FRANCIZA O reţea care se dezvoltă rapid sau una care

Corina Driga, franchise consultant
Ziarul BURSA #Companii #Franciză / 9 martie 2007

O reţea care se dezvoltă rapid sau una care

Unul dintre criteriile care trebuie urmărite atunci când potenţialul francizat evaluează diferitele francize selectate dintre oferte este cel al ratei de dezvoltare a reţelei respective de franciză. Nivelul de dezvoltare al unei francize presupune mai mulţi factori: numărul de francizaţi, numărul de unităţi deschise, profiturile înregistrate, precum şi frecvenţa de includere în sistem a noilor francizaţi şi de deschidere de noi unităţi.

O franciză dezvoltată, cu un număr mare de francizaţi înseam­nă, de multe ori, o afacere dezvoltată şi stabilă, bazată pe un concept testat, care şi-a dovedit fiabilitatea şi care oferă siguranţă. O astfel de afacere oferă mai multe şanse de reuşită, dar nu şi şansa unei dezvoltări rapide a francizatului. Dezvoltarea reţelei se face în mod gradual, constant, pornind de la planul de afaceri care, deşi conservator, este solid şi deja perfecţionat. Acest tip de sistem de franciză oferă suport francizaţilor săi (marketing, alegerea locaţiei, training etc) având deja dezvoltate şi testate mecanismele şi echipele care realizează aceste servicii. În afară de faptul că brand-ul produsului sau serviciului comercializat de afacerea respectivă este deja cunoscut de public, compania francizoare are un trecut şi o experienţă care pot fi verificate. De asemenea, potenţialul francizat are posibilitatea de a discuta cu francizaţii deja existenţi în reţea pentru a afla informaţiile care îi sunt necesare luării unei decizii în privinţa achiziţionării unei licenţe în sistemul respectiv.

Pe de altă parte, însă, o franciză dezvoltată poate fi restrictivă pentru cineva care are idei şi căruia îi place să rişte. De asemenea, piaţa produsului sau serviciului respectiv este deja saturată de oferta exis­tentă, iar noul francizat se confruntă cu concurenţa făcută de numeroşii francizaţi ai afacerii. În schimb, cu cât o franciză este mai dezvoltată şi mai cunoscută, cu atât redeven­ţele sunt mai mari, de obicei, însă ritmul de recuperare al investiţiei este lent.

Potenţialul francizat trebuie însă să afle şi răspunsul la întrebarea de ce se dezvoltă încet această afacere? Acest ritm lent de dezvoltare este prevăzut de planul de afaceri sau reflectă faptul ca franciza respectivă se confruntă cu anumite probleme? De altfel, un număr mare de francizaţi şi o rată mare de includere a aces­tora în sistem, pot fi semnalul că ceva nu este tocmai în regulă cu afacerea respectivă. Achiziţionarea licenţei, negocierea contractului, training-ul noului francizat, găsirea şi amenajarea locaţiei, angajarea şi training-ul personalului, toate presupun efort considerabil şi o perioadă anumită de timp alocată acestui proces.

Pentru a vă face o idee cam care este rata de includere de noi francizaţi într-un sistem, aflaţi numărul de noi francizaţi ai reţelei, dintr-un an (de regulă, ultimul an). Acest număr trebuie să fie rezonabil; bineîn­ţeles nu includem aici cazul reţelelor foarte mari sau cel al francizelor aflate chiar la început de drum. Dacă numărul noilor francizaţi este prea mic, poate însemna că reţeaua res­pectivă se confruntă cu probleme care o fac mai puţin atractivă în ochii potenţialilor francizaţi. Dacă numărul aces­tora este prea mare, acesta poate fi un semnal că echipa care oferă asistenţa şi suportul francizaţilor este copleşită de sarcini, şi, deci, calitatea serviciilor oferite poate avea de suferit. De asemenea, de obicei în cazul fraudelor, al falselor francize sau al francizelor în care scopul francizorului este să obţină cât mai mulţi bani prin taxa de franciză, se înregistrează o rată mare de atragere a noilor francizaţi în sistem. Aceşti noi francizaţi nu beneficiază de training sau de suportul necesar pentru deschiderea şi operarea unei unităţi.

Rata de creştere a numărului francizaţilor unui sistem se poate măsura făcând o comparaţie între procentul noilor francizaţi la numărul total al francizaţilor respectivului sistem. De exemplu, într-un sistem care are 200 de francizaţi în total, un număr de 10 noi francizaţi înseamnă că francizorul are o capacitate mai mare de a oferi asistenţă şi suportul necesare, decât francizorul unui sistem care are 10 noi francizaţi, dintr-un număr total de 20. Specialiştii în domeniu spun ca un procent între 10 şi 35% din totalul francizaţilor reprezintă o cifră rezonabilă. De asemenea, aceiaşi specialişti spun că e preferabil ca fiecărei persoane din echipa care oferă suport şi asistenţă să îi revină cam 15 - 20 noi francizaţi ai reţelei. Este foarte important ca această echipă să nu fie copleşită de cuantumul de muncă pe care trebuie să o realizeze pentru ca francizaţii să primească ajutorul de care au nevoie, iar problemele cu care se confruntă aceştia să fie tratate atent şi cu toată seriozitatea.

În timpul negocierii cu potenţialul francizat, francizorul nu este obligat să ofere informaţii privind numărul de francizaţi şi rata de creştere a afacerii sale, dar, în general, dacă este întrebat, el le va furniza.

imooffice@gmail.com

www.fbb.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb