FONDURILE EUROPENE PENTRU BUZUNARUL MEU De ce, CE?

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Fonduri Europene / 20 februarie 2012

De ce, CE?
  • document ataşat Situaţia la 31 ianuarie 2012 a depunerii şi aprobării de proiecte, semnării de contracte de finanţare şi efectuării de plăţi către beneficiari
    apasă aici pentru a descărca.

    De ce va întrerupe CE plăţile pentru dezvoltarea resurselor noastre umane

    De ce demisii după demisii la POSDRU

    De ce nu absorbim

    Comisia Europeană (CE) a anunţat, vineri, că va întrerupe plăţile pentru cererile pe care ţara noastră le are în curs, în cadrul Programului Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU). Potrivit CE, în Raportul anual de control pe 2011, Autoritatea Română de Audit a identificat unele deficienţe majore ale sistemului de management şi control al POSDRU. Aceste deficienţe fac referire "la procedurile de selecţie a proiectelor şi la cele de verificare de prim nivel".

    "În conformitate cu prevederile Regulamentului pentru fondurile structurale, aceste deficienţe duc la o întrerupere a termenului pentru plata cererilor transmise de statul membru la Comisie pentru o perioadă maximă de şase luni", arată un comunicat al CE.

    Potrivit acestuia, întreruperea va fi ridicată imediat ce Autoritatea Română de Audit va confirma că deficienţele au fost remediate, conform prevederilor Regulamentelor pentru fonduri structurale. Comunicatul CE mai precizează că "Autoritatea de Management a luat toate măsurile necesare în vederea remedierii problemelor semnalate, iar Autoritatea de Audit va reanaliza situaţia şi va prezenta noul său raport la Comisie cât de curând".

    Întreruperea termenului de plată nu afectează implementarea proiectelor, Autoritatea de Management putând să facă plăţi în continuare.

    Comisarul european Dacian Cioloş a menţionat, vineri, într-o conferinţă de presă, că plăţile vor fi întrerupte, nu suspendate, fapt subliniat şi de ministrul Afacerilor europene Leonard Orban: "Subliniez câteva lucruri. În primul rând, decizia nu a fost luată, dar foarte probabil va fi luată în zilele următoare. În al doilea rând, foarte important, este vorba despre o întrerupere, nu despre o suspendare.

    Este important, pentru că întreruperea poate fi ridicată imediat ce se constată îmbunătăţiri în sistem, aces­te îmbunătăţiri constatându-se pe baza unui document formulat de Autoritatea Română de Audit. Suspendarea - ceea ce nu este cazul aici - se referă la perioade de minim şase luni. Eu sper ca în cursul lunii martie să se deblocheze situaţia".

    Carmen Ionel - al treilea şef al AM POSDR schimbat din funcţie

    Gheorghe Oană, vicepreşedintele Autorităţii de Audit a specificat, săptămâna trecută, că autorităţile contractante sunt slab pregătite.

    Doru Boştină, avocat coordonator al Casei de avocatură "Boştină şi Asociaţii", este de părere că există o problemă majoră în a înţelege nişte mecanisme ale UE, pe care alţii le-au deprins.

    "Nimeni nu s-a născut învăţat, însă avem o inabilitate de a pune gândurile într-o formulă foarte precisă şi cuantificabilă. Ceea ce ne cere UE are o oarecare logică cu care noi nu ne-am deprins, încă", ne-a spus, recent, domnia sa, în cadrul unui interviu.

    Deficienţele din sistem au fost confirmate la finalul săptămânii trecute, când premierul Mihai Răzvan Ungureanu a cerut ministrului Muncii Claudia Boghicevici să o demită pe Carmen Ionel din funcţia de director general al Autorităţii de Management (AM) pentru POSDRU, invocând managementul defectuos.

    Joia trecută, înainte să fie demisă, Carmen Ionel a demisionat de la conducerea Autorităţii.

    Ministerul Muncii a făcut câteva precizări, într-un comunicat: "Conducerea ministerului a apreciat că problemele de management în cadrul AM POSDRU necesită regândirea întregii strategii de accelerare a absorbţiei de fonduri europene în domeniul Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane. Până la începutul lunii martie, AM POSDRU trebuie să remedieze toate deficienţele indicate de Autoritatea de Audit, astfel încât plăţile de la Comisia Europeană să nu fie suspendate. Până în acest moment, au fost corectate peste jumătate dintre recomandările Autorităţii de Audit".

    Până la organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei de director general, la AM POSDRU, autoritatea de management care gestionează fondurile europene pentru resurse umane în valoare de 3,5 miliarde euro (fondurile alocate în perioada 2007-2013), interimatul va fi asigurat de Carmen Roşu, fost director în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, care are o experienţă de 15 ani în gestionarea fondurilor europene.

    Carmen Ionel este cel de-al treilea director care a fost schimbat de la conducerea AM POSDR, în ultimii doi ani.

    Primul şef al AM POSDRU a fost Cristina Iova, demisă în februarie 2010, din cauza ratei scăzute a absorbţiei de fonduri europene prin programul POSDRU. Ulterior, autoritatea a fost condusă de Anca Cristina Zevedei, care a fost demisă în luna mai a anului trecut de fostul premier Emil Boc. Potrivit declaraţiilor de la acea vreme, decizia a fost una "managerială, pentru asigurarea transparenţei totale în ancheta derulată în cazul fostului ministru al muncii". La momentul respectiv, ministrul muncii Ioan Botiş a fost implicat într-un scandal al fondurilor europene, după ce presa a descoperit că un ONG care a câştigat finanţare europeană prin POSDRU avea sediul acasă la Botiş, iar cererea de finanţare a fost aprobată la o lună după ce acesta a fost numit în funcţia de ministru.

    Nereguli în derularea proiectelor POSDRU

    Potrivit zvonurilor din piaţă, dis­funcţiile care au condus în anii trecuţi la stoparea plăţilor pentru cererea de rambursare sunt imputabile AM POSDRU. Unele surse susţin că insuficienţa personalului AM POSDRU are efecte asupra calităţii activităţilor desfăşurate. S-ar părea că aproape jumătate din posturile prevăzute în organigrama instituţiei sunt neocupate, având în vedere că unii angajaţi cu experienţă au plecat către firme din mediul privat, mai ales din cauza diminuării salariilor, în instituţie rămânând angajaţi cu pregătire precară.

    Se pare că intenţiile Cristinei Zevedei să abandoneze unele proiecte contractate în cadrul Axei prioritare 4, pe fondul dificultăţilor apărute în cheltuirea fondurilor acordate, au avut un efect negativ în derularea proiectelor europene pe POSDRU.

    Printre aplicaţiile pe Axa prioritară 4 afectate de numeroase deficienţe se numără "COMPROF - Creşterea nivelului de competenţe profesionale ale personalului SPO pentru furnizarea serviciilor personalizate persoanelor în căutarea unui loc de muncă, inclusiv şomerilor şi grupurilor vulnerabile" (în valoare de circa 18 milioane lei) şi "PROSELF - Promovarea serviciilor de tip self-service" (în valoare de aproximativ 13 milioane lei).

    Numele Cristinei Zevedei este legat de "Asesoft Internaţional" SA Ploieşti, unde unii spun că ar fi intervenit pentru atribuirea contractului "Sistem informatic integrat de management - SIM - POSDRU", în valoare de 5 milioane de euro şi că fostul director al autorităţii le-ar fi cerut angajaţilor AM POSDRU să modifice documentaţiile de organizare a res­pectivei licitaţii, după retragerea din SEAP a anunţului de lansare, a documentaţiei aplicaţiei şi a condiţiilor de participare. Modificarea ar fi fost făcută pentru a favoriza "Asesoft Internaţional", care deţinea deja unele dintre modulele software aferente contractului, ceea ce îi permitea să se încadreze în perioada de timp fixată. Se pare că varianta finală a documentaţiei ar fi fost postată în SEAP în ultima zi a lunii aprilie 2010, fără avizul ACIS şi al Autorităţii de Certificare şi Plată din Ministerul Finanţelor cu privire la corectitudinea prevederilor conţinute.

    O altă firmă care ar fi fost avantajată de acţiunile Cristinei Zevedei în cadrul proiectelor desfăşurate prin POSDRU este "Gematex Center Prodcom Impex" SRL din Bucureşti, unde asociat este Maria Pârcălăbescu, fost secretar de stat la Minis­terul Economiei.

    Doar patru proiecte au fost depuse în ianuarie 2012 pentru POSDRU

    Potrivit informaţiilor de pe site-ul AM POSDRU, Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS) a publicat, recent, stadiul absorbţiei fondurilor structurale şi de coeziune la 31 ianuarie 2012. Începutul anului 2012 este caracterizat de un ritm lent, din punctul de vedere al plăţilor din instrumentele structurale către beneficiari, rata absorbţiei crescând în prima lună a acestui an cu doar 0,52% (de la 15,08% la sfârşitul lui 2011 la 15,60% în prezent).

    În luna ianuarie a fost depus un număr mic de proiecte, singurele Programe Operaţionale către care au fost înaintate cereri de finanţare fiind Programul Operaţional Regional (POR) - 88, Programul Operaţional Sectorial de Creştere a competitivităţii economice (POSCCE) - 352 şi POSDRU - 4.

    La data de 31 ianuarie 2012, din totalul alocat de UE pentru perioada 2007-2013 în vederea decontării cheltuielilor aferente proiectelor derulate prin POSDRU, sumele rambursate reprezintă 5,48%.

    Obiectivul general al POSDRU este dezvoltarea capitalului uman şi creşterea competitivităţii, prin corelarea educaţiei şi învăţării cu cerinţele de pe piaţa muncii.

    Documentaţia depusă în SEAP de AM POSDRU pentru proiectul firmei "Asesoft Internaţional" a fost amendată, conform surselor noastre, pe următoarele componente:

    - condiţia privind experienţa în domeniu, fiind introdusă cerinţa finalizării de către ofertanţi, în ultimii trei ani, a cel puţin un proiect de asistenţă tehnică pentru o Autoritate de Management care gestionează activităţi aferente programelor cu finanţare comunitară în valoare de minim opt milioane lei.

    Respectiva condiţie (apreciată de specialişti din cadrul AM POSDRU ca fiind de natură să favorizeze firma "Asesoft Internaţional") a fost inclusă în caietul de sarcini la solicitarea expresă a fostului director AM POSDRU Cristina Zevedei;

    - specificaţiile produselor care urmează să fie cumpărate;

    - termenul de finalizare a contractului (redus de la trei ani la un an).

    Potrivit zvonurilor, modificarea ar fi fost făcută pentru favorizarea "Asesoft Internaţional", care deţinea deja unele dintre modulele software aferente contractului, ceea ce îi permitea să se încadreze în perioada de timp fixată (considerată de specialişti în domeniu ca insuficientă pentru derularea tuturor activităţilor necesare implementării aplicaţiei).

    Evaluarea documentaţiei finale de către reprezentanţii ACIS (care nu are caracter obligatoriu) ar fi permis semnalarea de suprapuneri între obiectivele modulelor informatice aferente aplicaţiilor SIM şi SMIS, precum şi între funcţiile acestora şi cele realizate prin Action Web.

    În realitate, modulele "Autorizare plăţi" şi cel privind "Captura de date din dosarele de cereri" (prevăzute în caietul de sarcini) aveau funcţii similare modulului de monitorizare tehnică şi financiară existent la nivelul Action Web.

    În aceste condiţii, AM POSDRU trebuia să asigure doar dezvoltarea modulului "Monitorizare tehnică şi financiară" a implementării POSDRU, alocarea de fonduri pentru construirea celorlalte două nefiind justificată.

    Datele care urmează să fie introduse în modulul "Monitorizare solicitări" (a cărei prezentare din caietul de sarcini este neclară) se regăsesc deja în Action Web.

    În aceste condiţii, în situaţia identificării suprapunerii de funcţii pentru respectivele module, există riscul ca UE să refuze decontarea costurilor aferente SIM, întrucât acest fapt ar reprezenta o finanţare dublă pentru acelaşi obiectiv.

    După publicarea în SEAP a anunţului privind organizarea licitaţiei şi a caietului de sarcini, firmele interesate să participe la licitaţie ("Intellis Management" SRL, S&T România SRL, "Tactic Consulting Unit" SRL si "It Top Solutions" - toate din Bucureşti) au contestat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor condiţiile impuse de AM POSDRU, considerându-le restrictive.

    În perioada mai - august 2010, "Intellis Management" şi "Tactic Consulting Unit" şi-au retras respectivele contestaţii, la solicitarea directorului general al AM POSDRU.

    În urma analizării contestaţiei firmei "IT Top Solutions" SRL, în septembrie 2010, CNSC a emis o hotărâre prin care a respins argumentele firmei, dispunând continuarea procedurii de atribuire a contractului.

    Cristina Zevedei i-ar fi permis societăţii "Gematex Center Prodcom Impex" SRL să perfecteze cu AM POSDRU contractul "Închiriere imobil necesar funcţionării Direcţiei Generale de Management a POSDRU", pe o perioadă de cinci ani, la un preţ lunar de cca 15 euro/mp, deşi, anterior, autoritatea achitase pentru astfel de servicii 13 euro/mp.

    Procedura de atribuire a contractului (finanţat prin Axa prioritară 7 a POSDRU) a fost lansată la data de 2 martie 2010, firma "Gemtex" fiind unicul participant la licitaţia organizată în acest scop în mai 2010, după ce directorul general al AM POSDRU le-a solicitat reprezentanţilor altor firme (printre care ICPECOM Bucureşti, în sediul căreia a funcţionat anterior AM POSDRU) să îşi retragă oferta depusă.

    Se pare că fostul director al autorităţii a intervenit şi pentru realizarea unui act adiţional la respectivul contract de închiriere, prin care "Gematex" va asigura serviciile de curăţenie şi întreţinere a spaţiului, pentru circa 10.000 de euro pe lună.

    Anterior, în spaţiul închiriat de la ICPECOM, acest serviciu era prestat de două persoane plătite din bugetul MMFPS, costurile fiind net inferioare celor stabilite cu "Gematex".

    Opinia Cititorului ( 2 )

    1. Eu nu stiu de ce ne ambitionam sa absorbim acete fonduri.Costurile aparatul administrativ folosit pt. aborbtia fondurilor este de 5 ori mai mare. Daca dorim sa facem economie si sa tinem deficitul sub control ar trebui sa renuntam la ele!

      1. Cam asta zice si titlul articolului.

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    Comanda carte
    Fix la cos
    IBC SOLAR
    rpia.ro
    danescu.ro
    arsc.ro
    Stiri Locale

    Curs valutar BNR

    26 Sep. 2024
    Euro (EUR)Euro4.9759
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4629
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2641
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9642
    Gram de aur (XAU)Gram de aur382.8727

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    Cotaţii Emitenţi BVB
    Cotaţii fonduri mutuale
    Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
    citiesoftomorrow.ro
    energyexpo.ro
    cnipmmr.ro
    roenergy.eu
    notorium.ro
    rommedica.ro
    prow.ro
    aiiro.ro
    Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
    The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
    BURSA
    BURSA
    Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
    The Kingdom of God on Earth
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.ro
    www.dreptonline.ro
    www.hipo.ro

    adb