GABRIEL STANCIU, ALSTOM: "Nu cred că la preţul cel mai mic se poate face cel mai bun proiect de infrastructură"

Ziarul BURSA #Companii / 22 februarie 2018

Gabriel Stanciu

Gabriel Stanciu

"La noi în ţară, partea de proiectare este cea mai scurtă din toată viaţa unui proiect şi, în mod evident, calitatea acestuia are de suferit"

Preţul cel mai mic nu înseamnă cel mai bun proiect, iar calitatea acestuia are de multe ori de suferit, consideră Gabriel Stanciu, directorul general Alstom pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova.

Domnia sa a declarat, ieri, în cadrul unei dezbateri la Comisia pentru transporturi din Camera Deputaţilor: "Nu cred că la preţul cel mai mic se poate face cel mai bun proiect, şi dacă proiectul nu este bun, nimic nu va fi bun, ca atare măcar proiectarea să fie făcută având nişte criterii de selecţie".

Gabriel Stanciu a afirmat că, la noi în ţară, partea de proiectare, de gândire a unui proiect are o durată redusă comparativ cu cea de execuţie, ceea ce afectează calitatea lucrării, în condiţiile în care literatura de specialitate recomandă să aloci două treimi din timp gândirii unei investiţii şi numai o treime execuţiei.

Directorul Alstom a mai adăugat că, la noi, la implementarea contractelor de tip FIDIC cartea roşie (n.r. contracte standard în domeniul construcţiilor şi instalaţiilor, utilizate drept modele de referinţă pe plan internaţional), s-au făcut nişte modificări care afectează foarte mult echilibrul acestora: "Aceste contracte sunt gândite şi sunt în utilizare de vreo sută de ani. Forma în care ele sunt standardizate şi publicate în lumea întreagă oferă un echilibru, pe cât posibil, între antreprenor şi beneficiar. Echilibrul respectiv este ţinut în mână de către ceea ce numim inginerul FIDIC sau consultantul care supraveghează lucrările. Dacă consultantul respectiv nu este învestit cu prerogativele contractuale pe care el trebuie să le aibă într-un contract FIDIC cartea roşie sau cartea galbenă, rolul lui nu mai este acela de echilibru, ci dezechilibrează grav execuţia contractului".

Domnia sa a exemplificat: "În faza iniţială, proiectantul estimează un necesar de materiale, se desfăşoară procedura de achiziţii publice, se semnează un contract, antreprenorul intră în posesia şantierului şi începe să execute lucrarea. Să spunem că, după începerea lucrărilor, constată că, sub şantier, este un canal. Aceasta este o chestiune pe care trebuie să o rezolve, imediat, inginerul FIDIC, cu asta este învestit. Dar, la noi, el nu poate să facă treaba asta, pentru că rolul lui este limitat, în majoritatea contractelor. El trebuie să ceară tot timpul aprobarea beneficiarului, pentru că sunt implicate costuri. Această aşteptare generează costuri suplimentare - antreprenorul are oameni pe şantier, utilaje la care trebuie să-şi calculeze chiriile şi amortizările. Dacă decizia inginerului FIDIC ar fi rapidă, aceste costuri nu ar mai apărea".

Gabriel Stanciu a mărturisit că nu crede că există vreun constructor care să vrea să stea degeaba în şantier pentru că acest lucru îl costă - salarii, chirii, motorină, diurne, mâncare, amortizări etc. "Nimeni nu vrea să stea în şantier dacă nu are un motiv extrem de serios", a apreciat directorul Alstom.

"Trecerile la nivel peste calea ferată ar trebui înlocuite cu pasaje subterane sau supraterane"

Gabriel Stanciu a mai afirmat că trecerile la nivel peste calea ferată ar trebui înlocuite cu pasaje subterane sau supraterane, acolo unde viteza trenurilor atinge 160 km/h: "Din punctul nostru de vedere, ca instalatori, este ciudat să avem trenuri care merg cu 160 de km la oră şi să existe treceri la nivel (n.r. peste calea ferată). Trebuie făcute pasaje subterane sau supraterane. Complicaţia luării în considerare a unei treceri la nivel pe un tronson reabilitat la 160 la oră este foarte mare".

Compania Alstom Transport este implicată în proiecte de infrastructură feroviară, atât în calitate de antreprenori generali, cât şi în calitate de sub-contractori, a spus Gabriel Stanciu, în faţa deputaţilor: "Este liderul consorţiului format din Alstom, Swietelski, Astaldi, Euroconstruct şi Dafora care a terminat proiectul Frontieră-Curtici-Arad, până la kilometrul 614, contract semnat în aceeaşi zi cu Pizzarotti, pe 15 februarie 2012, cu ordin de începere pe 15 martie 2012. Pentru acest proiect, a fost trimisă notificarea de terminare substanţială a lucrărilor, pe 9 septembrie 2015, şi, de atunci, se aşteaptă recepţia".

Domnia sa le-a transmis parlamentarilor să îmbunătăţească legea recepţiilor: "Poate că legea este bună pentru un bloc, o casă, dar cu siguranţă nu are nicio legătură cu instalaţiile. Noi suntem firmă de instalaţii".

Directorul Alstom a mai spus că societatea a realizat la Arad unul dintre cele mai avansate sisteme de semnalizări feroviare, după standarde ERTMS nivel 2: "Acesta a fost un proiect foarte complex. Staţia Arad este cea mai mare din Sud-Estul Europei, chiar şi după reabilitare, când a trecut de la 32, la 27 de linii. Şi pentru acest proiect a fost dată notificarea de terminare substanţială a lucrărilor în septembrie 2015 şi se aşteaptă recepţia.

Între timp au fost făcute diverse modificări, una dintre ele se află în curs şi va mai dura ceva timp, respectiv adaptarea la frontiera cu Ungaria, unde partea maghiară încă nu a făcut ceea ce trebuia să facă în programul lor".

Domnia sa a mai spus că a doua serie de proiecte se află pe tronsonul dintre Simeria şi Sighişoara, unde Alstom lucrează în calitate de membru simplu în consorţiul de la Simeria - Vinţu de Jos unde lider este Swietelski, iar membri sunt Strabag, Arcada, Euroconstruct şi Transferoviar Grup. Compania Alstom face, pentru acest proiect, partea de electrificare, linia de contact şi substaţiile de alimentare electrică.

De asemenea, Alstom este subcontractat de Aktor şi Arcada, pe tronsonul Coşlariu-Micăsasa, care este terminat şi aşteaptă recepţia.

Gabriel Stanciu a mai adăugat că tot pe secţiunea Simeria-Sighişoara, Alstom are în execuţie proiectul de semnalizări de la un capăt la altul, un proiect complex: "Sunt 170 de km de şantier, 17 staţii şi va fi pus ETCS nivelul 2".

Directorul Alstom a mai precizat: "Putem spune că avem 3 categorii de lucrări mari: lucrările de semnalizare, furnizarea unui tren laborator care este practic finalizat, aşteaptă să fie pus în funcţiune, şi realizarea unui centru de comandă şi control la Simeria".

Directorul companiei a mai spus că Alstom mai are în derulare un contract ceva mai mic de detectoare de osii calde, care este în grafic.

Gabriel Stanciu a mai menţionat faptul că Alstom are peste 8.000 de furnizori sau subcontractori şi toţi sunt plătiţi la zi.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb