convenit pentru creşterea capacităţii de absorbţie, având în vedere că la nivel administrativ nu s-a progresat de o manieră satisfăcătoare.
• Decizii importante, după alegerile din toamnă
Calendarul estimativ al etapelor de pregătire a următoarei perioade de programare, 2014-2020, aşa cum a fost prezentat şi reprezentanţilor Comisiei Europene la întâlnirea din 4 iulie 2012, ia în calcul contextul politic intern, în sensul că prevede ca deciziile cu privire la viitoarele programe operaţionale şi la structurile care vor face parte din sistemul de implementare a acestora să fie luate după alegerile legislative din toamnă, arată MAEur, subliniind că până atunci, autorităţile române implicate în procesul de programare, sub coordonarea MAEur, se vor concentra pe definirea nevoilor de dezvoltare şi a priorităţilor strategice.
• Lipsă de măsuri cu rezultate imediate
Oficialii MAEur consideră că afirmaţia unor funcţionari europeni despre paralizia administraţiei româneşti reflectă numai în parte realitatea. Reprezentanţii MAEur ne-au declarat: "În primul rând, Planul de Măsuri Prioritare pentru consolidarea capacităţii de absorbţie a fondurilor structurale şi de coeziune (PMP) a fost agreat cu Comisia Europeană şi, încă de la început, s-a înţeles că nu există măsuri imediate care să contribuie la creşterea absorbţiei, că unele măsuri pot avea impact pe termen scurt, dar majoritatea vor avea efecte pe termen mediu şi lung.
Din această perspectivă, au fost implementate câteva măsuri semnificative menite să contribuie la accelerarea ritmului de implementare a programelor operaţionale, cum sunt: adoptarea legislaţiei privind asigurarea fluxurilor financiare, îmbunătăţirea cadrului legal privind prevenirea, stabilirea şi sancţionarea neregulilor, extinderea categoriilor de cheltuieli eligibile, standardizarea documentaţiilor de atribuire în domeniile mediu şi transporturi etc.
Mai mult, în paralel cu implementarea măsurilor din PMP, eforturile autorităţilor de management ale programelor operaţionale s-au concentrat în această perioadă pe îndeplinirea angajamentelor asumate faţă de Comisia Europeană în luna decembrie 2011 pentru remedierea deficienţelor în funcţionarea sistemului de management şi control al achiziţiilor publice în proiectele finanţate din instrumentele structurale."
• Măsuri legislative şi instituţionale, conform angajamentelor din decembrie 2011
În contextul planului de acţiune pentru remedierea deficienţelor în funcţionarea sistemului de management şi control, reprezentanţii MAEur susţin că începând din 2011 au fost întreprinse o serie de măsuri legislative, instituţionale şi procedurale prin care s-au clarificat sarcinile şi responsabilităţile diverselor structuri implicate în verificarea achiziţiilor publice.
Astfel, autorităţile cu responsabilităţi în domeniul achiziţiilor publice, ANRMAP şi UCVAP, au fost integrate în sistemul de management şi control pentru instrumentele structurale, ca structuri de suport ex-ante pentru autorităţile de management, arată MAEur, adăugând că au fost semnate protocoale de colaborare ale autorităţilor de management cu Agenţia Naţională de Integritate sau cu Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, pentru a se realiza verificări cu privire la posibile conflicte de interese în procedurile de achiziţii publice.
Reprezentanţii Ministerului ne-au declarat: "Prin măsuri de reorganizare internă şi segregare a funcţiilor, s-a consolidat responsabilitatea autorităţilor de management în verificarea achiziţiilor publice. Prin scrisoarea transmisă la data de 3 iulie 2012, Ministerul Afacerilor Europene a informat Comisia Europeană despre măsurile prin care autorităţile române consideră că şi-au îndeplinit angajamentele asumate în decembrie 2011. Comisia Europeană va comunica, până la sfârşitul lunii iulie 2012, rezultatul analizei asupra măsurilor întreprinse de autorităţile române."
• Împrumuturile din Trezorerie vor continua rambursările în cazul suspendărilor
Faptul că în prezent nu se transmit declaraţii de cheltuieli la Comisia Europeană pentru cele 4 programe operaţionale finanţate din FEDR şi FC nu afectează implementarea proiectelor, plăţile către beneficiari continuând a fi efectuate de autorităţile de management pe baza cererilor de rambursare depuse de aceştia, ne-au declarat oficiali ai Ministerului de resort, notând că asigurarea fondurilor pentru rambursarea cheltuielilor eligibile declarate de beneficiari se face prin împrumuturi din Trezorerie, aprobate prin hotărâri de guvern.
• Suspendarea finanţărilor va pune presiune pe bugetul de stat
Suspendarea pentru câteva luni a finanţărilor de la Comisie pentru anumite programe operaţionale va crea presiune asupra bugetului de stat pentru a suporta plăţile către beneficiari şi a nu afecta implementarea proiectelor în măsura în care vor fi identificate resurse în buget pentru continuarea efectuării plăţilor interne către beneficiari, potrivit MAEur.
• Ţinta de absorbţie, realizabilă fără suspendări
Un reprezentant al MAEur ne-a declarat: "În condiţiile în care, la sfârşitul primului semestru din 2012, gradul de absorbţie pentru cele şapte programe operaţionale finanţate din instrumentele structurale a ajuns la 10%, în pofida dificultăţilor întâmpinate în implementarea programelor operaţionale şi a desfăşurării în paralel a acţiunilor de reverificare şi control a achiziţiilor publice efectuate în anul 2011, atingerea ţintei de absorbţie de 20% la sfârşitul anului 2012 este realizabilă dacă nu vor exista programe operaţionale suspendate.
Corelarea măsurilor de simplificare şi îmbunătăţire a procesului de implementare a programelor cu eforturile structurilor implicate în sistemul de management şi control şi cu responsabilizarea beneficiarilor de a accelera derularea proiectelor va permite creşterea gradului de absorbţie."
• MDRT, de la contractare la implementare
În vederea îndeplinirii angajamentelor asumate, planul de măsuri va continua cu consolidarea sistemului de management şi control al POR, tocmai pentru a preveni eventuala suspendare a plăţilor către România şi vor consta în înfiinţarea unităţilor de verificare a achiziţiilor publice atât la nivelul AMPOR cât şi la nivelul Organismelor Intermediare şi, odată cu aceasta, separarea controlului achiziţiilor publice de controlul cererilor de rambursare, potrivit Ministerului Dezvoltării şi Turismului (MDRT). În încercarea de a ţinti deopotrivă beneficiarii POR, şi consolidarea sistemului de management şi control al programului, MDR are în vedere acţiuni pe două paliere.
Potrivit MDRT, primul palier se referă la contractarea proiectelor (şi aici recent au fost deblocate proiecte în valoare de 230 milioane de euro), iar al doilea palier se referă la implementarea proiectelor şi accesarea fondurilor, care de cele mai multe ori sunt blocate ori întârziate de problema achiziţiilor publice. Pe acest din urmă palier, Ministerul îşi orientează eforturile să sprijine beneficiarii, să standardizeze documentaţiile de achiziţie publică şi să rezolve problemele de natură tehnică precum corecţiile financiare care au impact direct asupra cash-flow-ului beneficiarilor.
•
• Noua strategie naţională, în pregătiri
Pregătirile pentru următoarea perioadă de programare, 2014-2020, au demarat din primul trimestru al acestui an, când, sub coordonarea MAEur, au avut loc o serie de reuniuni cu participarea autorităţilor publice centrale, precum şi cu reprezentanţi ai societăţii civile. Scopul acestor reuniuni a fost, pe de o parte, dezbaterea unor orientări metodologice pentru elaborarea documentelor de programare, iar pe de altă parte, stabilirea principalelor elemente privind organizarea şi funcţionarea cadrului partenerial pentru programarea fondurilor europene, susţin oficiali MAEur, adăugând că dezbaterea s-a materializat prin elaborarea unui memorandumul cu tema Aprobarea acţiunilor şi documentelor privind pregătirea accesării şi implementării fondurilor europene în perioada 2014-2020, care a fost aprobat de guvern la 13 iunie 2012.
Acţiunile prevăzute prin acest memorandum au fost aduse la cunoştinţa reprezentanţilor CE în cadrul unei reuniuni desfăşurate la Bucureşti în 4 iulie 2012, la care a participat şi şefa Unităţii pentru România din cadrul DG Regio (n.r. unul dintre autorii declaraţiilor de săptămâna trecută), ne-au precizat oficiali ai MAEur.
În prezent, sunt în curs de constituire structurile parteneriale în cadrul cărora autorităţi şi instituţii publice centrale, regionale şi locale, organizaţii din mediul academic, universitar şi ştiinţific, precum şi organizaţii nonguvernamentale din mediul economic şi social vor dezbate şi agrea principalele obiective strategice şi priorităţi de intervenţie a fondurilor europene nerambursabile la nivel sectorial şi regional, au spus domniile lor, menţionând că pachetul legislativ pentru politica de coeziune şi pentru celelalte politici europene va fi adoptat după finalizarea negocierilor la nivelul Consiliului UE şi al Parlamentului European, precum şi ulterior aprobării Cadrului Financiar Multianual 2014-2020.
Documentele naţionale de programare vor fi elaborate în baza Cadrului Strategic Comun (CSC), document care va transpune obiectivele UE în acţiuni-cheie de utilizare a fondurilor comunitare şi va fi adoptat de Comisia Europeană, prin act delegat sau ca anexă a Regulamentului General, notează MAEur.
Oficiali ai Ministerului Afacerilor Europene ne-au declarat: "Conform pachetului legislativ, setul de documente de programare elaborate la nivel de stat membru conţine Contractul/Acordul de Parteneriat (document strategic naţional, care fundamentează şi stabileşte obiectivele tematice de dezvoltare şi alocarea indicativă a fondurilor europene în perioada 2014-2020) şi Programe subsecvente (care transpun elementele prevăzute de Contractul/Acordul de Parteneriat şi conţin angajamente ferme ale SM privind îndeplinirea obiectivelor UE prin programarea fondurilor comunitare). În conformitate cu ultimele versiuni ale proiectelor de regulamente, Contractul/Acordul de Parteneriat trebuie transmis CE în termen de 4 luni de la aprobarea regulamentelor, iar programele operaţionale pot fi transmise simultan sau în 3 luni de la transmiterea acestuia."
În declaraţiile sale, şefa Unităţii pentru România, Angela Martinez-Sarasola, a evidenţiat lipsa abordării strategice şi a viziunii asupra următoarei perioade.
1. scoala bonelor
(mesaj trimis de madalina zavalichi în data de 24.07.2012, 22:25)
deci vom primi suventia promisa ?de ce sau blocat acele fonduri?se vor mai face cursuri de calificare in care sant suventii?astept un rasp