Gazprom rămâne unul din puţinii investitori mari de pe piaţa petrolieră care mai vor să investească sume importante de bani în sud-estul Europei, afirmă Financial Times (FT). Compania ungară MOL este blocată într-o dispută cu guvernul croat, iar OMV a anunţat că vrea să vândă reţelele de benzinării din Croaţia şi Bosnia. Sursa citată mai arată că sud-estul Europei mare o capacitate de producţie limitată de petrol şi gaze.
Analistul Marta Szpala comentează că planurile NIS pentru următorii ani ar putea fi optimiste arătând că marile companii din Europa Centrală şi de Vest se retrag de pe piaţă, iar companiile ruseşti, precum Gazprom şi Lukoil, sunt singurele interesate. Domnia sa a subliniat: "În aceste condiţii, extinderea NIS este firească. Piaţa regională este considerată mică şi riscantă, pe fondul politicilor guvernamentale inconsistente".
NIS, subsidiara sârbă a Gazprom, a anunţat investiţii multianuale de câteva miliarde euro pentru extinderea în sud-estul Europei. În România, NIS a început deja proiecte de explorare împreună cu East West Petroleum (Canada), iar pe retail vrea să deschidă 120 de benzinării până în 2014.
NIS a anunţat recent că va investi, în următorii trei ani, 500 milioane euro pe an, bugetul urmând să crească la 1 miliard de euro pe an după 2015. Compania sârbă controlată de Gazprom vrea să dezvolte în acest an o reţea de 40 de benzinării în România, la care ar urma să adauge încă 80 de unităţi până în 2014. În Bulgaria, NIS a planificat 40 de staţii în acest an, respectiv 80 peste doi ani şi jumătate.
FT mai notează că investiţiile NIS ar putea fi interpretate drept o declaraţiile de intenţie din partea Gazprom, companie considerată de multe voci din blocul est-european drept un instrument al influenţei Moscovei în regiune. Pe de altă parte, mai arată sursa citată, creşterea reală a producţiei de petrol şi gaze din regiune ar aduce şi beneficii, iar descoperirile recente de gaze ale OMV şi Exxon Mobil în sectorul românesc al Mării Negre indică faptul că "sud-estul Europei nu este abandonat încă" de toată industria petrolieră.