Într-un studiu recent realizat de Gartner, Inc. la care au participat peste 1400 de lideri executivi, 45% au raportat că se află în faza de testare a inteligenţei artificiale generative, iar alţi 10% au implementat soluţii de inteligenţă artificială generativă în exploatare. Aceasta reprezintă o creştere semnificativă faţă de un sondaj Gartner efectuat în martie şi aprilie 2023, în care doar 15% dintre respondenţi se aflau în faza de testare a inteligenţei artificiale generative şi 4% erau în exploatare.
"Organizaţiile nu doar discută despre inteligenţa artificială generativă - ei investesc timp, bani şi resurse pentru a o dezvolta şi a obţine rezultate în afaceri", a declarat Frances Karamouzis, Distinguished VP Analyst la Gartner. "De fapt, 55% dintre organizaţii au raportat că au crescut investiţiile în inteligenţa artificială generativă de la momentul în care a devenit publică acum zece luni. Inteligenţa artificială generativă este acum pe agenda directorilor executivi şi a consiliilor de administraţie, deoarece aceştia încearcă să profite de potenţialul transformator al acestei tehnologii."
Sondajul a inclus 1,419 de respondenţi care au participat la un webinar Gartner în septembrie 2023, discutând costurile şi riscurile întreprinderilor legate de inteligenţa artificială generativă. Rezultatele acestui sondaj nu reprezintă descoperiri globale sau întregul piaţă.
Executivii consideră că investiţiile în inteligenţa artificială generativă merită riscul
78% dintre respondenţi cred că beneficiile inteligenţei artificiale generative depăşesc riscurile. Aceasta este o valoare mai mare decât cei 68% care au raportat această opinie în sondajul anterior.
"Executivii adoptă o poziţie mai curajoasă în ceea ce priveşte inteligenţa artificială generativă pe măsură ce văd modurile profunde în care aceasta poate stimula inovaţia, optimizarea şi perturbarea", a spus Karamouzis. "Liderii din domeniul afacerilor şi IT înţeleg că abordarea «aşteptăm şi vedem» este mai riscul decât investiţia."
Investiţiile în Inteligenţa Artificială Generativă Se Extind pe Mai Multe Funcţii de Afaceri
Sondajul a arătat că 45% dintre întreprinderi îşi extind investiţiile în inteligenţa artificială generativă pe mai multe funcţii de afaceri, dintre care 22% se extind pe mai mult de trei funcţii diferite. Dezvoltarea software-ului este funcţia cu cea mai mare rată de adoptare sau investiţii în inteligenţa artificială generativă, urmată îndeaproape de marketing şi servicii pentru clienţi (vezi Fig. 1).
Iniţiativele de creştere au fost menţionate ca principala preocupare de business a investiţiilor în inteligenţa artificială generativă de către 30% dintre respondenţi, urmate de optimizarea costurilor (26%) şi experienţa clienţilor/retentarea (24%).
"Multe organizaţii şi-au început călătoria lor în domeniul inteligenţei artificiale cu o supraspecializare în optimizarea costurilor şi eficienţă", a spus Karamouzis. "Companiile inteligente au depăşit această fază şi au orientat iniţiativele spre eficacitate, valoare cuantificabilă şi agilitate în produse şi servicii. Acest lucru asigură vizibilitate, încredere şi sinergie între părţile interesate şi, cel mai important, aliniere cu rezultatele de afaceri."