Francizarea: Poate fi şi afacerea mea un "McDonalds" sau "Pizza Hut?" (III)

Corina Driga, franchise consultant; imooffice@gmail.com; www.fbb.ro
Ziarul BURSA #Companii #Franciză / 28 aprilie 2006

Un concept bun de franciză trebuie să poată fi explicat uşor şi altora şi, respectiv, să poată fi înţeles fără probleme. Pentru a se ajunge la aceasta, afacerea pe care doriţi să o francizaţi trebuie să fie sistematizată complet, iar operaţiile să fie documentate astfel încît să poată fi copiate şi de către alţii. În plus, trebuie să fie vorba despre o afacere care poate funcţiona în regim autonom, care să nu depindă de un "centru".

Dacă afacerea dumneavoastră funcţionează pe baza unor cunoştinţe pe care le are doar francizor şi necesită intervenţia aces-tuia la fiecare pas, atunci francizarea va fi problematică. Francizorii de succes creează manuale de operaţii, detaliate, care impun un set de standarde şi descriu procedurile de urmat pentru fiecare aspect al afacerii. De asemenea, ei creează programe de training pentru viitorii francizaţi, precum şi pentru managerii şi personalul care vor lucra în cadrul unităţilor francizate.

Una dintre caracteristicile de bază ale sistemului de franciză este replicabilitatea. Aceasta înseamnă ca afacerea pe care dorim să o francizăm să fie constituită astfel încît să poată fi copiată de cît mai multe ori, în cît mai multe locaţii diferite. Dacă această afacere nu se poate desfăşura decît într-un singur loc, atunci ea nu poate fi replicată şi, în consecinţă, nici francizată. La fel se întîmplă şi dacă afacerea respectivă nu poa-te funcţiona cu succes decît dacă este condusă de o anumită persoană.

Pentru a "modela" afacerea ca să aibă aceste caracteristici este nevoie de timp şi, bineînţeles, de bani. Francizarea este cu totul altă afacere decît cea în care lucraţi pînă acum. De altfel, şi clienţii sînt alţii - acum clienţii dumneavoastră sînt francizaţii. Aceştia vor avea alte "pretenţii" faţă de clienţii dumneavoastră obişnuiţi. Ei vor investi timp şi bani şi vor cere, în schimb, efectuarea de sesiuni de pregătire şi suport din partea francizorului. De aceea, dumneavoastră, ca viitor francizor, trebuie să ştiţi cu siguranţă dacă aveţi timpul, înclinaţia şi dispoziţia pentru a veni în ajutorul multor francizaţi şi de a le oferi sprijin, înainte de a face pasul acesta.

Din punct de vedere legislativ, viitoarea franciză trebuie să fie construită astfel încît să res-pecte prevederile din domeniu. Dacă este vorba despre un res-taurant, de exemplu, în manualele de operaţii acesta trebuie să fie conceput respectînd normele europene şi româneşti din domeniul producţiei alimentare. Mai mult, manualele de operaţii trebuie să stipuleze exact ce fel de aprobări şi certificări necesită viitorul francizat pentru a putea deschide şi opera unitatea sa. Interesul francizorului este ca unităţile francizate să funcţioneze cît mai mult, nu să fie închise la primul control al Gărzii Financiare sau al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului.

Scopul final al unei francize este acela de a aduce profit. Acesta este un punct mai sensibil în cadrul francizei decît în cadrul afacerilor obişnuite datorită costurilor suplimentare suportate de francizaţi: redevenţe, taxe de publicitate, taxe de training etc. Deci, afacerea trebuie să fie astfel gîndită încît să permită francizatului să plătească taxele către francizor şi să şi rămînă cu un profit suficient. Mai mult, francizaţii, de cele mai multe ori, investesc considerabil în achiziţionarea şi operarea francizei, astfel, în afară de profitul pe care trebuie să îl aducă afacerea, el va trebui să îşi şi amortizeze cheltuielile pe care le-a făcut pentru des-chiderea unităţii sale.

Dar francizatul nu este singurul care va face investiţii considerabile în această franciză. Francizorul, de asemenea, va trebui să cheltuiască sume considerabile pentru înregistrarea mărcii, pentru crearea materialelor de marketing, pentru promovarea francizei pentru a putea atrage viitori francizaţi, ca să nu mai vorbim de crearea manualelor operaţionale, de personalul suplimentar ce va fi angajat pentru realizarea trainingului etc. Deşi taxele plătite de francizaţi sînt menite să îl ajute pe francizor să îşi amortizeze rapid cheltuielile, francizorul trebuie să-şi planifice un buget pentru aceste investiţii şi să şi aibă un plan clar de recuperare a acestora.

Vi se pare că se cerea prea mult de la o afacere pentru a putea fi francizată? Adevărul este că foarte puţine afaceri, aşa cum sînt ele iniţial, par candidaţii perfecţi pentru francizare. Cu toate acestea, există sute şi mii de francize, iar piaţa este în creştere. Pare un drum lung şi sinuos de la simplul restaurant din centrul oraşului pînă la o afacere cu zeci, daca nu sute de unităţi deschise în toată ţara. Dar rezultatele sînt pe măsură. Nimic nu creşte şi nu se dezvoltă mai rapid decît o franciză de succes.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb